چین و روسیه در صدد تسریع احداث خط لوله گاز «قدرت سیبری ۲» هستند

چین و روسیه تحقیقات و مذاکرات در خصوص احداث خط لوله گاز «قدرت سیبری ۲» که به گفته معاون نخست‌ وزیر روسیه پروژه‌ جایگزین «نورد استریم» به شمار می آید، را تسریع می‌کنند.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت امور خارجه چین پس از دیدار شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مسکو با صدور بیانیه‌ ای اعلام کرد که سران دو کشور توافق کردند تا روند تحقیقات و مذاکرات در مورد احداث خط لوله گاز «قدرت سیبری ۲» را تسریع کنند.


بر این اساس، این خط لوله از منطقه سیبری روسیه آغاز و با عبور از مغولستان، گاز طبیعی را به چین خواهد رساند.


چین و روسیه همچنین از پروژه‌ های همکاری در زمینه نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، برق و انرژی هسته‌ ای حمایت خواهند کرد.


به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از آناتولی، پوتین دیروز در بیانیه‌ ای اعلام کرده بود که توافقی با چین در مورد تمام پارامترهای احداث خط لوله گاز «قدرت سیبری ۲» حاصل شده است.


پوتین با بیان اینکه روسیه ۹۸ میلیارد متر مکعب گاز و ۱۰۰ میلیون تن گاز طبیعی مایع (LNG) را تا سال ۲۰۳۰ از طریق پروژه‌ های موجود و مورد مذاکره به چین عرضه خواهد کرد، گفت: شرکت‌ های روسی آماده پاسخگویی به تقاضای انرژی اقتصاد چین هستند.


الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در این ارتباط تصریح کرد: خط لوله مذکور ظرفیت انتقال گاز به حجم ۵۰ میلیارد متر مکعب را خواهد داشت. این مقدار بسیار عظیم است. ظرفیت نورد استریم ۵۵ میلیارد متر مکعب است. این بدان معنی است که چنین پروژه‌ ای به طور کامل جایگزین نورد استریم خواهد شد.


چین، یکی از کشورهای پیشرو در مصرف گاز طبیعی در جهان، در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۹ میلیون تن گاز طبیعی وارد کرده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار