کردهای سوریه مجددا خواهان تأسیس دادگاه بین المللی برای محاکمه داعشی‌ها شدند

دفتر روابط خارجی در "اداره خودمختار کردهای سوریه" مجددا خواهان تأسیس دادگاه بین المللی برای محاکمه داعشی‌ها شد.

به گزارش ذاکرنیوز، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، عبیر ایلیا، معاون رئیس دفتر روابط خارجی در "اداره خودمختار کردهای سوریه" گفت: نیروهای سوریه دموکراتیک حدود ۱۱ هزار داعشی را بازداشت کرده‌اند که از بینشان ۱۰۰۰ داعشی از ۵۰ کشور هستند و بقیه سوری و عراقی هستند. پرونده تروریست‌های سوری و عراقی از تروریست‌های خارجی جداست و در صورتی که دادگاه ویژه بین المللی در مناطق اداره خودمختار تأسیس شود آن‌ها نیز در همین دادگاه محاکمه خواهند شد.


به رغم درخواست‌های آمریکا و کردها بیشتر کشورهای غربی با بازگرداندن تروریست‌ها به کشورهایشان مخالفت کردند و همین مسئله باعث شد مسئولان کرد خواهان تشکیل دادگاه ویژه در منطقه تحت سیطره خود و حمایت مالی و لجستیکی برای ایجاد زندان مناسب شوند. در بیانیه این اداره آمده است: با وجود امکانات اندک ما امنیت بازداشتگاه‌ها را در مناطق تحت سیطره خودمان حفظ کردیم هرچند برخی از آن‌ها در پی حملات ترکیه فرار کردند. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم به مسئولیت‌های خود به ویژه درباره مسائل امنیتی و زیرساخت در زندان‌های وابسته به تروریست‌ها عمل کنند.


عبیر ایلیا گفت: کشورهای غربی از جمله فرانسه، سوئد و هلند با تأسیس این دادگاه موافقت کرده‌اند. کشورهای عربی بیش از دیگران از تأسیس چنین دادگاهی استقبال کردند.


وی تأکید کرد: پرونده زندانیان خارجی و خانواده‌هایشان در اردوگاه‌های الهول و روژ بار سنگینی بر دوش اداره خودمختار است.


عبیر ایلیا جزئیاتی درباره ساختار این دادگاه و قوانین آن نداد اما گفت: نهادهای دستگاه قضایی قوانین و معیارهای بین المللی ویژه مسائل تروریسم در هر کشوری و قوانین دادگاه‌های بین المللی درباره جنایتکاران جنگی را بررسی می‌کنند. ضرورتی برای نهایی کردن این پرونده از طریق همکاری بین المللی برای تشکیل دادگاه ویژه وجود دارد.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار