یادداشت؛

وضعیت نامناسب درمانگاه گرمسار مورد توجه مسئولان باشد

یکی از مطالبات مردم گرمسار رسیدگی به وضعیت نابسامان درمانی، ارتقای کیفی و کمی زیرساخت های حوزه سلامت، تخت‌های بستری و امکانات به خصوص درمانگاه تخصصی این شهرستان است.

به گزارش ذاکرنیوز، محسن محمد عربی*: کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امام (ره) گرمسار در سال ۹۵ با حضور وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد، این کلینیک در زمینی به وسعت دو هزار و ۵۰۰ مترمربع، با زیربنای ۷۵۰ مترمربع و ۲۰ اتاق در دو طبقه احداث و در حال بهره برداری است.


به نظر می‌رسد با توجه به جمعیت ۸۰ هزار نفری شهرستان‌های گرمسار و آرادان و شهر ایوانکی، این مقدار فضا کافی و مناسب خدمات دهی نیست و این موضوع مشکلاتی را برای بیماران و همچنین پزشکان و کارکنان ایجاد کرده است.


عدم تناسب تنها ساختمان کلینیک تخصصی و فوق تخصصی منطقه، با این تعداد اتاق و سالن انتظار کوچک سبب شده تا پاسخگویی به نیازهای جمعیت موجود صورت نگیرد لیکن می‌بایست برای خدمات رسانی مطلوب، این کلینیک گسترش و توسعه یابد.


با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی کشور، می‌طلبد که مسئولان ذی‌ربط در زمینه جذب اعتبار و اخذ موافقت نامه برای توسعه این مکان اهتمام جدی داشته باشند.


نکته قابل توجه دیگر اینکه چنانچه ساختمان قدیمی بیمارستان امام که در جوار همین کلینیک قرار داشت با هزینه‌ای به مراتب کمتر از ساخت بنای جدید، مورد بهسازی و تعمیرات ساختمانی قرار می‌گرفت و حتی می‌توانست فضای لازم برای استقرار کلینیک و خدمات رسانی پزشکی و درمانی را تأمین کند تا بیماران و کارکنان در این اوضاع نابسامانی کرونایی مجبور به تردد در راهروهای تنگ و باریک کلینیک نوساز نباشند.


بی سابقه است که دانشگاه علوم پزشکی سمنان در هیچیک از شهرستان‌های زیر مجموعه خود، دست به تخریب بنای ساختمانی بیمارستانی بزند و این مورد در سطح استان یک نمونه نادر محسوب می‌شود و حتی در شهرستان سمنان هم با تغییر کاربری بنای قدیمی بیمارستان‌ها از آنها استفاده بهینه‌تری می‌کنند.


بنابراین سوال اینجا است که چرا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی سمنان، بنای ساختمان نه چندان قدیمی بیمارستان امام گرمسار که دارای شناژ و زیرساخت اساسی بوده و از نظر کارشناسان فنی و مهندسان ساختمانی استحکام لازم را داشته با ضرب العجل تخریب کرده‌اند؟ چه مرجعی و با چه تخصصی تشخیص داده بود که این بنا غیر قابل استفاده بوده و می‌بایست تخریب گردد؟


بیمارستان تخریب شده امام خمینی (ره) در سال ۶۵ و در چهار طبقه با احتساب زیرزمین احداث و با ۸۰ تخت خواب مورد بهره برداری قرار گرفته بود و در آن تمام واحدهای درمانی و پزشکی شامل درمانگاه و بخش‌های بستری داخلی، جراحی، اطفال، دیالیز، آی سی یو و سی سی یو، زنان و زایمان، تریا و اورژانس، چند اتاق عمل فعال، آندوسکوپی، آزمایشگاه، رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن، سردخانه و … استقرار داشت و به صورت شبانه روزی به بیماران خدمات پزشکی و درمانی ارائه می‌کرد.


متأسفانه به دلایلی که برای شهروندان هم نامشخص است، این بنای ارزشمند تخریب و نابودو هم اکنون به مخروبه‌ای در دل شهر گرمسار بدل شده است!


جایگزین این بنای مستحکم تخریب شده چه بنای مفید دیگری خواهد بود که بنای قبلی قابلیت تبدیل شدن به آن را نداشته است؟ اگر تأمین اعتبار و احداث بنای جایگزین در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیست چرا بنای مستحکم قدیمی به صورت ضربتی تخریب شد؟ مسئول جبران خسارت وارده به بیت‌المال چه کسی است؟


امید می‌رود دستگاه‌های نظارتی بررسی و تحقیقات قانونی را به عمل آورند و همچنین دانشگاه علوم پزشکی سمنان در این زمینه به افکار عمومی پاسخگو باشد و تا زمانی که بنای مناسب جدیدی جایگزین آن نشود مطالبه عمومی از مسئولان ذی‌ربط وجود داشته و فراموش نخواهد شد.


روزنامه نگار و کنشگر مسائل اجتماعی

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار