معرفی شغل؛

چگونه یک حسابدار موفق باشیم؟

در این گزارش شغل حسابداری را معرفی کرده ایم و اطلاعات لازم برای حسابداران را شرح داده ایم.

چگونه یک حسابدار موفق باشیم؟به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، شغل حسابداری از مشاغل پر طرفدار است چون  هر مجموعه ای که  دارای گردش مالی است به یک حسابدار نیاز دارد .  هرکسی که تصمیم دارد که  در آینده این شغل را انتخاب کند   باید از شرایط و وظایف یک حسابدار آگاهی  کافی  داشته باشد که در این گرازش تمامی اطلاعات مربوط به شغل حسابداری را  شرح داده ایم.

تعریف حسابداری

حسابداری یک سیستم است که در آن فرآیند جمع آوری، طبقه بندی ، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهیه گزارش های مالی و صورت های حسابداری در شکل ها و مدلهای خاص انجام می گیرد تا افراد ذی نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون سازمانی مثل بانک ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. 

تحصیلات و روش  ورود به شغل حسابداری

فارغ التحصیلان رشته های زیر می توانند به این شغل وارد شوند :

حسابداری

مدیریت ( بیشتر گرایش های مالی،بازرگانی، صنعتی و دولتی )

اقتصاد

مهارت و دانش لازم برای یک حسابدار

قدرت تجزیه و تحلیل مسائل : به منظور توان تحلیل، تصمیم گیری و حل مشکلات در زمینه مسایل مالیاتی، بیمه و ...

پشتکار و وقت شناسی : زیرا در زمان هایی از سال مثل زمان بستن حساب ها در پایان سال یا زمان ارائه گزارش های قانونی در تیرماه هر سال حجم کار حسابداران بسیار زیاد است و باید کار خود را با کیفیت و در سر وقت به اتمام رسانند

دقت و توجه به جزئیات : با توجه به کار مداوم با اعداد و ارقام ریز و درشت!

مهارت ریاضیات و فناوری اطلاعات : برای کار کردن با نرم افزارهای مالی و حسابداری که امروز به صورت فراگیر در شرکت ها و سازمان ها استفاده می شود.

قدرت سازماندهی : به منظور امکان ساختار دادن و سازمان دادن به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از های مالی و در صورت ارتقاء و داشتن پست رییس حسابداری یا مدیر مالی، داشتن قدرت کنترل و نظارت بر حسابداران  است.

قابل اعتماد بودن و رازداری : به دلیل اطلاع از جرئی ترین درآمدها و هزینه های شرکت و نیاز صاحبان و سهامداران شرکت برای اعتماد به حسابداران است.

نقش حسابدار یک حسابدار معمولا اطلاعات مالی را ثبت و گزارشات مالی را تهیه و به مدیریت شرکت یا مراجع قانونی ارائه می کند. حسابدارن داده های خام را در دفاتر و نرم افزارهای حسابداری ثبت و به آنها نظم می بخشند. محصول نهایی کار یک حسابدار گزارشات و صورت های مالی است که مبنای تصمیم گیری ذینفعان (مدیران، مجامع عمومی سازمان، سرمایه گذاران، دولت و...) است.      حسابدار در جایگاه رییس حسابداری رییس حسابداری معمولا کارهای پیچیده تر حسابداری را انجام داده و بر فعالیت سایر حسابداران نظارت می کند و مشکلات احتمالی آنها را حل و فصل می نماید. همچنین رییس حسابداری علاوه بر بررسی و تهیه گزارشات مالی، باید در مورد یافته های خود به مدیریت و سایر ذینفعان توضیح دهد. در این خصوص باید جلساتی حضوری با مدیران شرکت/سازمان و یا حسابرسان داخلی و یا خارجی داشته و گزارشات مکتوب و مبتنی بر استاندارهای مالی و حسابداری تهیه و ارائه نمایند. حسابدار در جایگاه مدیر مالی

از سوی دیگر یک حسابدار متخصص و یا رییس حسابداری، در آینده می تواند مدیر مالی یک سازمان یا شرکت گردد. یعنی می تواند به مدیریت یک شرکت ایده بدهد که منابع موجودش را در چه راه هایی سرمایه گذاری نماید تا استفاده بهینه از آن صورت گیرد و یا اگر شرکت به منابع مالی جدید نیاز داشت یک مدیر مالی بر اساس دانش آکادمیک و تجارب حرفه ای خود می تواند بگوید که از چه طریقی باید تامین مالی کرد.

حوزه های کاری حسابداران

بسیاری از حسابداران بسته به نوع سازمان هایی که برایشان کار می کنند، در حوزه خاصی متخصص می شوند مثلا بعضی در حوزه بیمه، برخی در حوزه سلامت و برخی نیز در حوزه پیمانکاری فعالیت دارند.

مکان و ساعات کار حسابدار

اکثر حسابداران در ادارات و شرکت ها کار می کنند. اگرچه برخی از آنها در خانه مشغول به کارند. اغلب آنها به صورت تمام وقت کار می کنند. البته در زمان های خاص مانند پایان سال مالی (در ایران مصادف با اسفند ماه) یا زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی که در ایران مصادف با اوایل تابستان است ساعات کاری آنها افزایش می یابد. 

در ادامه با وظایف حسابدار، مهارت ها و توانایی های لازم، نحوه ورود به شغل حسابداری، بازارکار و فرصت های شغلی حسابداری، درآمد حسابداران و تیپ های شخصیتی مناسب برای این شغل آشنا می شوید.
 

وظایف حسابدار چیست؟

ثبت اسناد حسابداری در دفاتر و یا نرم افزار حسابداری (این روزها نرم افزارهای حسابداری جای دفاتر حسابداری را گرفته اند)

​ثبت اطلاعات کارکنان و محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها

تهیه و بررسی صورت های مالی و کسب اطمینان از درستی و انطباق آنها با قوانین و مقررات مالی و محاسباتی جاری کشور

محاسبه بدهی مالیاتی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و نظارت بر پرداخت صحیح و به موقع مالیات ها

ثبت درآمدها و هزینه های شرکت و کنترل حساب سود و زیان و ارائه گزارش های دوره ای در این خصوص به مدیریت

تهیه، سازماندهی و نگهداری گزارشات مالی قانونی

ارزیابی عملیات مالی و پیشنهاد بهترین روشها به مدیریت

پیشنهاد روشهای کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود سود

بازار کار حسابداری و فرصت های شغلی

فارغ التحصیلان می توانند در کلیه موسسات و واحدهای تجاری، اعم از دولتی یا خصوصی به عنوان حسابدار در شاخه های زیر مشغول کار شوند:

حسابداری مالی: در کلیه شرکتها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی

حسابداری صنعتی : در کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی

حسابداری دولتی : در کلیه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار و یا در صورت طی مراحل قانونی به عنوان ذیحساب و یا عامل ذی حساب

حسابداری مالیاتی : در ادارات دارایی و شرکت های حسابرسی

حسابداری بیمه : در موسسات و سازمان های بیمه ای و شرکت های حسابرسی

حسابداری بانکها : در شعبه ها و سرپرستی بانکها

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار