وزیرکار: رشد اقتصاد 8 درصدی نیازمند دو هزار و 300 هزار میلیارد تومان سرمایه است

به گزارش ذاکرنیوز، صولت مرتضوی امروز در نشست سراسری زیست بوم اشتغال که در مشهد برگزار شد اظهارداشت: مقدمه اشتغالزایی، آموزش و دانش است، باید مجموعه های ذیل وزارت کار با همدیگر یکی شوند تا آموزش‌ها متناسب با نیاز ارائه شود اما امروز آموزش ما مبتنی بر نیازسنجی نیست بلکه مبتنی بر پر کردن کرسی‌هاست و برای کشور تولید دانش و آموزش نمی‌کنیم.

وی افزود:برای تامین منابع نیز باید آموزش و دانش و انگیزه به هم پیوند بخورد تا منابع به دست آید، اگر فرد دارای اشتغال خُرد، دانش داشته باشد قادر می‌شود که منابعش را تا حدی تامین کند تا در کنار تسهیلات قرض الحسنه و سرمایه های خانگی به کمکش بیاید. اینکه منابع خُرد با منابع بانکها تلفیق و صندوق های خانگی تبلیغ و ترویج شود حرکت خوبی است که باید توسط ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی ترویج داده شود.

مرتضوی تصریح کرد:ماموریت ویژه شما اشتغال و ایجاد کار است، اشتغال نه برای شاغل شدن بلکه باید برای تولید باید باشد و اگر میزان اشتغال در کشور افزایش پیدا کند اما متوازن با آن میزان بهره وری و تولید افزایش نیابد مانند آب در هاون کوبیدن است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: در بحث اشتغال مسئله مهم استفاده از ظرفیت‌های موجود است، دنبال طرح‌های جدید نباشید ظرفیت‌های مغفول مانده بسیاری در کشور وجود دارند که تعطیل شدند از طرفی توجه به ترویج فرهنگ وقف برای توسعه اشتغال از ظرفیت‌های مغفول مانده در کشور است برای همه موضوعات، وقف و موقوفه داریم اما این موضوع در حوزه اشتغال و راه اندازی صندوق های قرض الحسنه محدود است.

وی افزود: برای رسیدن به رشد اقتصادیهشت درصدی در پایان سال جاری به 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 400 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که اگر از ظرفیت‌های موجود اشتغال مغفول در کشور استفاده کنیم این میزان تقریبا به یک چهارم تقلیل پیدا می‌کند.

مرتضوی ادامه داد: جمعیت فعال کشور 26 میلیون نفر است که در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند اما برخی مشاغل در سامانه ثبت نشده لذا باید سامانه ای تعریف شود تا با دریافت کد ملی فرد، بیکار یا شاغل بودن وی تعیین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین منابع برای ایجاد اشتغال، تبصره 16 و تبصره 18 قانون بودجه و سایر منابع بانکی در استخدام،مسکن واشتغال قرار می‌گیرد، سال گذشته منابع خوبی در این سه بخش تزریق شد اما امسال در تامین منابع تبصره 18 با مشکل روبه رو هستیم، البته رئیس جمهور دستور داده و اگر اجازه رهبری نیز گرفته شود، می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال در حوزه اشتغال و عمرانی بتوان منابع جدیدی جذب کرد. 


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار