چگونه با شکست عشقی خود کنار بیایم!!!

همه می‌دانند که شیفته‌ی کسی بودی و سرانجام به هر دلیلی (او حرفی زده، کاری کرده، تو عاشق او بودی ولی او نبوده و…) رابطه‌ی میان شما به پایان رسیده است. اهمیتی ندارد که این مسئله را چطور برای خودت توجیه می‌کنی، چون در هر صورت باید واقعیت را بپذیری و با آن کنار بیایی. نگه داشتن احساسات، نداشتن اعتماد به نفس، غم و خشم موجب می‌شود که حال خوبی نداشته باشید و نتوانید رابطه‌ای را با شخص دیگری که تناسب بیشتری با شما دارد، شروع کنید.

سعید رضایی  روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فرهنگی ذاکرنیوز، درباره شکست عاطفی اظهار کرد: شکست عاطفی اتفاق دردناکی است و مجموعه ای احساسات منفی مثل اضطراب، غم، نفرت، کینه و انتقام را ایجاد کند.

  قبل از اینکه ژست انسانی قوی را به خود بگیرید و ادعا کنید که نمی‌گذارید احساسات بر شما غلبه کنند، فراموش نکنید که هرچه بیشتر احساسات خود را انکار کنید، کمتر از آن‌ها رها می‌شوید. راه سالم‌تر، عاقلانه‌تر و مسئولانه‌تر این است که درمورد احساساتِ همواره درحال تغییرتان صداقت داشته باشید (ابراز احساسات). یکی از راه‌های کنار آمدن با شکست عشقی این است که دل‌شکستگی خود را بپذیرید و فراموش نکنید که گریه کردن به درمان قلب شکسته و فراموش کردن شکست عشقی کمک می‌کند.

  

رضایی گفت: پس از شکست عاطفی، برای درمان افسردگی راهکارهایی وجود دارد اما نمی‌توان به سرعت به حالت عادی برسیم.

  

این روانشناس تصریح کرد: برای اینکه به‌سرعت کسی را فراموش کنید، تمام چیزهایی که او را به‌یاد شما می‌اندازد، دور بریزید. مجله‌ها و مسواک او را که هنوز در گوشه‌وکنار خانه‌تان مانده دور بریزید. از او نخواهید که وسایل‌تان را به شما برگرداند. از تشویق کردن تیم او دست‌ بردارید. 

لباس‌ها و وسایل او را در خانه نگه ندارید. گریه کنید و بدون وجود هر چیزی که شما را به‌یاد گذشته می‌اندازد، دوباره از نو شروع کنید. هر چیزی مانند هدیه‌ها و یادگاری‌های کوچک و ارزان‌قیمت، کارت‌پستال‌ها یا نامه‌ها و حتی لباس‌هایی که زمانی به او تعلق داشته‌اند، باید دور ریخته شوند. کولمن می‌گوید: «همه‌ی اینها یادگاری‌هایی هستند که احساساتی شدید و خاطراتی را در ذهن‌تان ایجاد می‌کنند که منتهی‌به عقده‌های روحی می‌شوند.» 

  

رضایی اضافه کرد: هرچیزی که فرد را به یاد معشوق از دست رفته‌اش می اندازد یکسری اتفاقاتی که در داخل مغز فرد روی می‌دهد و دو قسمت از مغز واکنش نشان می‌دهد که این دو قسمت مغز به نیکوتین و کوکائین واکنش نشان می‌دهد.

  این روانشناس گفت: در مغز فردی که عشق خود را از دست داده هنگام یادآوری خاطرات، مقدار زیادی دوپامین آزاد میشود که افزایش دوپامین باعث ولع و درخواست زیاد فرد می‌شود بنابراین امید بیشتری داشته باشد.

  وی افزود: ‌به همین دلیل است که می‌گویند بعد از شکست عاطفی هرچیزی که یادآور خاطرات است را حذف کنند، مانند آهنگ هایی که باهم گوش میدادن، مکان های تفریحی که با یکدیگر می‌رفتند، با دوستان مشترک رابطه را قطع کنند، همدیگر را از صفحات اجتماعی هم حذف کنند.

  رضایی بیان کرد: البته ممکن است که این مورد، ناخوشایند و بی‌رحمانه به‌نظر برسد، ولی اگر می‌خواهید فقط یکی از روش‌های فهرست‌شده در اینجا را انجام بدهید، آن یک روش حتما همین مورد باشد. وقتی خاطرات در سرتان می‌چرخند، همه‌چیز گیج‌کننده می‌شود. وقتی احساساتی می‌شوید و به رابطه‌ی قدیمی‌تان حالتی رؤیایی و آرمان‌گرایانه می‌دهید، بسیاری از خاطرات مهم را نادیده می‌گیرید. ولی اگر فهرستی از حقایق را بنویسید، شامل چیزهایی که گفته است یا رفتارهایی که با شما داشته است، به جایی می‌رسید که با خودتان فکر کنید، چرا درمورد کسی که چنین رفتارهای وحشتناکی با من داشته این‌طور رمانتیک فکر می‌کنم؟ 

  این روانشناس اضافه کرد: همچنین نکته قابل توجه این است که فرد در دوران شکست عاطفی فرد دیگری را وارد زندگی خود نکند و رابطه عاطفی جدید را آغاز نکند چراکه گاهی افراد برای فراموش کردن رابطه قبلی رابطه جدیدی را آغاز می‌کنند.

  وی با بیان اینکه در چنین شرایطی رابطه سالمی شکل نمی‌گیرد، گفت: به دلیل اینکه دائم به فرد قبلی فکر می‌کند نسبت به فرد جدید خشم دارد پس بهتر است تا زمانی که به شرایط عادی بازنگشته فرد جدید را وارد نکند.

  

رضایی خاطرنشان کرد: با برقراری ارتباط با دوستان و برگشتن به جمع‌های اجتماعی‌تان راحت‌تر می‌توانید رابطه‌ی قدیمی‌تان را فراموش کنید. دوباره با دوستان‌تان تماس بگیرید و برنامه‌هایی با آنها بریزید؛ حتی اگر تمایلی ندارید که با آنها جایی بروید. با انجام این کار فرصتی پیدا می‌کنید که دوباره با دوستان صمیمی‌تان وقت بگذرانید، کمی شاد باشید و احساس کنید که طبیعی و عادی‌تر شده‌اید. وقتی احساس خیلی بدی دارید، دوستان‌تان می‌توانند حمایتگر شما باشند. همچنین می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید درمورد جزئیات رابطه و جدایی‌تان با آنها صحبت کنید و از بازخوردها و نظرات آنها استفاده کنید. براون می‌گوید: «از دوستان‌تان بخواهید شما را تشویق کنند که بر زخم‌هایتان غلبه کنید و برای شروع دوباره زندگی گام‌هایی بردارید.» 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار