کسب ۲ مقام ملی و استانی توسط دهکده نوآوری و فناوری رسا

متخصصان و پژوهشگران دهکده نوآوری و فناوری رسا به عنوان یکی از شرکت‌های فناور دانش محور پارک علم و فناوری استان فارس موفق به کسب دو مقام ملی و استانی در سی و پنجمین جشنواره امتنان شدند.

مدیرعامل دهکده نوآوری و فناوری رسا با تبریک کسب این دو مقام علمی و خدماتی گفت: در سی و پنجمین جشنواره امتنان که هفته گذشته به مناسبت هفته کار و کارگر برگزار شد از امین صفایی و فاطمه مختاریان از محققان و پژوهشگران دهکده نوآوری و فناوری رسا به عنوان برگزیده ملی و استانی تجلیل شد که در این راستا باید از حمایت‌های مسئولان دانشگاه شیراز و پارک علم و فناوری استان فارس قدردانی کرد.

اسحاق شاهسونی به معرفی دهکده نوآوری و فناوری رسا پرداخت و افزود: این مجموعه یک شرکت فناور دانش محور است که توسط تیمی از مخترعان و نخبگان در فروردین ماه ۱۳۹۷ تأسیس و راه اندازی شده است.

شاهسونی با بیان اینکه اتاق فکر و شورای سیاست گذاری مرکزی متشکل از اساتید و فرهیختگان دانشگاهی، سیاست‌های کلان را برنامه ریزی و بر اجرای آن‌ها نظارت می‌کنند تصریح کرد: این مرکز نخستین بار با ایده دانش محوری در حوزه فناوری‌های نوین در پارک علم و فناوری استان فارس فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون نیز دپارتمان‌های مختلفی در این مجموعه فعال هستند و هر دپارتمان مدیریت و برنامه ریزی منحصر به خود را دارد که اعضای فعال هر یک از این دپارتمان‌ها را جوانان نخبه و فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند.

امین صفایی دانشجوی دکتری فیزیک اپتیک و لیزر دانشگاه شیراز و از پژوهشگران و متخصصان دهکده نوآوری و فناوری رسا که در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز مشغول به فعالیت بوده و به عنوان نخبه ملی و کارگر نمونه بخش خدمات جشنواره امتنان موفق به کسب جایزه ملی شده است درباره طرح خود در این جشنواره اظهار داشت: ما در این طرح، خدمات تخصصی آزمایشگاهی در حوزه‌های محیط زیست، اکتشاف معادن و مخازن نفتی و همچنین حوزه پزشکی که پیش از این در ایران ارائه نمی‌شد را برای نخستین بار در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز با استفاده از یک روش اپتیکی نوین و توسعه نرم افزار‌های تخصصی و همچنین استفاده از هوش مصنوعی و فناوری نانو و در نهایت تهیه پایگاه داده بومی سازی کردیم و از خروج ارز از کشور به میزان چشم گیری جلوگیری کردیم.

او بیان کرد: به طور مثال در حوزه محیط زیست، موفق شدیم، برای نخستین بار در ایران میکروپلاستیک‌ها را به عنوان آلاینده‌های نوظهور محیط زیستی اندازه گیری و شناسایی کنیم که در حال حاضر از نقاط مختلف کشور برای آنالیز و تشخیص نوع پلیمر، نمونه ارسال می‌کنند.

صفایی افزود: در حوزه اکتشاف معادن و مخازن نفتی نیز موفق شدیم ترکیبات شیمیایی موجود درون حباب‌های مقاطع سنگی استخراج شده از این معادن و مخازن را شناسایی کنیم که این مهم نیز برای زمین شناسان در زمینه ردیابی و اکتشاف معادن و مخازن نفتی بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص دهکده فناوری و نوآوری رسا افزود: در حوزه پزشکی نیز موفق شدیم سلول‌های سرطانی را از سلول‌های نرمال تشخیص داده و برای نخستین بار تصویری از ساختار مولکولی سلول‌های سرطانی تهیه کنیم. این مهم نیز در تشخیص زودهنگام و درمان سرطان بسیار حائز است. 

او با قدردانی از حمایت مسئولان دانشگاه شیراز و رئیس آزمایشگاه مرکزی، پارک علم و فناوری، مدیران دهکده نوآوری و فناوری رسا از جمله دکتر رسول شاهسونی از نخبه‌های مطرح ملی و بین المللی به عنوان رئیس هئیت مدیره و اسحاق شاهسونی مدیرعامل شرکت دانش بنیان دهکده فناوری و نوآوری رسا تصریح کرد: ما جوانان ایران و استان فارس در بخش آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز پای کار ایران هستیم و تا جایی که بتوانیم همگام با اولویت‌های پژوهشی کشور و با ابتکارات خود کمک می‌کنیم تا مشکلات کشور حل شود.

فاطمه مختاریان فارغ التحصیل رشته نانو مهندسی شیمی از دیگر پژوهشگران و متخصصان شرکت فناور دانش محور دهکده فناوری و نوآری رسا نیز که موفق به کسب مقام نمونه استانی در بخش خدمات آزمایشگاهی شده است اظهار داشت: طرح خود را با عنوان روش‌های نوین طیف سنجی جهت مشخصه یابی و کنترل کیفیت مواد ارائه داده و کاربردهایش برای کنترل کیفی محصولات و مشخصه یابی ساختار مواد ناشناخته در حوزه‌های تحقیقاتی، پزشکی، غذایی و صحت انجام واکنش است.

مختاریان گفت: در این طرح نه تنها در شیراز و استان فارس و جنوب کشور به سراسر ایران خدمات را ارائه می‌دهیم خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌دهیم.

او همچنین به ظرفیت‌های موجود در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: این آزمایشگاه به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی مهم کشور به شمار می‌رود و نتایج آزمایشگاه‌ها در آن قابل اعتماد، دقیق و علمی است که از دستگاه‌های با کیفیت و فنی بالا برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز
اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار