پهلوگیری اولین فروند از نسل جدید کشتی تجاری روسی در بندر نوشهر

نخستین فروند از نسل جدید کشتی‌های جدید تجاری روسیه با نام نیکلای اورلو در بندر نوشهر پهلو گرفت.

 به گزارش ذاکرنیوز، نخستین فروند از نسل جدید کشتی‌های تجاری روسیه در بندر نوشهر پهلو گرفت که به اعتقاد کارشناسان نتیجه دیپلماسی اقتصادی دولت مردمی سیزدهم در حوزه روابط خارجی بوده که گام به گام به بار می‌نشیند و با ادامه این روند؛ آینده نوید بخشی را برای کشور و استان مازندران رقم خواهد زد. ‎


با کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتی‌های تجاری در این دریا، کشور روسیه اقدام به طراحی و ساخت کشتی‌های نسل جدید کرده که نخستین فروند آن هفته گذشته در بندر نوشهر پهلو گرفت.


کشتی نیکلای اورلو (Nikolay Orlov) که کمتر از چهار ماه پیش ساخته شده بود؛ برای نخستین بار در بندر نوشهر پهلو گرفت؛ این کشتی با ۱۴۰ متر طول و ۱۷ متر عرض، قادر به حمل هشت هزار تن محموله غلات (حدود ۲ برابر کشتی‌های فعال در دریای خزر) است.


کشتی نیکلای اورلو در نخستین سفر دریایی خود به بندر نوشهر از مبدأ بندر آستاراخان، حامل پنج هزار و ۱۴۷ تن غلات بود در حالی که بسیاری از کشتی‌هایی که در دریای خزر تردد می‌کنند با همین میزان آبخور، حداکثر قادر به بارگیری بین سه هزار و تا سه هزار و ۵۰۰ تن غلات هستند.


طراحی و ساخت کشتی‌ها با آبخور کمتر و بارگیری بیشتر، یکی از روش‌های جلوگیری از خسارت و زیان‌های اقتصادی به صنعت کشتیرانی در آب‌های بسته (دریاچه‌ها) و رودخانه‌های قابل کشتی رانی است.


بندر نوشهر یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران و نزدیکترین بندر به پایتخت تهران است که سالانه حجم زیادی کالا از کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق این بندر مبادله می‌شود.


این بندر اکنون با بنادر ترکمن‌باشی در ترکمنستان، آکتائو قزاقستان، باکو در جمهوری آذربایجان و ماخاچ قلعه و آستاراخان روسیه تبادل کالا دارد و فاصله این بندر تا بندر آستاراخان روسیه ۱۱۷۶ کیلومتر و تا بندر ماخاچ قلعه ۸۲۲ کیلومتر است.


بندر نوشهر به مساحت حدود ۴۰ هکتار درحال حاضر دارای ۹ پست اسکله تجاری و خدماتی است و یکی از نزدیک ترین بنادر به پایتخت کشور است. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار