مهر پای درد دل معلمان نشست

وضعیت آشفته نیروهای خرید خدماتی وزارت آموزش و پرورش

در حالی که وزارت آموزش و پرورش از کمبود نیرو رنج می‌برد؛ نیروهای خرید خدمت را استخدام نکرده و حتی قادر به پرداخت حقوق بسیاری از آنان هم نیست.

به گزارش ذاکرنیوز، کمبود نیرو در وزارت آموزش و پرورش هر ساله یکی از اصلی‌ترین مشکلات نظام آموزشی کشور است.


در چند سال گذشته وزارت آموزش و پرورش به صورت موقت این مشکل را حل می‌کرد و در حالی که تعداد زیادی از نیروهای خود را هم به علت بازنشستگی از دست می‌داد؛ به صورت موقت نیروهایی را در قالب نیروهای خرید خدمات به کار می‌گرفت.


مشکل از آنجا شروع می‌شود که به بسیاری از این افراد این طور وعده داده شده بود که پس از مدتی می‌توانند به صورت پیمانی و اندکی بعد به صورت رسمی با وزارت آموزش و پرورش همکاری کنند. این زمان برای برخی از افراد به بیش از ۱۴ سال رسیده است.


در حالی که جذب نیروی خرید خدماتی امسال با تعداد بیشتری همراه بوده و بسیاری از این افراد نیز همچنان حقوقی نگرفته‌اند؛ وزارت آموزش و پرورش در نامه‌ای به شدت با هرگونه جذب نیروی خیرد خدماتی مخالفت کرده و ادامه همکاری با این معلمان را منوط به قبولی در آزمون استخدامی آینده کرده است.


در نامه‌ای که به دست خبرگزاری مهر رسیده است است سید مجتبی هاشمی سرپرست مرکز برنامه ریزی و منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌هایی که پیش از این اقدام به جذب نیرو کرده بودند نوشته شده است " به کارگیری معلم از طریق خرید خدمات ممنوع می‌باشد. بنابراین با تمرین مقدمات لازم جهت رقابت این افراد در آزمون استخدامی اخیر و همچنین رشته‌های شغلی دبیر و هنرآموز در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ مختص به نیروهای مزبور در مدارس اطلاع رسانی لازم صورت گیرد که در صورت تمایل مبنی بر ثبت نام در آزمون استخدامی با رعایت شرایط و ضوابط مربوط اقدام نمایند تا تضعیع حقی از همکاران محترم صورت نشود. لازم به ذکر است چنانچه افراد مذکور در آزمون رد و یا شرکت ننمایند؛ هیچ‌گونه حقی مبنی بر به بکارگیری در سال تحصیلی آینده در آموزش و پرورش نخواهند داشت. "




وضعیت آشفته نیروهای خرید خدماتی وزارت آموزش و پرورش




شش ماه معلمی بدون حقوق


داستان نیروهای خرید خدمات امسال تلخ‌تر هم شده است و بسیاری از نیروهایی که از مهر ۱۴۰۱ با وزارت آموزش و پرورش همکاری کرده‌اند، تاکنون هیچ دریافتی نداشته‌اند.


یکی از همین نیروهای خرید خدماتی سال ۱۴۰۱ که حقوقی نگرفته است در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: از اول مهر که وارد آموزش و پرورش شدیم به ما قول دادند به صورت قراردادی فعالیت داشته باشیم. زمان گذشت اما خبری نشد به نزدیک اسفند که رسیدیم خبر آزمون استخدامی اعلام شد.


وی ادامه داد: ابتدا به ما گفتند آزمون شامل شما نمی‌شود و نیازی نیست در آزمون شرکت کنید. بعد گفتند حتماً آزمون بدهید که با شما قرارداد بسته شود ولی نمره مهم نیست حالا می‌گویند اگر در آزمون قبول نشوید همکاری با شما ممکن نخواهد بود.


این معلم با بیان اینکه کسی در آموزش و پرورش پاسخگوی مشکل ما نیست؛ گفت: کد پرسنلی هم حتی هنوز به ما ندادند. حقوق را هنوز ندادند و معلوم نیست چه زمانی حقوق شش ماه گذشته را می‌دهند گفتند شاید تا پایان اسفند ماه حقوق مهر و آبان را واریز کنند اما بیش از آن را نمی‌خواهند به ما بدهند وقتی اعتراض هم کردیم یکی از مقامات مسئول علناً به ما گفت مگر ما به شما گفته بودیم که به صورت خرید خدماتی با ما همکاری کنید؟ معاون منطقه‌ای که من در آن فعالیت دارم هم به ما گفته بود مشکلی برای پرداخت بودجه وجود دارد. آموزش و پرورش به دلیل پرداخت رتبه بندی با مشکل کمبود بودجه مواجه شده است.


یکی دیگر از این معلمان گفت: ۱۴ سال است من جزو نیروهای خرید خدماتی هستم اما همیشه به ما وعده و وعید می‌دهند.


وضعیت آشفته نیروهای خرید خدماتی وزارت آموزش و پرورش




یکی از همین افراد در صحبت با خبرنگار مهر گفت: من از سال ۱۳۹۲ مشغول به کار در آموزش و پرورش شدم. ده سال است که از نیروهای خرید خدمات هستم و هرساله به بهانه تعیین وضعیت ما را مشغول به کار کردند و بیمه هم برای ما رد کردند.


وی با بیان اینکه حقوق ما را هم با وضعیت نامناسب و با تأخیر واریز می‌کردند؛ گفت: عمدتاً حقوق ما را چند ماه یک بار واریز می‌کردند. من سرپرست خانواده هستم و این تأخیر در پرداخت حقوق واقعاً آزار دهند بود.


این معلم خرید خدماتی با اشاره به اینکه من فوق لیسانس دبیری ورزش دارم؛ گفت: در حال حاضر به ما می‌گویند باید در آزمون استخدامی شرکت کنید در حالی که رشته من را در آزمون نمی‌خواهند. بعد از ده سال خدمت به ما می‌گویند اگر در آزمون استخدامی قبول نشویم دیگر با ما همکاری نمی‌کنند. وقتی رشته من اصلاً جز رشته‌های مورد نظر در آزمون استخدامی نیست و زمان مناسبی هم برای آمادگی جهت شرکت در آزمون برای هیچیک از ما نیست؛ چگونه می‌توان برای این آزمون استخدامی آماده شد؟




وضعیت آشفته نیروهای خرید خدماتی وزارت آموزش و پرورش




تدریس در روستا به عشق معلم شدن


یکی دیگر از نیروهای خرید خدماتی از شهر اراک گفت: من از سال ۹۹ وارد آموزش و پرورش شدم و فقط به خاطر روزی که تعیین تکلیف و استخدام شوم تمام سختی‌ها را تحمل کردم. ما را به روستایی دور افتاده فرستادند بدون اینکه حقوقی در کار باشد؛ هزینه رفت و آمد و سرویس را از جیب خودمان می‌دادیم به عشق اینکه یک روز استخدام شویم.


این فرد ادامه داد: امسال هم با وجود آن‌که تاکنون یک ریال هم نگرفته‌ایم به ما گفته شده است؛ بعد از پایان سال تحصیلی اگر در آزمون قبول نشویم با ما قطع همکاری می‌کنند و معلوم نیست حقوق‌های عقب مانده ما کی پرداخت می‌شود.


یکی دیگر از همین نیروهای نیروهای خرید خدمات گفت: من از مهر ۱۴۰۰ به عنوان نیروی خرید خدمات وارد کلاس شدم و قبل از آن هم هفت سال پیش دبستانی در مدرسه دولتی مشغول بودم. دغدغه اصلی امثال من جدا از بلاتکلیفی امسال که نه قرار داد داریم نه بیمه نه حقوق این است که می‌گویند برای سال آینده شما دیگر معلم نیستید؛ مگر اینکه در آزمون استخدامی قبول شوید.


وی مدعی شد با معلمی که ده سال تجربه کاری دارد چرا باید این‌طور برخورد شده و آزمون بدهد و با کسی که اصلاً تجربه کاری ندارند مقایسه شود. این دو سال هم که نیروی خرید خدمات بودیم در کنار معلم‌های دیگر در مدرسه هستیم ولی ما نه کد پرسنلی داریم نه هیچ چیز دیگر و الان هم شش ماه از سال تحصیلی گذشته نه حقوق نه بیمه نه قرار داد هیچی و حتی ماه پیش شورای پزشکی فرستادنمون با وعده استخدام و قبل از آن هم مدارک بردیم و مصاحبه شدیم برای تبدیل وضعیت ولی هیچ خبری نیست.


راه حل ماجرا کجاست؟


پیگیری خبرنگار مهر برای پرس و جو از مسئولان وزارت اموزش و پرورش تاکنون بی نتیجه مانده و وضع معلمان خرید خدماتی همچنان در هاله‌ای از ابهام است.


در حالی که وزارت آموزش و پرورش با کمبود نیرو مواجه است؛ مشخص نیست چرا با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی امکان همکاری بیشتر با نیروهای خرید خدماتی که تجربه چند ساله تدریس را دارند؛ فراهم نمی‌کند. اگر جذب نیروی آموزشی با کیفیت و دوره دیده در دانشگاه فرهنگیان مطرح است؛ معلوم نیست چرا برای این دسته از معلمان نیز چنین دوره‌هایی فراهم نمی‌شود.


در حالی که کمبود نیرو در آموزش و پرورش بسیار بیش از نیروهای جذب شده در آزمون استخدامی پیش رو است؛ باید منتظر ماند و دید آیا وزارت آموزش و پرورش باز هم اقدام به جذب نیروی خرید خدمات با چنین وضعی خواهد کرد؟ اگر تصمیم بر این است که دیگر شاهد نیروی خرید خدمات نباشیم وزارت آموزش و پرورش چگونه قرار است کمبود نیروی خود را درمان کند؟

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار