ویترین فروشگاه ها در قبضه پوشاک قاچاق/چرخ خیاطان نمی چرخد

جای مانتوهای پوشیده و اسلامی در ویترین فروشگاه ها خالی است و البسه غیرمتعارف و قاچاق خودنمایی می کنند و سبب شده تا دانشجویان برای خرید مانتوی مناسب تمام شهر را زیرپا گذارند.

به گزارش ذاکرنیوز، صدیقه قربان نیا: ویترین فروشگاه‌ها مملو از مانتوهای عجیب و غریب، بدن نما و جلوباز است و برای خرید مانتوهای اداری و اسلامی باید تمام شهر را زیر پا بگذاریم. هزینه بالای مانتوهای اداری جای آن را بیش از گذشته در ویترین خالی کرده و این خواسته و نیاز در بازار هزار رنگ مد و لباس گم شده است.


برای پیدا کردن مانتو مناسب با جیب دانشجو تمام شهر را زیر پا می‌گذارم، ابتدا از مانتوفروشی‌های برند که در شهرهای شمالی نظیر بابل شعبه دارند، شروع می‌کنم و به فروشگاهی در پاساژ بزرگ شهر وارد می‌شویم، خانمی که با پوشش غیرمتعارف از فروشنده گلایه داشت و می‌گفت به دنبال یک مانتوی مناسب برای دانشگاه هستم اما چیزی گیر نمی آورم، توجهم را جلب کرد و به سمتش رفتم و خودم را معرفی کردم.


عصبانی به نظر می‌رسد و می‌گوید: دانشگاه می‌گوید باید مانتوی مناسب بپوشم اما آیا مانتوی پوشیده و مناسب دانشگاه با قیمت جیب دانشجو طراحی شده است که از من پوشش متعارف را می‌خواهند.


با خود فکر می‌کنم که درست می‌گوید کمی که آرام تر شد و عصبانیتش فروکش کرد، ادامه داد: دو روز کارم شده گشت و گذار برای خرید یک مانتوی جلو بسته با قیمت متعارف اما هرچه بیشتر می‌گردم، کمتر به نتیجه می‌رسم، یا قیمتش بالا است و یا اندازه ام نمی‌شود و مناسب دانشگاه موجود نیست و اگر بخواهم بدوزم هزینه اش بیشتر از مانتوی آماده است.


قیمت پایین تعیین کننده مد بازار است


از فروشگاه بیرون می آیم و به صبحت های دختر دانشجو فکر می‌کنم، مدام حرف‌های دختر را در ذهنم مرور می‌کنم تا شاید پاسخی برایش پیدا کنم و این افکار من را به سمت مانتو فروشی می‌کشاند که لباس‌های اداری می‌فروشد.


ویترین فروشگاه ها در قبضه پوشاک قاچاق/چرخ خیاطان نمی چرخد


فروشندگان این فروشگاه از بیکاری و نبود مشتری یا چرت می‌زدند یا گپ و گفتگو در مورد مسائل روز داشتند، به من خوش آمدی می‌گویند و باز به گفت و شنود ادامه می‌دهند، گویی احساس می‌کنند برای تماشا آمدم و قیمت چند مانتو را می پرسم و دست خالی می‌روم. یکی از فروشنده‌ها از من می‌خواهد تا مانتویی را پُرو کنم. از اوضاع فروش فروشگاه می پرسم و با گلایه از کسادی بازار می‌گوید: تورم اقتصادی و هزینه گزاف تولید مانتوهای جلوبسته باعث شده که رغبت برای خرید چنین مانتوهایی بسیار کاهش یابد.


فروشنده دیگر که وارد بحث ما می‌شود، می‌گوید: رغبت به خرید البسه با قیمت پایین باعث شده است که مردم به جای نگاه کردن به مدل و کیفیت کار بیشتر به قیمت‌ها توجه دارند و در این بین متأسفانه همیشه نوک پیکان انتقادها به سمت فروشندگان است و بازرسان اداره اماکن و اتحادیه پوشاک به خاطر فروش مانتوهای جلوباز فروشنده بیچاره را جریمه و یا فروشگاهش را پلمب می‌کنند در حالی که مشکل از تولید کنندگان بوده زیرا بازار خرید چنین مانتوهایی کشش دارد.


از بالا شهر به سمت بازار روز می‌روم، جایی که فروشگاه‌هایش به علت پایین‌تر بودن قیمت‌ها معمولاً شلوغ تر است. اسداللهی از جمله فروشندگان مانتو در بازار روز شهر بابل از خلوت بودن و کسادی بازار گلایه می‌کند و می‌خواهد تا به سراغ تولیدکنندگان برویم و سری به مراکز عمده فروش و پخش مانتو، بزنیم تا ببینیم موجودی تولیدی‌ها چه نوع مانتوهایی است؟


بین گپ و گفتگویمان خریداری وارد فروشگاه می‌شود، هنگامی که متوجه موضوع گزارش می‌شود با ما همکلام می‌شود، خودش را سهرابی دانشجوی مدیریت بازرگانی معرفی می‌کند و می‌گوید: بیشتر به دنبال مدهای اسپرت هستم ولی برای رفتن به دانشگاه به دنبال مانتویی ساده دانشجویی هستم.


وی از نبود مانتوی مناسب مانند دیگر خریداران گله مند است و ادامه می‌دهد: چرا فروشنده‌ها فکر می‌کنند مردم طالب این مانتوهای عجیب و غریب هستند، این بازار نیاز من مشتری را تأمین نمی‌کند و به اجبار مجبور می‌شوم از چنین مانتوهایی استفاده کنم.


این دانشجو فقدان طرح‌های بومی و ساده را از خلاءهای بازار مد و لباس دانست و گفت: متأسفانه تولیدکنندگان برای سود بیشتر توجهی به این موضوع نمی‌کنند و به علت آنکه هزینه‌های تولید را کاهش دهند بدون توجه به فرهنگ بومی با استفاده از طراحی‌های تکراری و یا زیر زمینی و کپی با تغییر جزئی باعث می‌شوند که طرح‌های بیگانه جلوه گری بیشتری کنند و پر فروش تر از مدهای بومی شود.


وی گفت: از جمله معایب استفاده از مانتوهای عجیب و غریب ایجاد بی نظمی است در حالی که به راحتی با الگو برداری از فرهنگ اصیل ایرانی می‌توان فرهنگ و مد ایرانی را در جهان بسط و گسترش داد.


نظارت حلقه گمشده مدسازی ها است


خانم حسینی از جمله سری دوزی های شهرستان است که در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر سیاست‌های اقتصادی باعث شده که قیمت، تعیین کننده مد و لباس باشد و حال در این بازار پرآشوب، فقدان نظارت بیشتر از قبل احساس می‌شود.


ویترین فروشگاه ها در قبضه پوشاک قاچاق/چرخ خیاطان نمی چرخد


وی تصریح کرد: مد و مدل سازی های جلف جای مد و لباس بومی را گرفته و علت این امر قاچاق‌های بی رویه بسیاری از وارد کنندگان بوده است که بسیاری از واحدهای صنفی به جای حمایت از تولیدکنندگان داخلی ویترینی برای مدهای کشورهای بیگانه شده‌اند.


وی یادآور می‌شود: هزینه‌های گزاف واحدهای صنفی همچون اجاره مغازه‌ها، مالیات و دیگر مشکلات موجود برای واحدهای صنفی باعث ترغیب شدن فروشنده‌ها برای سود بیشتر شده است که به راحتی با مدل‌سازی ها در پیج‌های اینستا به تبلیغات مدهای بیگانه می‌پردازند که هیچ سنخیتی با فرهنگ بومی و اسلامی نداشته است.


آخرین مقصدمان اتحادیه خیاطان است که تا بتوانیم به راز مدل سازی ها و دستان پشت پرده مدهای بیگانه پی ببریم، رئیس اتحادیه خیاطان با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی مصوب هیئت دولت اظهار داشت: وظیفه ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس، هدایت بازار به تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مأنوس در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی در سال ۱۳۸۸ تصویب شد اما متأسفانه اجرای این قانون بسیار ضعیف است.


چرخ خیاطان داخلی نمی چرخد


میثم آقاجانپور تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تورم‌های موجود چرخه اقتصادی خیاطان نمی چرخد و این عامل باعث شده که فقر فرهنگی مد بومی در فروشگاه‌ها بیش از پیش به چشم بیاید و دولت می‌تواند برای حل این معضل با ارائه تسهیلات کم بهره چرخه اقتصادی تولیدکنندگان داخلی را پویا سازد تا بتوانند با استفاده از طراحی‌های بومی لباسی در شأن مصرف کنندگان ایرانی تولید کنند.


وی تصریح کرد: از جمله دستاوردهای مدل سازی های غربی دلالان و سودجویانی هستند که فرهنگ بومی را قربانی سودشان نموده‌اند که مطمئناً با حمایت تولید ملی مطابقت ندارد


نبود قانون‌های نظارتی در حمایت از طراحان، رواج کپی‌کاری در بین تولیدکننده‌ها از جمله مسائلی است که سبب شده تا طراحان انگیزه خود را از دست دهند و وجود شناسه شیما و مالکیت معنوی اثر تاکنون تأثیرگذاری خاصی نداشته و تنها کاربرد کد شیما، شناسایی تعداد طراحان و طرح‌های آن‌ها به صورت سالیانه است و هیچ نقش حفاظتی از طرح ندارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار