کاریکاتور؛ هنری مسلح به زبان طنز

کاریکاتوریست زنجانی گفت: کاریکاتور طی چند دهه اخیر رشد کمی و کیفی خوبی داشته‌ است.

به گزارش ذاکرنیوز، جمال رحمتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هنر کاریکاتور، اظهار کرد: کاریکاتور هنری است که شکل موضوعی به همراه چاشنی از طنز دارد، این هنر نسبت به هنری‌هایی همچون نقاشی، در ایران هنر جدیدی محسوب می‌شود؛ البته با توجه به اینکه ایرانی‌ها همواره با طنز سر و کار داشته‌اند، این هنر نیز از بدو ورود به ایران مورد استقبال مردم قرار گرفت.


وی با بیان اینکه فضایی که کاریکاتور در آن مطرح شد، فضایی بود که مردم واضح و مشخص نمی‌توانستند از مشکلات صحبت کنند و وقتی مشاهده کردند این موارد با زبان کاریکاتور بیان می‌شود، برای‌شان لذت‌بخش بود، افزود: کاریکاتور با وجود جدید بودن به نحوی در کشور پیش رفته که انگار ریشه عمیقی در این جا دارد. همچنین هنر کاریکاتور از لحاظ کیفی و کمی به موقعیتی در کشورمان رسیده که می‌توانیم به آن افتخار کنیم و در حال حاضر ایران تبدیل به قطب کاریکاتور در منطقه شده‌ است.


این هنرمند با بیان اینکه شاید در چند دهه پیش فقط دو سه خانم هنرمند در حوزه کاریکاتور کار می‌کردند ولی درحال حاضر بیش از ۳۰ هنرمند خانم در این حوزه کار می‌کنند در مورد مردان هم همین است و این نشان از رشد کمی و کیفی این هنر دارد، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب عرصه کاریکاتور این است که هنرمندان نسل‌های مختلف کاریکاتور با یکدیگر ارتباط دارند.


رحمتی درباره تاثیر کاریکاتور در جامعه، ادامه داد: کاریکاتور به واسطه داشتن زبان طنز مورد توجه مردم است و می‌تواند به جدی‌ترین مسائل بپردازد، به نحوی که افراد مورد نقد کم‌ترین رنجش را داشته‌ باشند. همچنین در حال حاضر ظرفیت انتقادپذیری افراد نیز بیشتر از چندین سال گذشته شده‌ است.


این کاریکاتوریست عنوان کرد: هنر کاریکاتور به زبان طنز مسلح است و چون زبان طنز در مردم نفوذ دارد، می‌تواند خیلی در جامعه موثر باشد. همچنین تاکنون کاریکاتور جریان‌های جهانی نیز درست کرده که این نشان می‌دهد کاریکاتور یک ابزار قوی است.


وی با اشاره به اینکه حدود ۲۷ سال است در تهران در زمینه کاریکاتور فعالیت می‌کند و از سال ۷۱ کاریکاتور را در زنجان آغاز کرده‌ است، در چند توصیه برای هنرمندان جوان زنجانی که تمایل دارند وارد حوزه کاریکاتور شوند، خاطرنشان کرد: هنرمندان نباید وابسته به دیگران باشند و نباید تصور کنند که یک ارگانی قرار است کاری برای آن‌ها انجام دهد، در حال حاضر کار کردن نیاز به امکانات کم‌تری دارد. به عنوان مثال در گذشته یک کاریکاتوریست برای دیده شدن آثارش باید منتظر چاپ آن از طریق یک نشریه می‌ماند ولی در حال حاضر دنیای مجازی فضایی را ایجاد کرده تا هنرمندان برای کار منتظر جایی نباشند. همچنین دور بودن از حاشیه نیز یکی از نکاتی است که همواره در این چند سال مرا در کارهایم کمک کرده است.


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار