کنگره بانوان تأثیرگذار؛ از مسائل حوزه زنان تا انتقاد از سیاه‌نمایی غرب علیه ایران

کارشناسان حاضر در اولین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار خواستار الگوگیری از موفقیت‌های زنان ایرانی شدند.

به گزارش ذاکرنیوز، جمهوری اسلامی ایران این روزها میزبان بانوان فرهیخته و تأثیرگذاری است که از 90 کشور دنیا به تهران آمده‌اند تا در شرایطی که کمیسیون مقام زن سازمان ملل ایران را از عضویت خارج کرده و پارلمان اروپا تلاش می‌کند حقیقت مربوط به زنان را در کشورمان وارونه جلوه دهد و سیاه‌نمایی‌های خود را ترویج کند، جریان اصلی زن و زندگی اجتماعی را از نزدیک برای زنان کشورهای مختلف به نمایش بگذارد.

در همین راستا، اولین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار از روز پنجشنبه 29 دی ماه در تهران برگزار شده است؛ همایشی که با میزبانی جمهور اسلامی ایران و با حضور نمایندگان زن بیش از 90 کشور در محل هتل پارسیان آزادی و سالن اجلاس سران، به بررسی مسائل حوزه زنان می‌پردازد.

نحوه گزینش بانوان تأثیرگذار

انتخاب زنان تأثیرگذار یکی از برنامه‌هایی بود که از مدت‌ها پیش در دستورکار مجریان کنگره قرار گرفت. انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در این باره توضیح داد: معرفی از طریق عموم مردم، سایت گوهرشاد، امور بانوان استانداری‌ها، حلقه‌های میانی و شناسایی در جشنواره بانوی ایرانی در هنر و فرهنگ و جشنواره ایده‌های دختران 12 تا 18 سال از جمله مسیرهای انتخاب زنان فرهیخته و منتخب در این اجلاس بود.

 خزعلی تصریح کرد: به منظور انتخاب بانوان تأثیرگذار چند شاخص اصلی مدنظر بود؛ مانند فراوانی دیگرانِ اثرپذیر، کیفیت اثرگذاری در تغییر دیگران، نقش‌آفرینی مادران، نقش‌آفرینی جهادی و حرکت‌های ایثارگرانه و جهادگرانه، شرایط ویژه محیط و نوع تأثیرگذاری متأثر از محیط و تعیین عرصه اثرگذاری.

در سطح بین‌المللی هم تعدادی از مقامات کشورها که از زنان فعال در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بودند موردنظر بودند و حدود 70 نفر آنها برای کنگره منتخب شدند.

این کنگره در سه سطح شخصیت‌های فرهنگی، علمی و سلبریتی، وزیران و بانوان اول برگزار شده است. البته کنگره تنها برای زنان مسلمان نیست، بلکه زنان غیرمسلمان هم در این اجلاس حضور داشتند.

زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , انسیه خزعلی , حسین امیرعبدالهیان , محمدمهدی اسماعیلی ,

زنان فرهیخته، زائر کریمه اهل بیت(س)

حُسن مَطلع اولین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار، سفر به شهر مقدس قم و زیارت حضرت معصومه سلا‌الله علیها بود. در روز اول این اجلاسیه حدود 70 نفر از مقامات زن کشورهای مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس جمهور و نمایندگان مجلس به همراه همسر رئیس جمهور و معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور راهی قم شدند و ضمن زیارت و آشنایی با مقام کریمه اهل بیت سلام‌الله علیها از موزه این آستان مقدس هم بازدید کردند.

نمایشگاهی که الگوی جهان شد

در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار، نمایشگاه جانبی در حوزه تولید و دستاوردهای زنان برگزار شد و 900 مدیرعامل زن شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین در آن حضور داشتند.

همچنین در این نمایشگاه محصولات صنایع مختلف و آثار هنری که بانوان ایرانی در تولید آنها نقش داشته‌اند، به نمایش گذاشته شد.

نمایشگاه توانمندی‌های زنان ایرانی که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، یکی از برنامه‌هایی بود که به شدت مورد استقبال شرکت‌کنندگان از دیگر کشورها قرار گرفت، به طوری آنها بارها در سخنرانی‌های خود به توانمندی‌های زنان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرین اشاره کردند و آن را الگویی برای بانوان سرزمین خود دانستند.

 

زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , انسیه خزعلی , حسین امیرعبدالهیان , محمدمهدی اسماعیلی ,

روز پنجشنبه؛ مهمانان خارجی از ایده‌ها و برنامه‌های خود گفتند

در این کنگره بین‌المللی روز پنجشنبه 29 دی، 300 میهمان خارجی از بانوان تأثیرگذار حضور داشتند که از کشورهای چین، استرلیا، سریلانکا، تایلند، پاکستان، کامرون، صربستان، ارمنستان، سوئد، بلغارستان، قرقیزستان، الجزایر، آفریقای جنوبی، لبنان، سوریه، روسیه و... به جمهوری اسلامی ایران آمده بودند؛ از جمله 70 نفر از مقامات زن کشورهای مختلف اعم از وزرا، معاونان رئیس جمهور و نمایندگان مجلس که می‌خواستند بدون هر نوع سانسور رسانه‌ای و پردازش‌های غربی، صدای زنان ایرانی را بشنوند و از وضعیت زنان در کشورهای خود بگویند.

روز پنجشنبه پس از استقبال رسمی انسیه خزعلی، معاون امور زنان رئیس‌جمهور از همسران رؤسای دولت‌های کشورهای مختلف و میهمانان عالی‌رتبه کنگره، همسران رؤسای جمهور عکس یادگاری گرفتند و سپس گفت‌وگوی اختصاصی مهمانان خارجی کشورهای مختلف ارمنستان، صربستان، کامرون، سوریه، گینه، سریلانکا، نیجریه و... با همسر رئیس جمهور کشورمان در تالار جداگانه‌ای برگزار شد.

در روز اول کنگره، نمایندگان بانوان کشورهای مختلف به بیان نظرات و ایده‌های خود در راستای ارتقای کیفیت زندگی زنان پرداختند و تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران نقش مؤثر و پتانسیل بالایی برای جامعه جهانی دارد.

شرکت‌کنندگان از رئیس‌جمهور کشورمان به دلیل اینکه معتقد بودند آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نقش بزرگ و مهم زنان را در جامعه به رسمیت شناخته است، تشکر کردند.

در عین حال در نشست صبح پنجشنبه درباره «تأسیس انجمن بین‌المللی بانوان تأثیرگذار» بحث و گفت‌وگو شد.

 از مسائل حوزه زنان تا انتقاد از سیاه‌نمایی غرب علیه ایران

در این اجلاس ملینا دوبینا، نماینده فیلیپین؛ مریم رضایی، عضو هیأت مدیره زنان تجارت در کابل؛ زاهده رامشی، نماینده زنان کنگو؛ منا لی، نماینده زنان تایلند؛ پن‌جی آوی، نماینده زنان چین؛ شیاوی، نماینده کارآفرینان چین؛ آراندیا انصاری، نماینده زنان هند؛ مریم، نماینده زنان آرژانتین؛ ماریا بارتو از ونزوئلا؛ نماینده زنان دانمارک و سودابه داوران، استاد دانشگاه ترکیه طی سخنانی به مسائل زنان در کشورهای خود اشاره کردند.

ضرورت افزایش تاب‌آوری زنان، نقش زنان در توسعه جهانی، مشکلات ناشی از جنگ از جمله تجاوز به زنان، الگوگیری از زنان ایرانی برای تحصیل مسلمانان چین، راهکار مبارزه با خشونت علیه زنان، توانمندسازی جوانان دانمارک با الگوگیری از جمهوری اسلامی ایران و مشارکت بین‌المللی زنان در فناوری از مهمترین نکات مطرح‌شده در اجلاس بود.

همچنین بانوان اندیشمند و فرهیخته حاضر در این همایش به جنگ رسانه‌ای و سیاه‌نمایی غرب علیه ایران اعتراض کرده و آن را نمونه بارز نقض حقوق بشر دانستند.

مسئولان کشورمان از تمرکز بر ارتقای جایگاه زنان گفتند

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری جمعه سی‌ام دی‌ماه در نخستین اجلاس بین‌المللی بانوان تأثیرگذار از آماده شدن 10 سند همکاری خبر داد و ابراز امیداری کرد این همکاری‌ها ادامه داشته باشد تا در سطح بین‌المللی بتوان حرکت و تعامل‌افزایی خوبی را بین زنان داشته باشیم.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنران دیگر این مراسم بود که از آمادگی همه‌جانبه این وزارتخانه برای همکاری با بانوان فرهیخته کشورهای شرکت‌کننده کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار خبر داد.

 

زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , انسیه خزعلی , حسین امیرعبدالهیان , محمدمهدی اسماعیلی ,

اسماعیلی به حضور زنان هنرمند در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی فجر در رشته‌های سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های روزنامه‌نگاری، فعالان قرآنی، رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی نیز بخش مهمی از کنشگران، بانوان خبرنگار هستند.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار را فرصتی مغتنم برای بانوان سراسر جهان دانست تا دیدگاه‌های خود را به اشتراک بگذارند.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: محروم کردن ایران از عضویت در کمیسیون مقام زن، تأثیری در تمرکز ویژه جمهوری اسلامی ایران بر ارتقای جایگاه زنان و نقش مهم آنان در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و بین‌المللی در ایران بزرگ نداشته و نخواهد داشت.

وزیر خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین با تمام توان در سطح رئیس جمهور و وزرای خارجه برای برقراری آتش‌بس و تمرکز طرفین بر صلح تلاش می‌کند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مخالف جدی جنگ است و به دور از سیاست دوگانه، همان‌گونه که نگران وضعیت زنان و کودکان در فلسطین، یمن، افغانستان و سایر کشورهای درگیر جنگ و بحران است، نگران وضعیت زنان و کودکان اوکراینی است.

 7زن برجسته و تأثیرگذار

دقایق پایانی اختتامیه کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار در سالن اجلاس سران با مراسم اهدای جوایز همراه شد. اولین جایزه خارجی به خانم لی محقق برجسته‌ حوزه شیمی و استاد دانشگاه کشور تایلند تعلق گرفت.

همچنین جایزه دوم به سوده غفوری فرد دکترای ژنتیک پزشکی از ایران اهدا شد. خانم الینا از بانوان برجسته روسیه نفر برگزیده سوم بود و خانم زهرا امام جمعه از دانشمندان ایرانی نیز نفر چهارمی بود که از او در اختتامیه این مراسم تقدیر شد.

مریا بتریز یونس بانوی تأثیرگذار آرژانتین هم نفر برگزیده پنجم بود که مورد تقدیر قرار گرفت. همچنین مژگان زندی دارای مقالات متعدد در حوزه شیمی و پلیمر هم دیگر زن تأثیرگذاری بود که در کنگره بین‌المللی تهران از او تقدیر شد. جایزه آخر نیز به پن‌آبه شیامی از چین تعلق گرفت.

حاشیه‌های قابل توجه از اولین کنگره

یکی از رویدادهای قابل توجه در اولین کنگره بانوان تأثیرگذار، حضور گروهی برخی از کشورها از جمله سوریه بود و فرستاده ویژه رئیس جمهور سوریه مورد استقبال گرم همسر رئیس‌جمهور قرار گرفت.

همچنین حضور یکی از مهمانان با هدیه بسته‌بندی قرمز هم از اتفاقات خاص این مراسم بود؛ همسر رئیس‌جمهور بورکینافاسو این هدیه را تقدیم همسر رئیس‌جمهور کشورمان کرد.

اختتامیه کنگره یک مهمان ویژه هم داشت؛ زینب نصرالله دختر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز با حضور در تهران در این مراسم حاضر شد و از زنان تأثیرگذار ایرانی و خارجی قدردانی کرد.

زینب‌ نصرالله طی سخنانی به روحیات دینی زنان لبنانی اشاره کرد و گفت: زنان در لبنان بیشترین تأثیر را در تربیت فرزندان دارند. چون آنها فرزندان مجاهد پرورش می‌دهند و فرزندان خود را به عنوان مجاهد تقدیم مقاومت می‌کنند.

او تصریح کرد: همان مقاومتی که باعث عقب‌نشینی دشمن و اشغالگران شده و این روحیه بین زنان سوریه، بحرین، یمن و همه کشورهای جبهه مقاومت که در آنها اشغال و دشمنی صورت گرفته وجود دارد چرا که آنها نیز الگوهایی از زنان مقاوم دارند و به برکت چنین الگوهایی مقاومت پیشرفت کرده است.

امیرعبدالهیان: حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اثری بر ارتقای جایگاه زنان ایرانی ندارد

انجمن بین‌المللی بانوان تأثیرگذار با مرکزیت ایران

با تفاهم شرکت‌کنندگان از کشورهای مختلف قرار است «انجمن بین‌المللی بانوان تأثیرگذار» با مرکزیت ایران تأسیس شود تا شاهد ادامه فعالیت‌های زنان توانمند از سراسر دنیا باشیم.

در عین حال جمیله سادات علم‌الهدی، همسر رئیس جمهور و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، برای نامگذاری این انجمن عنوان «گوهرشاد» را پیشنهاد داده است.

 

زنان و خانواده , معاون امور زنان و خانواده , معاونت امور زنان و خانواده , انسیه خزعلی , حسین امیرعبدالهیان , محمدمهدی اسماعیلی ,

دیدارهای دوجانبه برای پیشرفت جامعه زنان

در حاشیه نخستین کنگره بین‌المللی زنان تأثیرگذار که در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد، دیدارهای دوجانبه‌ای میان جمیله سادات علم‌الهدی، همسر رئیس جمهور کشورمان با مسئولان خارجی شرکت‌کننده در اجلاسیه شکل گرفت.

زلیخا محکم آوا، معاون نخست‌وزیر ازبکستان، در حاشیه کنگره با علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور کشورمان، دیدار و گفت‌وگو کرد و ضمن قدردانی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای کیفیت زندگی زنان مسلمان و برگزاری کنگره بانوان تأثیرگذار اظهار داشت: مقام زن در تمام دنیا دارای اهمیت زیادی است که باید به آن توجه ویژه شود.

معاون نخست وزیر ازبکستان از توجه رئیس جمهور کشور خود نسبت به تحصیل و رشد زنان یاد کرد و گفت: در نمایشگاه امروز شاهد بودم که زنان ایرانی تا چه اندازه در زمینه علمی و فرهنگی رشد کرده‌اند و بر این اساس خواستار روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

علم‌الهدی نیز در این دیدار به موافقت و تأیید مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) بر حضور اجتماعی زنان اشاره کرد و گفت: این در حالی است که برخی کشورها با حضور و پیشرفت زنان مخالفت می‌کنند.

همسر رئیس جمهور کشورمان از درخواست معاون نخست وزیر ازبکستان مبنی بر روابط دوجانبه در امور مربوط به تحصیل و پیشرفت زنان استقبال کرده و یادآور شد: از روابط علمی و فرهنگی دو کشور خرسند خواهیم بود تا از این طریق جامعه علمی اعم از دانشجویان و اساتید با یکدیگر در تعامل بوده و تجارب خود در زمینه پارک‌های فناوری را به اشتراک بگذاریم.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار