بررسی طرح اقتصادی این روز ها

همتی: حذف 4 صفر از پول ملی به تصویب مجلس نیاز دارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: حذف 4 صفر از پول ملی در حال حاضر تنها در دولت تصویب شده است و نیاز به تصویب مجلس دارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی با دستور کار بررسی حذف 4 صفر از پول ملی در جمع خبرنگاران، گفت: لایحه حذف 4 صفر از پول ملی 7 ماه پیش توسط بانک مرکزی به دولت ارائه شد و پس از بحث و بررسی نهایتاً به تصویب رسید.

رئیس کل بانک مرکزی در تشریح دلیل دولت برای تصویب حذف 4 صفر از پول ملی، افزود: حذف 4 صفر از پول ملی پاسخ به عرف است و بانک مرکزی درصدد است با تحقق این امر آنچه میان مردم رایج است را عملیاتی کند، در واقع در حال حاضر ریال در زندگی روزمره مردم استفاده چندانی نمی‌شود و مردم همواره از واحد تومان در مبادلات خود استفاده می‌کنند، به همین دلیل دولت تصمیم گرفت واحد پول ملی به تومان تغییر یابد تا پاسخی به آنچه در جامعه در جریان است، داده شود.

وی افزود: تبدیل ریال به تومان 10 هزار ریال، یک تومان می‌شود.

700 میلیون اسکناس سالانه امحاء و چاپ مجدد می‌شود

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به صحبت‌های خود در کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: اقتصاددانان و کارشناسان مطالب مهمی پیرامون حذف 4 صفر از پول ملی مطرح کردند که تمامی آنها درست و به جا است اما نیاز است نکاتی در این رابطه تشریح شود؛ حذف 4 صفر برای دولت هزینه‌ای ندارد چرا که هر ساله 700 میلیون اسکناس امحاء و چاپ مجدد می‌شود.

در حال حاضر مسکوکات در کشور از رده خارج شده است، به گونه‌ای که ضرب سکه 500 تومانی که بالاترین سکه موجود در کشور است حدود 820 تومان هزینه دارد بنابراین در حال حاضر هر چه سکه ضرب می‌شود از دور خارج شده و ذوب می‌شود تا در سایر موارد استفاده‌ شود

همتی ادامه داد: در حال حاضر 7 میلیارد قطعه اسکناس در کشور موجود است که با تبدیل ریال به تومان این رقم به 3 میلیارد قطعه کاهش می‌یابد بنابراین هزینه‌های امحاء و چاپ را می‌توان برای چاپ پول جدید استفاده کرد.

مسکوکات در کشور از رده خارج شده است

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر مسکوکات در کشور از رده خارج شده است، به گونه‌ای که ضرب سکه 500 تومانی که بالاترین سکه موجود در کشور است حدود 820 تومان هزینه دارد بنابراین در حال حاضر هر چه سکه ضرب می‌شود از دور خارج شده و ذوب می‌شود تا در سایر موارد استفاده‌ شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر رابطه ریال با ارز خارجی 0.000008 است که در هیچ کشوری رابطه پول ملی با دلار اینگونه نیست. ما باید شکل ظاهری پول و رابطه ریال با دلار را اصلاح کنیم که با حذف 4 صفر این امر محقق می‌شود.

همتی با تأکید بر اینکه باید از چاپ و امحای بیش از اندازه اسکناس جلوگیری شود، گفت: حذف 4 صفر از پول ملی پاسخی به افکار عمومی است، در حال حاضر هیچ فردی به چک پول 50 هزار تومانی که بالاترین اسکناس کشور است 500 هزار ریال نمی‌گوید.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره صحبت‌های برخی کارشناسان مبنی بر اینکه حذف 4 صفر تأثیری بر تورم نداشته و در حال حاضر اولویت کشور نیست، توضیح داد: حذف 4 صفر از پول ملی تأثیری بر تورم ندارد و اولویت ما نبوده اما جزو کارهای بانک مرکزی است.

همتی با بیان اینکه اصلاح ساختار بانکی شروع شده است، ادامه داد: در حال حاضر ناترازی بانک‌ها در حال اصلاح است و اقدامات مربوط به ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در حال انجام است از سوی دیگر اقدامات مهمی برای ثبات بازار ارز انجام می‌شود؛ کنترل واردات و بهینه کردن تخصیص ارز از جمله ضرورت‌ها است که بانک مرکزی آنها را به درستی پیگیری می‌کند.

شرایط کنونی زمان مناسبی برای حذف 4 صفر از پول ملی است

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه شرایط کنونی زمان مناسبی برای حذف 4 صفر از پول ملی است، تصریح کرد: از سال 1350 تا امروز ارزش پول ملی ایران 3 هزار و 500 برابر کاهش یافته است در حالی که بالاترین پول ما در آن زمان که هزار تومان بود در حال حاضر به 50 هزار تومان افزایش یافته است.

همتی حذف 4 صفر از پول ملی را پاسخی به انتظار مردم دانست و گفت: با تبدیل ریال به تومان مردم راحت‌تر می‌توانند مبادلات خود را انجام دهند.

حذف 4 صفر از پول ملی به تصویب مجلس نیاز دارد

وی افزود: حذف 4 صفر از پول ملی در حال حاضر تنها در دولت تصویب شده است و نیاز به تصویب مجلس دارد، اگر نماینندگان به این تقاضای عمومی و بانک مرکزی پاسخ دهند ما آن را اجرایی می‌کنیم، در غیر این صورت روال موجود ادامه داده می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در یک دوره گذار دو ساله ریال به تومان تبدیل شود و ریال و تومان همزمان در کشور موجود است تا مردم با مشکل روبه رو نشوند ریال به تدریج از گردش های مالی حذف شده و تومان جایگزین ریال می شود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار