کابل: جامعه جهانی اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها را رعایت کند

وزارت خارجه هیئت حاکمه افغانستان در واکنش به اظهارات نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت از جامعه خواست تا اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها را رعایت کند.

 به گزارش ذاکرنیوز، وزارت خارجه هیئت حاکمه افغانستان در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات «رزا اوتونبایوا» نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان خطاب به شورای امنیت اظهارداشت: ما از آن بخش‌هایی از بیانیه استقبال می‌کنیم که تغییرات مثبتی که در افغانستان شکل گرفته است، مانند ممنوعیت مؤثر مواد مخدر، ثبات اقتصاد کلان، حذف فساد، دسترسی دختران به آموزش در برخی فضاها، جمع‌آوری عواید، پرداخت حقوق، بهبود چشمگیر امنیت و تلاش های هماهنگ علیه داعش را تصدیق می‌کند.

بیانیه با انتقاد از گزارش اخیر تیم نظارتی کمیته تحریم‌های شورای امنیت و گزارشگر ویژه حقوق بشر از وضعیت افغانستان افزود، برخلاف آن گزارش‌ها که مملو از اطلاعات نادرست و تأثیر گرفته از برنامه‌های سیاسی برخی بازیگران بود، بیانیه اوتونبایوا تلاش‌هایی را برای انعکاس واقعیت‌های میدانی پیچیده افغانستان انجام داده است.

وزارت خارجه افغانستان افزود: ما به پیچیدگی‌های افغانستان همانطور که در بیانیه اشاره شده است توجه می‌کنیم و تکرار می‌کنیم امارت اسلامی افغانستان به موازین و تعهدات بین‌المللی که با اصول شریعت اسلامی در تضاد نیست، یا با موازین فرهنگی افغانستان مغایرت ندارد و یا منافع ملی ما را تضعیف نمی‌کند، متعهد است. بنابراین، ما از همه بازیگران می‌خواهیم که به اصل عدم مداخله احترام بگذارند و از هرگونه مداخله در امور داخلی ما، از جمله شیوه‌ها و ترکیب حاکمیت و قوانین ما دست بردارند.

بیانیه در انتها تأکید کرد کابل نسبت به ایجاد امنیت، تأمین امنیت مرزها، جلوگیری از سرایت تهدیدات، تضمین دسترسی به عدالت، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و از بین بردن آن متعهد است. اکنون جامعه جهانی باید با رعایت اصل اساسی عدم مداخله، جلوگیری از تهدید سایر طرف ها برای امنیت ملی ما، مبارزه با انواع قاچاق و  همچنین قاچاق مواد مخدر و تعهد به عدم مداخله در امور داخلی ما به وظایف خود عمل کند.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار