نگرانی اسرائیل از تصمیم جدید احتمالی بایدن درباره جولان اشغالی سوریه

محافل سیاسی و مطبوعاتی رژیم صهیونیستی از احتمال عقب نشینی دولت جو بایدن از تصمیم دولت ترامپ در به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از اسرائیل ابراز نگرانی کردند.

 به گزارش ذاکرنیوز، روزنامه «یسرائیل هیوم» به نقل از منابع آگاه مطبوعاتی و یک سایت وابسته به محافظه کاران آمریکا خبر داد: دولت بایدن قصد دارد به شکلی دوپهلویی از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت شناختن بلندی‌های (سوری) جولان به عنوان بخشی از اسرائیل شانه خالی کند.

این روزنامه عبری زبان طرفدار بنیامین نتانیاهو در گزارشی با طرح پرسش احتمال لغو به رسمیت شناخته شدن بلندی‌های جولان به عنوان منطقه‌ای تحت حاکمیت اسرائیل نوشت: با وجود آن که این اقدام به شکلی رسانه‌ای انجام گرفته و تغییر رسمی در سیاست‌های واشنگتن در قبال این منطقه نخواهد داشت اما باز هم مایه نگرانی مسئولان اسرائیلی شده است.

به اعتقاد کارشناسان اسرائیلی و محافل آمریکایی نزدیک به اسرائیل، با توجه به اینکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در یکی از آخرین مصاحبه‌های خود حاضر نشد در این رابطه سخنی بگوید نشان دهنده آن است که کاخ سفید برنامه‌هایی برای تغییر این سیاست که از سال 2019 اعمال شده بود، را در دستور کار خود قرار داده است.

یسرائیل هیوم به نقل از یکی از منابع آگاه در وزارت خارجه آمریکا که نامی از وی برده نشده، نوشت: از دیدگاه آمریکا منطقه بلندی‌های جولان، منطقه‌ای مورد منازعه است که متعلق به هیچ طرفی نبوده و می‌تواند بنا به شرایط و اوضاع شاهد تغییراتی در حاکمیت باشد از این رو احتمالا با وجود لغو به رسمیت شناختن حاکمیت، دولت آمریکا همچنان حمایت رسمی خود را از حاکمیت اسرائیل بر این منطقه اعلام خواهد کرد.

این مقام آمریکایی در این زمینه افزود: در بعد عملی و روی زمین، بلندی‌های جولان برای دولت اسرائیل بسیار حایز اهمیت است و تا زمانی که بشار اسد در قدرت باقی بماند و ایران به بشار اسد کمک کند، اسرائیل در معرض خطر قرار داشته و بلندی های جولان می‌تواند اهمیت بسزایی برای امنیت اسرائیل ایفا کند.

گفتنی است بلندی‌های جولان، بخشی از خاک سوریه است که در جنگ 1967 دو سوم از آن به اشغال ارتش رژیم صهیونیستی در آمده و این رژیم همچنان آن را در اشغال خود دارد.

دونالد ترامپ در یک شوی تبلیغاتی که در سال 2019 در کاخ سفید به راه انداخت، حاکمیت اسرائیل را بر این منطقه به رسمیت شناخت؛ امری که با مخالفت و انتقاد جامعه جهانی مواجه شده است.

دونالد ترامپ اخیرا در یک مصاحبه تلویحا اعتراف کرد این اقدام را برای جلب حمایت یهودیان آمریکا انجام داده اما آنها به وی پشت کردند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار