مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد:

۱۵ خرداد نقطه عطفی در جریان انقلاب اسلامی ایران بود

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد گفت: ۱۵ خرداد نقطه عطفی در جریان انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.

به گزارش ذاکرنیوز حجت الاسلام والمسلمین ابوالحسن فاطمی در گفت‌وگو با  مهر، اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) در تاریخ ۱۵ خردادماه علیه برنامه‌های رژیم شاه قیام کرد، اعتراض ایشان درخصوص اقدامات ضدانسانی محمدرضا شاه بود.

وی افزود: رژیم شاه به واسطه حضور مرجع عالی‌قدری همچون آیت‌الله بروجردی جرأت اجرای بسیاری از اقدامات ناصحیح خود را نداشت اما بعد از وفات وی با وقاحت بیشتری دست به انجام کارهایی می‌زد که به هیچ وجه به نفع مردم نبود و کاملاً مغایر با شرع، منافع ملی، عرف جامعه و… بود.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد ادامه داد: در همین زمان بود که حضرت امام خمینی (ره) صدای اعتراض خود را بلند کردند، در ابتدای امر اعتراضات ایشان به صورت دوستانه و در قالب پند و اندرز بود.

فاطمی عنوان کرد: بعد از آنکه حضرت امام خمینی (ره) با بی‌اعتنایی رژیم شاهنشاهی مواجه شدند، روش مبارزه خود را تغییر دادند و وارد فاز عملی مبارزه با شاه شدند، ایشان در این مرحله با ایراد سخنرانی و انتشار اعلامیه اقدامات ناشایست رژیم را توبیخ و مراتب اعتراض خود نسبت به این اقدامات اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: مواردی که امام راحل در رفتار شاه نسبت به آن اعتراض داشت، اقدامات شخص وی، دخالت‌ها و نفوذ بی‌جا و بی‌دلیل آمریکا، اسرائیل و دیگر کشورها در امور کشور و… بود که این موارد علناً از سوی رهبر فقید انقلاب برای مردم گفته شد.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد اضافه کرد: در پی اعتراضات امام خمینی (ره) ایشان توسط عوامل شاه دستگیر و شبانه به تهران منتقل شد، خبر دستگیری امام به گوش مردم رسید تا اینکه مردم در شهرهای مختلف در روز ۱۵ خردادماه ۱۳۴۲ بر اساس غیرت دینی و مذهبی در اعتراض به دستگیری امام راحل به خیابان‌ها ریختند.

فاطمی بیان کرد: مردم در شهرهایی مثل قم، ورامین، تهران و… دست به تظاهرات زدند و در شهر تهران با سردادن شعارهایی به سمت کاخ مرمر که دفتر شاه و محل زندگی مادر شاه بود، حرکت کردند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل عوامل رژیم شاه برای کنترل مردم عصبانی با استفاده از اسلحه در مقابل آنان ایستادند و بسیاری از مردم را به خاک و خون کشیدند.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد تصریح کرد: در ورامین مردم بسیاری که به دلیل اعتراض به دستگیری امام خمینی (ره) کفن پوشیده بودند به شهادت رسیدند، همچنین در شهر قم هم رژیم شاهنشاهی بسیاری از مردم معترض را به شهادت رساند.

فاطمی یادآور شد: قیام ۱۵ خردادماه سال ۱۳۴۲ یک قیام مذهبی خودجوش و شجاعانه بود که منجر به شهادت تعداد قابل توجهی از مردم شد.

وی افزود: شهدای قیام ۱۵ خرداد مظلومیت بسیار زیادی دارند چراکه اعتراض آنان تنها به این دلیل بود که مرجع دینی آن‌ها دستگیر شده است، از طرفی برخورد رژیم شاهنشاهی با مردم بسیار خشن و ظالمانه بود به همین دلیل تعداد قابل توجهی از مردم شهید شدند.

فاطمی عنوان کرد: سال‌ها بعد واقعه ۱۵ خرداد همزمان با رحلت حضرت امام خمینی (ره) شد، دو واقعه بسیار مهمی که نقطه عطفی در جریان انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌روند، چراکه قیام ۱۵ خرداد اساس مبارزات بعدی مردم ایران شد و رحلت امام نیز سرآغاز رهبری و ولایت مقام معظم رهبری بود.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار