کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه الحاق فنلاندبه ناتو رابررسی می‌کند

کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه فردا لایحه قانونی درباره تصویب پروتکل الحاق فنلاند به ناتو را بررسی خواهد کرد.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه فردا پنجشنبه با محوریت بررسی لایحه قانونی درباره تصویب پروتکل الحاق فنلاند به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» تشکیل جلسه خواهد داد.


این نشست به ریاست عاکف چاغاتای کیلیچ، نماینده مردم استانبول از حزب عدالت و توسعه راس ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی برگزار خواهد شد.


پیش‌ بینی می‌ شود این لایحه قانونی فردا مورد تصویب کمیسیون روابط خارجی مجلس ترکیه قرار گیرد.


پروتکل الحاق فنلاند به ناتو چندی پیش توسط مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ترکیه امضاء شد.


در این پروتکل تأکید شده است که عضویت فنلاند در ناتو به امنیت منطقه یورو آتلانتیک از جمله ترکیه کمک می‌ کند و تصویب این پروتکل به نفع ناتو خواهد بود.


این در حالیست که ترکیه تا کنون تصمیمی را در این ارتباط برای کشور سوئد نگرفته است.


فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال 2022 میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌ هایی مانند پ‌ ک‌ ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.


در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌ های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌ های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه‌ جانبه برگزار کردند.


در همین حال، سوئد در نوامبر گذشته قانون ضد تروریسم را تصویب کرد، به این امید که آنکارا درخواست استکهلم برای پیوستن به ائتلاف ناتو را تأیید کند. قانون جدید که از اول ژوئن اجرایی می‌شود، به مقامات سوئد اجازه می‌دهد تا افرادی را که از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار