یاداشت وارده/

سخاوت، حلیم و صبور بودن از ویژگی‌های برجسته امام حسن(ع) بود

استاد حوزه علمیه گفت: در سخاوت آن حضرت همین بس که اگر مثلا خانه ای را از کسی می خرید ؛ هرگاه می شنید فروشنده پشیمان شده و یا دل در گروی ملک سابق خود دارد ؛ حتی اگر سال ها گذشته بود خانه و پول را به وی برمی گردانند و خدا را بر این کار شکر می کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ذاکرنیوز؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) یادداشتی به رشته تحریر درآوردند که مشروح کامل این یادداشت در ادامه از نظر می‌گذرد:

در بهره‌ مندی از اقیانوس بی کرانه و بی انتهای هدایت و سخاوت حضرت سبط المصطفی، المعصوم المؤتمن، کعبة آمال الحاضر و الغائب ؛ امام حسن بن علی بن ابی طالب علیه صلوات الله الملک العالی النافع الواهب سطور ذیل شرف ثبت می یابد : 

۱. جان و نفس امام مجتبی علیه آلاف التحیة والكرم و الثناء ؛ آن قدر ارزشمند است که خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله ، خطاب به ایشان می فرمود: 

《بابی أنت و امي》 

٢. نام امام مجتبی علیه السلام ؛ از اسرار معراج بود و لذا نام 《 حسن》 تا قبل از ولادت آن امام هرگز در هیچ قومی شنیده نشده بود و در شب معراج خدای سبحان این واژه را به عنوان یکی از اسرار ؛ به پیامبر صلوات الله ودیعه دادند و امر کردند تا ولادت مولود فاطمه سلام الله آن را هرگز به زبان نیاورند .

و لذا معنای 《 حسن》 نیز هنوز بر احدی مشخص نیست . 

۳. امام حسن و امام حسین علیهما السلام دو رکن بهشت و زینت جنت هستند و البته آقای جوانان بهشت نیز می باشند .

در روایت است وقتی بهشت از خدای سبحان درخواست نمود که وعده دادی مرا به دو رکن زینت بخشی !!! ندای الهی طنین انداز شد :

《 اَلیسَ قَد زَیَّنتُکِ بِالحَسنِ و الحُسَین》.

۴. امام حسن علیه السلام دارای کرامت و قدرت سفر معراجی چون جد بزرگوارش بود و لذا در متون روایی برای آن حضرت نیز سفر آسمانی مثبوت است . 

۵. بنا به نقل عروه بارقی از قول مبارک حضرت خاتم الانبیاء صلوات الله علیه و آله در بهشت فقط دو نفر هستند که خداوند متعال ؛ نام دو درخت را به نام آنان نام گذاری فرموده است و آن امام حسن و امام حسین علیهما السلام هستند. 

۶. در سخاوت آن حضرت همین بس که اگر مثلا خانه ای را از کسی می خرید ؛ هرگاه می شنید فروشنده پشیمان شده و یا دل در گروی ملک سابق خود دارد ؛ حتی اگر سال ها گذشته بود خانه و پول را به وی برمی گردانند و خدا را بر این کار شکر می کرد . 

و یا اگر به کسی هدیه می داد از او سوال می کرد چند فرزند داری و چه کسانی نان خور تو هستند و به تعداد آنان نیز هدیه ارسال می فرمود .

و در سخاوتش همین بس؛ حتی پسران خود را سال ها قبل از عاشورا به عنوان فدایی عاشورا داوطلب نمود و به ایثار وصیت کرد فتامل جیدا !!!

۷. در بین اهل علم معروف کسی که حاجتی دارد ؛ اگر نیت امام مجتبی علیه السلام کند ؛ قطعا حاجت روا می شود .

لذا نقل است حضرت یک وقت سوار اسب بود و در حال عبور ؛ ناگهان عصا از دست حضرت در مقابل مفلوجی افتاد .

آن مرد فلج ناگهان در دل گفت ای کاش معلول نبودم و توفیق دادن عصای پسر پیغمبر صلوات الله را می داشتم .

ناگهان در خود توان ایستادن و راه رفتن دید سریع برخاست و عصا را به دستان امام گذاشت و اشک ریخت و همگان تکبیر گفتند . 

۸. آن قدر حضرت محبوب بود که در وقت گذر از معابر غالب مردم دستان مبارکش را می بوسیدند و از نگاه به جمال بی تکرارش سیر نمی شدند .

۹.کسی بخواهد مستجاب الدعوة گردد ؛ امام مجتبی علیه السلام رازش را چنین فرمود: 

«وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَن لَم یَهجُس فِی قَلبِه الاّ الرِّضا بِما قَضَی الله أَن یَدعُوا اللهُ فَیَستَجابَ له». 

اگر كسی مواظب قلبش باشد تا هواجس و خاطراتی كه مورد رضای خدا نیست، در آن خطور نكند، من ضامنم كه او مستجاب الدعوه باشد.

۱۰. آن قدر صبور و حلیم بودند که حتی همسری که عقیم و نازا بود را طلاق ندادند و تا آخر او را با همه بدخلقی که این همسر نازا داشت تحمل فرمودند .

۱۱. بنی امیه و بنی عباس تهمت های ناجوانمردانه ای به حضرت روا داشتند تا آن جا که منصور دوانیقی ملعون با گذشت سال ها رسما خطبه ای خواند و در آن خطبه به امام مجتبی علیه السلام تهمت مطلاق و ... زد. 

۱۲. قدرت امام علیه السلام آن قدر برتر بود که معاویه علیه الهاویه کاغذی را سفید؛ مهر نمود و گفت هر آن چه حضرت به عنوان صلح بنویسد مورد قبول است .

هیچ یک از مخالفان سیاسی ائمه علیهم السلام در برابر امام زمان خود چنین نکردند .

اما امام مجتبی علیه السلام معاویه کافر مغرور را ؛ چنان خوار و ذلیل نمود که او مجبور به این کار شد و این در حالی بود که حتی امام مجتبی علیه السلام ۷ نفر یاور هم در کنار خود نداشت . 

والله المستعان

سید حسین خادمیان

خبرنگار: علیرضا برومند

اگر خوشت اومد لایک کن
4
1
علیرضا برومند ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹
عالی بود
پاسخ
آخرین اخبار