یادداشت|باید از ساده‌سازی در سیاست‌گذاری کریدورها اجتناب کرد

باید از ساده سازی در سیاست گذاری کریدورها اجتناب و با جدیت تمام و با همه ظرفیت در آن خصوص تدبیر کرد چرا که نقش کلیدی و تاثیر جدی روی آینده دارد.
- اخبار استانها -

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، فرزاد جهان بین، استاد دانشگاه و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی به اهمیت کریدورها در اقتصاد جهانی پرداخت و بر این نکته تأکید کرد که باید از ساده سازی در سیاست گذاری کریدورها اجتناب و با جدیت تمام و با همه ظرفیت در آن خصوص تدبیر کرد چرا که نقش کلیدی و تاثیر جدی روی آینده دارد.

کریدورها نه تنها مسائل اقتصادی و تجاری، بلکه امنیت ملی و توازن قدرت در سطح جهانی را تحت تأثیر قرار میدهند. رقابت بر سر کنترل این مسیرها، نشان دهنده اهمیت روزافزون ژئوپلیتیک آنهاست و لذا کریدورها موضوع جزئی نیستند.

چندسال پیش مقاله ای نوشتم با عنوان بحران یمن؛ ژئوپولیتیک یا ایدئولوژیک؟ بیان کردم بحران یمن ترکیبی از عوامل ژئوپلیتیک و ایدئولوژیک است، اما  جنبه ژئوپلیتیک اهمیت بیشتری دارد.

یمن به دلیل موقعیت استراتژیک خود بر تنگه باب المندب و خلیج عدن، نقش کلیدی در امنیت انرژی و تجارت جهانی ایفا می کند. این منطقه یکی از مهمترین کریدورهای حمل ونقل نفت و کالا بین آسیا، آفریقا و اروپاست.

 برخی از کریدورهای مهم که در حال حاضر مورد حساسیت و درگیری ژئوپلیتیکی هستند عبارتند از:

کریدور زنگزور (Zangezur Corridor)

  - این کریدور که از استان سیونیک ارمنستان عبور میکند، جمهوری آذربایجان را به جمهوری خودمختار نخجوان و سپس به ترکیه متصل مینماید. این مسیر به شدت مورد مناقشه است و تغییر آن، نقشه جغرافیایی ایران را تغییر و راه ارتباط ایران با اروپا را از طریق ترکیه ممکن می کند.همچنین، طرح آمریکا برای مدیریت این کریدور تحت اجاره 100 ساله، نگرانیهای امنیتی برای ایران و روسیه ایجاد کرده است .

 کریدور داود (David Corridor)

  - این کریدور که از فلسطین اشغالی آغاز شده و از طریق اردن و جنوب سوریه به عراق و کردستان عراق امتداد مییابد، در حال شکلگیری است. این مسیر میتواند به یک کریدور اقتصادی جایگزین برای دور زدن ایران تبدیل شود و نفوذ اسرائیل در منطقه را افزایش دهد .

کریدور بین المللی حمل ونقل شمال-جنوب (INSTC)

  - این کریدور که روسیه، ایران و هند را به هم متصل میکند، برای ایران حیاتی است اما با چالشهایی مانند کمبود سرمایه گذاری و رقابت با کریدورهای دیگر مواجه است . 

کریدور میانی (Middle Corridor)

 - این مسیر که از چین و آسیای مرکزی از طریق قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان و ترکیه به اروپا میرسد، بخشی از طرحهای ترکیه و آذربایجان برای کاهش وابستگی به مسیرهای روسیه و ایران است .


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار