جوان‌های دیروز مشهد از رحلت امام(ره) می‌گویند؛

یک امت سیاه پوش پیر جماران شد/تداعی ایام ارتحال با شهادت سردار

مشهد- همه مردم کشور با خبر ارتحال امام خمینی(ره) یکپارچه سیاه پوش شده بودند، لذا می‌توان برای تداعی آن روزها ایام شهادت و تشییع سردار سلیمانی را نمونه آورد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - به مناسبت سی و یکمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) تصمیم گرفتیم بازخوانی تاریخی از حال و هوای شهر مشهد در سال ۶۸ داشته باشیم، لذا در همین راستا خاطرات کسبه قدیم مشهد در زمان انتشار خبر رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی را مرور می‌کنیم.

رضا طیبان، از کسبه قدیمی مشهد و از جوانان بسیجی سال ۶۸ در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص حال و هوای شهر مشهد زمان انتشار خبر رحلت امام (ره) اظهار کرد: حس و حال مردم نسبت به این خبر به قدری عجیب بود که گویی مردم پدر خود را از دست دادند، البته این مسئله در هرکس باتوجه به ارادت و اعتقاد خود متفاوت بود اما به طور کلی فضای غمگینی در شهر حاکم شد.

انتخاب امام خامنه‌ای؛ آب سردی بر داغ عزای امام (ره)

وی افزود: از طرف دیگر، خبر جانشینی امام خامنه‌ای به عنوان رهبر آینده انقلاب مانند آب سردی بر داغ عزاداری امام خمینی (ره) بود و توانست موجب آرامش و روحیه گرفتن مردم شود. در واقع این خبر شوکی که به مردم وارد شده بود را خواباند.

طیبان در خصوص برگزاری مراسمات عزاداری برای امام (ره) در مشهد، گفت: مردم همه شهر را سیاه‌پوش کرده بودند. هرکس پارچه‌ای سیاه‌رنگ داشت، آن را درب منزل، یا در خیابان‌های شهر آویزان می‌کرد تا بدین وسیله عزادار بودن خود را نشان دهد. در مساجد و حسینیه‌ها و پایگاه‌های بسیج سطح شهر نیز مراسمات عزاداری و سینه‌زنی برای امام (ره) برگزار می‌شد و هرکس باتوجه به توان مالی خود سعی می‌کرد در عزاداری برای رهبر انقلاب شریک شود، مثلاً فردی به مناسبت مراسم روز هفتم امام (ره) دیگ شله مشهدی می‌گذاشت و دیگری روز چهلم امام، شربت پخش می‌کرد.

تداعی ایام ارتحال با شهادت سردار سلیمانی

این کسبه قدیمی مشهدی بیان کرد: به‌طور کلی برای جوانانی که سال‌های دوران رحلت امام خمینی (ره) را از نزدیک مشاهده نکردند، می‌توان ماجرای عزاداری مردم برای شهادت سردار سلیمانی را مثال زد. پس از رحلت امام خمینی (ره) تا زمان شهادت سردار دیگر چنین مراسمی با آن شور حال زمان رحلت امام برگزار نشده بود و شهادت سردار، خاطرات زمان رحلت امام خمینی (ره) را برای ما تداعی کرد.

همچنین در ادامه، علی پور فراهانی، از جمله جوانان بسیجی دوران انقلاب و از دیگر کسبه قدیمی مشهدی در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز کرد: پس شنیدن خبر رحلت امام (ره)، حال و هوای شهر مشهد برای اکثر مردم به‌گونه‌ای بود که گویی مردم پدر خود را از دست دادند. در هوای گرم روز ۱۴ خرداد هنگام ظهر و باخبر شدن از رحلت امام (ره) فضا را به سمتی برده بود که یادآور ظهر عاشورا بود. اما از طرف دیگر خبر جانشینی امام خامنه‌ای به عنوان رهبر آینده انقلاب، بار دیگر آرامش را به مردم بازگرداند و در آن شرایط شنیدن این انتخاب درست بسیار تأثیر گذار بود.

برخی از مردم تا چهلم امام (ره) سیاه‌پوش بودند

وی در خصوص برگزاری مراسمات عزاداری برای امام خمینی (ره)، گفت: همه مردم در پایگاه‌ها و مساجد عزاداری می‌کردند و خصوصاً سعی داشتند تا برای روز هفتم و چهلم امام (ره) مراسمات خوبی برگزار کنند. بسیاری از افراد معتقد و پیرو خط امام تا چهلم ایشان سیاه پوش بودند. از طرف دیگر کسانی‌که شرایط داشتند به تهران رفتند تا بتوانند در مراسم تشییع پیکر امام شرکت کنند.

در ادامه، محمدرضا زارع از دیگر کاسبان قدیمی مشهدی در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون فضای حاکم بر مشهد زمان رحلت امام خمینی (ره)، گفت: من در مراسمی که روز رحلت امام در مشهد برگزار شده بود، شرکت نکردم زیرا شبی که این خبر به ما رسید با چند نفر از اعضای پایگاه، عازم تهران شدیم تا در مراسم خاک‌سپاری امام (ره) شرکت کنیم. اما همان شبی که خبر رحلت منتشر شد، سیاه‌پوش شدیم و در پایگاه مراسم عزاداری برای امام راحل برگزار کردیم.

برگزاری مراسم عزاداری در اکثر پایگاه‌های بسیج و مساجد

وی افزود: برای مراسم هفتم و چهلم امام در مشهد، مراسمات بسیار خوبی برگزار شد و مردم برای امام راحل عزاداری باشکوهی برگزار کردند. در بسیاری از مساجد شهر، بخش بالا خیابان، داخل حرم مطهر رضوی و همچنین اکثر پایگاه‌های بسیج برای امام مراسمات بزرگی می‌گرفتند.

زارع ادامه داد: در شب‌های عزاداری برای امام (ره) همواره از سبک زندگی، اقدامات امام (ره) برای انقلاب و کتاب‌های ایشان بحث می‌شد. اما این دوران و عزاداری برای ایشان من را به یاد دهه اول محرم می‌انداخت.

وی در انتها بیان کرد: زمان رحلت امام خمینی (ره) دو مسئله به طور معجزه‌آور رخ داد؛ یکی برگزاری مراسم تشییع پیکر امام (ره) که در تاریخ کشور بی‌سابقه بود و دیگری انتخاب بسیار سریع و درست امام خامنه‌ای به عنوان رهبر آینده که انتخابی بسیار درست بود. اگر کس دیگری به عنوان جانشین امام برای رهبری انتخاب می‌شد، معلوم نبود چه پیش می‌آمد و این نشان‌دهنده بصیرت رهبری در هدایت انقلاب است‌.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار