چهارمین شب اعتراضات فرانسه/ از بازداشت صدهانفر تاغارت انبار اسلحه

دور جدیدی از اعتراضات شبانه در فرانسه با وجود محدودیت‌های سخت پلیسی همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود معترضان مراکز تجاری، مغازه‌ها و حتی اماکن دولتی را غارت می‌کنند.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از الجزیره، با آغاز دور جدیدی از اعتراضات شبانه در فرانسه، خیابان‌های بسیاری از شهرها نیز در شامگاه جمعه و بامداد شنبه برای چهارمین شب پیاپی صحنه درگیری معترضان و پلیس فرانسه شد.


گزارش شده است که درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی و معترضان در شهر مارسی در جنوب فرانسه جریان دارد و این درگیری‌ها در شهرهای لئون، استراسبورگ و نانت با شدت بیشتری ادامه یافته است.


همچنین حضور پرتعداد و گسترده پلیس فرانسه در حومه پاریس که شب‌های گذشته شاهد اعتراضات خشونت‌آمیز بود، چهره بسیاری از مناطق معترض را امنیتی کرده است.


بر اساس گزارش الجزیره، در دور جدید اعتراضات در فرانسه تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر دستگیر شدند، که از این میان ۶۳ نفر از مارسی و ۲۱ نفر در لئون دستگیر شده‌اند.


رویترز نیز به نقل از پلیس فرانسه اعلام کرد که معترضان یک فروشگاه اسلحه در مرکز مارسی را غارت کردند و سلاح‌های آن را همگی دزدیدند.


رسانه‌های فرانسوی نیز سرقت از انبار اسلحه در خیابان دوپن، مارسی راتایید کردند.


این در حالی است که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه روز جمعه اعلام کرد که وضعیت فعلی در فرانسه غیرقابل قبول شده است.


رئیس جمهور فرانسه گفت که اعتراضات توأم با خشونت غیرقابل توجیه است و دولت پاریس تدابیر بیشتری در رابطه با اعتراضات در پیش خواهد گرفت.


ماکرون هشدار داد که دولت وی با هرکسی که به مؤسسات دولتی حمله یا آنها را غارت کند قاطعانه برخورد خواهد کرد. بنا به گفته رئیس‌جمهور فرانسه تصمیماتی در رابطه با لغو بسیاری از فعالیت‌ها در برخی مناطق به منظور محافظت از شهروندان فرانسه اتخاذ شده است.


رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که اقداماتی به منظور حذف محتوای تحریک‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی انجام خواهد شد. ماکرون یادآور شد که شبکه‌های اجتماعی در حوادث و آشوب‌های اخیر این کشور نقش داشته‌اند.


ماکرون تاکید کرد که دولت وی با هدف کنترل شورش‌ها، نیروهای امنیتی بیشتری را مستقر می‌کند.


اعتراضات فرانسه در واکنش به قتل یک راننده ۱۷ ساله مرسدس بنز توسط یک افسر پلیس در روز ۲۷ ژوئن در شهر نانت آغاز شد. پس از این رخداد اعتراضات مردمی به سایر شهرهای بزرگ مانند تولوز، لئون، مارسی و استراسبورگ گسترش یافت.


طی این اعتراضات تاکنون ده‌ها ماشین پلیس در آتش سوخته شده، مؤسسات و ساختمان‌های ادارات به آتش کشیده شدند و مؤسسات آموزشی نیز آسیب دیدند.


خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی ضمن اشاره به توسعه دامنه اعتراضات مردم فرانسه علیه پلیس این کشور، گزارش داد: در حالی که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه تلاش کرد تا ناآرامی‌ها پس از تیراندازی مرگبار پلیس به یک نوجوان را مهار کند اعتراضات در شهرهای بزرگ این کشور به سومین شب کشیده شد.


در همین راستا چهل هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با اعتراضات مستقر شده‌اند تا هر گونه اعتراض را سرکوب نمایند.


اعتراضات در برخی شهرهای فرانسه تا جایی گسترش پیدا کرده که در این شهرها مقررات منع رفت و آمد برقرار شده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار