اسرائیل به پیمانکاران نظامی خصوصی برای ساخت اسکله مرموز آمریکا در غزه چشم دوخته است

اسرائیل با پیشنهاد استفاده از پیمانکاران نظامی خصوصی برای ساخت اسکله مرموز آمریکا در غزه به دنبال کمرنگ کردن حضور آنروا است.

مقامات آمریکایی به ان بی سی نیوز گفتند که اسرائیل در حال بررسی استفاده از شرکت‌های نظامی خصوصی بین المللی (PMC) با ادعای ایمن سازی اسکله آمریکایی است که به زودی در نوار غزه مستقر خواهد شد.

به گفته منابع این شبکه آمریکایی، مقامات اسرائیلی در هفته‌های اخیر این ایده را با مقامات ارشد دولت جو بایدن در میان گذاشته‌اند. پس از پرتاب حداقل کمک‌های هوایی به ساکنان نوار غزه، دولت بایدن دستور به ایجاد یک اسکله موقت در سواحل مرکزی غزه داد. ایالات متحده با نزدیک‌تر شدن به حضور مستقیم نظامی در فلسطین، به جای فشار بر اسرائیل برای اجازه دادن به ورود کمک‌های لازم از طریق گذرگاه‌های زمینی موجود، گامی بحث برانگیز دیگر برای رساندن کمک به گرسنگان غزه برداشته است. به گونه‌ای که برخی از کارشناسان معتقدند این بندر می‌تواند مسیری برای ارسال کمک نظامی آمریکا به اسرائیل و همچنین فشار بیشتر به مردم غزه باشد.

همچنین سوال اصلی در رابطه با تدارکات کمک رسانی به میلیون‌ها فلسطینی محاصره شده باقی می‌ماند: چه کسی این کمک‌ها را در محل توزیع خواهد کرد؟

بدون چکمه‌های آمریکا در غزه

بایدن پیشتر در سخنرانی سالانه خود دستور ساخت یک اسلکه در غزه برای ارسال کمک به مردم این باریکه را صادر کرد. او مدعی شد: «چکمه سربازان آمریکا روی زمین غزه نخواهد بود».

با این حال، یک مقام سابق آمریکایی و دو مقام فعلی ایالات متحده به ان بی سی نیوز داستانی متفاوت از آنچه بایدن وعده داده بود، گفتند. در واقع، «اسرائیل» قبلاً با چندین شرکت امنیتی تماس گرفته بود و به مقامات آمریکایی پیشنهاد داده بود که سایر کشور‌ها هزینه «گزاف» پیمانکاران نظامی خصوصی را بپردازند.

تنها برخی مقامات ایالات متحده در برابر ایده حضور شرکت‌های نظامی خصوصی بین المللی PMC در نوار غزه مقاومت کرده اند، به ویژه اگر این پیمانکاران از ملیت آمریکایی باشند.

اسرائیل از اظهار نظر درباره گزارش ان بی سی خودداری کرد، در حالی که دولت ایالات متحده به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

از این رو، در اینجا نقش اعضای شرکت‌های نظامی خصوصی بین المللی و آنچه که ایالات متحده به عنوان "شریک" فلسطینی در سرزمین محاصره شده توصیف می‌کند، مطرح می‌شود.

یک راه حل قابل دسترس برای این موضوع، همکاری با آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) خواهد بود. با این حال، دولت بایدن تصمیم گرفت بودجه و روابط خود را با بزرگترین سازمان بین المللی در نوار غزه قطع کند.

به گفته دو مقام آمریکایی که ان بی سی نیوز با آنها صحبت کرد، «آمریکا همچنین در حال بررسی استفاده از تامین کنندگان امنیتی فلسطین در غزه برای کمک به توزیع کمک است.»

ان‌بی‌سی نیوز توضیح داد: «مقامات از توضیح بیشتر در مورد اینکه این ارائه‌دهندگان چه کسانی هستند، خودداری کردند، به جز اینکه گفتند گروه‌هایی در غزه جدا از حماس هستند و می‌توانند کمک کنند.»

به طور خلاصه، مقامات ایالات متحده و اسرائیل به دنبال استفاده از شرکت‌های نظامی خصوصی بین المللی خارجی و ستیزه جویان فلسطینی غیر وابسته به مقاومت برای مدیریت یکی از غیرمعمول‌ترین روش‌های ارسال کمک در تاریخ اخیر هستند.

این در حالی است که یکی از مقامات ارشد دولت بایدن به شبکه آمریکایی اعتراف کرد که «تحویل کامیون همچنان کارآمدترین راه برای رساندن مقادیر زیادی کمک به غزه است» و تنها اسرائیل مانع ارسال این کمک‌ها می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار