آیت‌الله دکتر کمالی:

مکتب امام خمینی درسی برای همه اقشار جامعه/ سردار سلیمانی پرورش یافته مکتب امام خمینی(ره) بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مکتب امام خمینی(ره) مکتب الهی است و الان مکتب امام خمینی(ره) را مقام معظم رهبری دارد هدایت و جهت می‌دهد و این مکتب درسی برای همه اقشار جامعه خصوصاً برای جوانان و مسئولین است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ذاکرنیوز؛ به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) به سراغ آیت‌الله دکتر حسن کمالی، استاد حوزه و دانشگاه رفتیم که مشروح کامل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

مکتب امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی امروز با رهبری حکیمانه رهبر انقلاب و مجاهدت نیروهای انقلاب و مدافعان حرم می‌درخشد. راه های معرفی بیشتر این مکتب به جهانیان چیست؟

در مکتب حضرت امام خمینی(ره) که همان مکتب ناب اسلام محمدی است، اولین نکته‌ای که حضرت امام خمینی(ره) روی آن خیلی تأکید داشتند از حوزه علمیه قم گرفته تا حوزه علمیه نجف مبارزه با جهل بود و  امام خمینی(ره) با این بینش بلند و عظمت فکری  و همین طور تسلط بر اسلام و قرآن و برداشت‌های بسیار ظریف و مثبتی که نسبت به قرآن داشت سعی کرده است که جهل‌زدایی و با جاهلان مبارزه کند و  در همین راستا از پیغمبر(ص) روایت است که فرمودند : که دو چیز کمر مرا شکسته است؛ یکی عالمان بی عمل، عالم هستند ولی عمل خوب، مبارزه، استقامت  و توجه و دقت نمی‌کنند. دوم؛ زاهدان بی فرهنگ، زاهدانی که جاهل هستند و  اگر عبادت هم می‌کنند از روی جهل، نادانی و مقدس مآبی است و  یکی از آفت‌های حوزه‌های علمیه، مقدس مآبی و در لاک خود بودن است؛ جهل زدایی، بلند اندیشی و بلند پروازی نیست.

 امام خمینی(ره) چون بلند اندیش بود و لذا انقلابی هم که کرد جهانی شد و  انقلاب اسلامی که به همت حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و در این راه آدم‌های جاهل، عابدان نادان و کج فهمی مشاهده می‌شد که مخالف امام بودند و حتی لیوانی که حجت‌الاسلام والمسلمین حاج آقا مصطفی خمینی، فرزند امام راحل در آن آب خورده بود یه عده‌ای از این لیوان آب نمی‌خوردند یعنی اینقدر جمود فکری داشتند  و جهل بر آنها مستولی شده بود که حتی فلسفه، کلام، عرفان و شخصیتی مثل حضرت آیت‌الله شاه‌آبادی که استاد عرفان امام خمینی(ره) بود و از برازنده‌های حوزه علمیه و اسلام و قرآن بود این بزرگان را نمی‌توانستند تحمل کنند.

 نکته دیگر اینکه راه امام خمینی(ره) راه انبیاء، راه شهدا و صلحاء بود و  امام ظلم ستیز بود و  با ظلم و ظالمان مبارزه کرد چه طاغوت ایران که پهلوی بوده و چه طاغوت جهان که آمریکا و اسرائیل است و این مبارزه حضرت امام این چنان تجلی ایجاد کرد که مکتبی جهانی را به وجود آورده است و ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید: اسب حاج نظام را اگر کسی می‌گفت یابو آن طرف و رعیت را زندانی، کتک و اذیت می‌کردند و حتی بعضی وقت‌ها آن رعیت را نیست و نابود می‌کردند کسی نمی‌توانست به اسب آمریکا بگوید یابو و اسم آمریکا را می‌خواست ببرد می‌لرزید و می‌ترسید اما امام خمینی(ره) مکتبی ایجاد کرده است که پس از ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی توسط آمریکا، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی پایگاه عین الاسد عراق را که در اختیار نیروهای آمریکایی بود مورد حمله موشکی قرار داد. و این نتیجه قدرت و شکوفایی مکتب و راه امام خمینی است که آمریکا را در تاریخ رسوا کرد و هیمنه آمریکا را در هم شکست و آمریکا الان در برابر ایران ذلیل است.

آیت‌الله دکتر حسن کمالی، نویسنده و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه بینش امام خمینی(ره) بینش قرآنی و نبوی بود اظهار کرد: امام خمینی(ره)، آیات جهاد، شهادت، مبارزه با ظلم، عداوت و جهان شمولی عدالت در قرآن را زنده کرد  و آیه شریفه« إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» و آیه شریفه«فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْر» را بروز و عملی کرد و به گوش جهانیان رساند.

همه نژادها امام خمینی(ره) را دوست دارند/ امام خمینی(ره) در برابر آمریکا ایستاد

این مبلغ حوزه و دانشگاه با اشاره به جنایت نژادپرستانه آمریکا در قتل یک شهروند سیاه پوست(جورج فلوید) با حدیثی از  پیامبر اسلام که فرمودند: «مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ» هرکس بشنود صدای انسانی را که فریاد می‌‏کند: «یا لَلْمُسْلِمینَ» ای مسلمانان به فریاد من برسید، و او را کمک نکند، مسلمان نیست.» گفت: شما ببینید نیروی انتظامی مزدور آمریکایی یک سیاه پوست را می‌گیرد و بین دو تا  پاهایش آن شخص سیاه پوست را خفه می‌کند و می‌کشد اینقدر تضاد و جنایت در آمریکا است و آمریکا سردمدار همه جنایت، جنایتکاران تاریخ است و کسی نمی‌توانست در برابر آمریکا بایستد به جز امام خمینی(ره) و امام را همه نژادها، سیاه پوستان، ایرانی‌ها و خارجی‌ها دوست دارند و امام خمینی(ره) به خاطر مبارزاتی که کرد و بخاطر اینکه خودش را فنا فی الله کرد از نظر عملی، تفسیر از نظر قرآن و بزرگترین مکتب الهی را در عصر حاضر، امام با مقاومت خودش ایجاد کرد و این مقاومت متوجه همه مستضعفین شده است و 31 سال، 40 سال حتی 100 سال آینده هم از رحلت امام بگذرد در تمام ملل‌ها مکتب امام خمینی به عنوان یک مکتب الهی زنده است و مشاهده می‌کنیم که حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله هم  از امام خمینی(ره) الگو گرفته است و راه و مکتب امام خمینی(ره) را ادامه می‌دهد. و راه امام، راه پیروزی، شجاعت، شهامت، راه علم و راه قرآن است و این را جهانیان متوجه شدند و اگر نبود راه امام، ملت ایران نمی‌توانستند در برابر این داعشیان کج فهم،این عابدان نادان، مسلمان نماها و اسلام نماها که خودشان را مسلمان واقعی می‌دانستند نمی‌توانستیم مقاومت ایجاد کنیم.

در اولین سالگرد امام که جای سربازش خالی است چه پیوندی باعث شد بعد از چهل سال مکتب امام با نام سلیمانی زنده و جهانی شده و شهادتش مهر تاییدی دوباره بر مکتب خمینی باشد؟

آیت‌الله کمالی گفت: به دلیل اینکه سردار شهید سلیمانی مثل امام خمینی(ره) چندوجهی بوده است یعنی عاطفه شهید سلیمانی بسیار زیاد بود و امام هم عاطفه‌اش بسیار زیاد بود امام می‌فرمودند: من در جماران وقتی کودکی در آغوش مادرش گریه می‌کند من حواسم پرت می‌شد و به حاج احمد آقا می‌گفتم: من این بچه‌ها را بسیار دوست دارم  و سردار سلیمانی هم بچه‌ها را دوست داشت و سرنماز گل از دست بچه می‌گیرد بعد از نماز بچه را در آغوش می‌گیرد و مقاومت و مبارزه را در حقیقت سردار سلیمانی آبروداد و توانست با مدیریت، امنیت و قدرت بالا بر علیه طاغوت مبارزه کند هر لحظه ما طاغوت داریم داعش، وهابیت، امپریالیسم و از همه جنایتکارتر آمریکا و اسرائیل است؛ جهان یک صدا در راه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی راه افتاده است و همه اقشار در تشییع جنازه چند میلیونی و باشکوه شهید سلیمانی شرکت کردند و همه برای این سردار دلها گریه کردند و همه می‌گویند که راه و مکتب شهید سلیمانی ادامه می‌دهیم و مکتب شهید سلیمانی هم برگرفته از قرآن و اسلام ناب محمدی است.

امام جماعت مسجد وفا ادامه داد: هزاران خمینی، هزاران خامنه‌ای و هزاران سلیمانی در این راه ایستادند تا آمریکا بداند که راه امام خمینی، راه مقام معظم رهبری و راه سردار سلیمانی متکی به شخص و فرد نیست این راه دارد جلو می‌رود و نیروهای سپاه پاسدران انقلاب اسلامی نیروهای قدرتمند هستند و افتخار ما هستند و در برابر جنایتکارانی مثل آمریکا و اسرائیل می‌ایستند و دشمن بداند با ترور سردار سلیمانی ما هزاران سردار سلیمانی در سپاه ایجاد کردیم و فرماندهان قوی در سپاه پاسدران انقلاب اسلامی داریم و همه این فرمانده‌ها راه و مکتب امام خمینی و مقام معظم رهبری را ادامه می‌دهند و آیه قرآن «وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» که آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است سپاه این آیه شریفه قرآن را عملیاتی کرده است و سردار سلامی، فرمانده سپاه  گفته است  که با قدرت جلوی آمریکا می‌ایستیم و مقام معظم رهبری فرمودند:  که اگر اسرائیل کوچکترین خطایی و غلطی کند تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهیم کرد. امام خمینی هم فرمودند که این قرن, قرن نابودی ابرقدرت‌ها است این‌ها نیروهای توخالی و پوشالی و بی ارزش هستند ارزش خودشان را به خاطر ظلم و زورگویی به مردم از دست دادند.

آیت‌الله حسن کمالی در پاسخ به این سؤال که درسی که نسل جوان باید از امام خمینی(ره) بگیرند؟ تشریح کرد: بزرگترین درسی که نسل جوان از امام راحل عظیم‌الشأن باید بگیرند خودشناسی است باید جوانان خودشان راپیدا کنند و خرد و راه صحیح را پیدا کنند و دوستدار دوستان خدا باشند و دشمن با دشمنان خدا باشند و راه مقاومت را که همین طور که مقام معظم رهبری که بعد از امام خمینی(ره) که الگوی همه ما است؛ جوانان باید اقتدا کنند به مقام معظم رهبری و پیرو ایشان باشند و راه ایشان را ادامه بدهند و یقینا پیروز می‌شویم چون  مکتب امام خمینی را مقام معظم رهبری دارد هدایت و جهت می‌دهد و همه ملت شریف ایران، جوانان باید سرباز مقام معظم رهبری باشیم؛ مثل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که خودش را سرباز مقام معظم رهبری می‌دانست و می‌فرمود: «برادران، رزمندگان، یادگاران جنگ؛ یکی از شئون عاقبت به خیری «نسبت شما با جمهوری اسلامی و انقلاب» است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری همین است. والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد. در قیامت خواهیم دید، مهمترین محور محاسبه این است.» ما باید جوانان را به سوی رهبری سوق بدهیم و ارادت جوانان را نسبت به رهبری بیشتر کنیم راه امام خمینی و راه مقام معظم رهبری و شهید سلیمانی را جوانان ادامه دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سؤال که درسی که مسئولین باید از امام خمینی(ره) بگیرند؟ گفت: مسئولین اگر می‌خواهند باقی بمانند باید ساده زیستی و مردمی بودن را از امام خمینی(ره) درس بگیرند.

امام خمینی در یک جمله

آیت‌الله دکتر حسن کمالی در پایان در یک جمله گفت: امام خمینی(ره) بزرگ مرد تاریخ این قرن است و بزرگ راهنمای بشریت است و بزرگ امید انسان‌ها است و همه انسان‌ها به امام خمینی(ره) امید دارند و راه امام زنده است و ما راه امام که راه مقاومت و ایستادگی است را ادامه می‌دهیم.

گفتگو از علیرضا برومند

اگر خوشت اومد لایک کن
1
آخرین اخبار