رئیس جهاد کشاورزی کرمانشاه خبر داد؛

پیش بینی کشت قراردادی ۹۸ هزار هکتار گندم آبی در کرمانشاه

رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه از پیش بینی کشت قراردادی ۹۸ هزار هکتار گندم آبی در کرمانشاه خبر داد.

به گزارش ذاکرنیوز، علی چاله در گفتگو با مهر اظهار کرد: امسال پیش بینی شده ۹۸ هزار هکتار گندم آبی در استان کرمانشاه کشت شود و با تدابیر اتخاذ شده انتظار می‌رود استقبال خوبی از طرف کشاورزان استان برای کشت قراردادی گندم آبی انجام گیرد.


وی با اشاره به ویژگی‌های کشت قراردادی گندم آبی، افزود: در شیوه نامه کشت قراردادی، کشاورز پس از مراجعه به سایت شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا مراکز جهاد کشاورزی و دانلود اپلیکیشن مربوطه و ثبت مشخصات خود در سامانه شرکت غله، و ثبت و امضای الکترونیکی قرارداد بین اداره کل غله و خدمات بازرگانی و کشاورز، قرارداد چاپ شده را به همراه سفته‌ها که ۱.۵ برابر ارزش پولی است که در هنگام تحویل محصول دریافت خواهد کرد به کارگزار برای اخذ کود تحویل می‌دهد.


رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: در قرارداد منعقده ۱۰۰ درصد بهای کود ازته توسط کشاورز پرداخت می‌گردد اما ۵۰ درصد بهای کود فسفاته و ۵۰ درصد بهای کود پتاسه به صورت نقد توسط کشاورز پرداخت می‌گردد و مابقی از بهای گندم تحویلی کشاورز در فصل خرید کسر و تسویه خواهد شد.


چاله چاله بیان کرد: کشت قراردادی ضامن تولید پایدار است و با همکاری شرکت‌های خصوصی، غله و وزارت جهاد کشاورزی شرایطی به وجود آمده تا با حمایت از کشاورزان در خصوص تأمین نهاده‌ها و بحث بیمه محصولات خرید محصولات نیز تسهیل شود و دست دلالان از بازار تولید محصولات کشاورزی کوتاه شود.


وی با اشاره به اینکه بیمه نامه نیز به صورت الکترونیک بدون نیاز به سفته صادر می‌گردد، ادامه داد: ۲۰ درصد سهم بیمه کشاورزانی که از کشت قراردادی استفاده می‌کنند کمتر از دیگر کشاورزان است.


رئیس جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: همچنین به ازای هر تن محصول گندم تحویلی به مراکز خرید ۱۰۰ هزار تومان به عنوان کرایه حمل به کشاورز تعلق می‌گیرد و گندمکار آبی در قالب کشت قراردادی به ازای تحویل هر کیلوگرم گندم یک هزار و ۵۰۰ تومان یارانه کشت دریافت خواهند کرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
0
مردم ۳۰ آذر ۱۴۰۱
اگر پای تعاون روستایی در میان نباشه انشاالله طرح موق میشه
پاسخ
آخرین اخبار