طی یک پست اینستاگرامی؛

وزیر ارشاد چهار کتاب را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد کرد

محمدمهدی اسماعیلی کتاب‌های «کهکشان نیستی»، «از رضا نام تا رضا خان»، «تشریف» و «مهاجر سرزمین آفتاب» را برای مطالعه در تعطیلات نوروز پیشنهاد کرد.

به گزارش ذاکرنیوز، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پستی اینستاگرامی نوشت: «از مهمترین فواید تعطیلات نوروز فرصت مطالعه است. دوست دارم چند کتابی که به نظرم مناسب برای خواندن همه اعضای خانواده است معرفی کنم:


کتاب «کهکشان نیستی» روایتی از زندگی عارف بزرگ آیت الله سید علی قاضی طباطبایی، «رضا نام تا رضاخان» اثر جدید هدایت الله بهبودی، «تشریف» رمان جذاب نوشته آقای عزتی پاک، «مهاجر سرزمین آفتاب» شرح زندگی مادر شهید ژاپنی خانم پامامورا (سبا بابایی).»


رمان «کهکشان نیستی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی اصفهانی سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات فیض فرزان منتشر شد. این رمان نخستین اثر نویسنده‌اش است و تجربه نوینی در فرم به شمار می‌رود. این توجه به فرم البته به معنای عدم توجه به محتوا نیست. به جرأت می‌توان گفت که این اثر از معدود آثار این گونه ادبی است که در آن فرم و محتوا با هم همخوانی کامل دارند و شاید اگر نویسنده از این فرم بهره نمی‌برد، نمی‌توانست محتوا را به درستی ارائه دهد. با این رمان حتی می‌توان این نکته را هم مطرح کرد که دینی بودن یک اثر بستگی مهمی به فرم هم دارد.


«کهکشان نیستی» بر اساس زندگینامه مرحوم آیت‌الله سیدعلی قاضی نوشته شده که از چهره‌های برجسته عرفانی در مکتب نجف اشرف بود و استاد بسیاری از علمای برجسته معاصر از جمله مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیت‌الله بهجت و… روایت‌ها و رخدادهای زندگی مرحوم علامه قاضی در این کتاب هرچند که در ساحت داستان به مخاطب ارائه می‌شوند، اما عمدتاً مستندند به منابع گوناگون. در سطر سطر این رمان کتابخانه‌ای عظیم پنهان است و منابع بسیاری نیز به مخاطب معرفی می‌شود. نویسنده که این کتاب را در نجف اشرف به رشته تحریر درآورده است، توانسته در ساحت داستان، بستر نظری مکتب سلوکی نجف را آموزش دهد.


نویسنده در گفت‌وگوی خود با مهر درباره فرم چنین اشاره کرده بود: «فرم کتاب «کهکشان نیستی» برخاسته از فطرت و جبلت آدم‌هاست. ساختار و فرم به‌گونه‌ای طراحی شده که مخاطبان قدم به قدم با شرایط خودشان، شخصیت‌های مختلفی را که شاهد و ناظر یک بستر تاریخی بوده‌اند، مشاهده و با آنها همذات پنداری کنند. به عبارتی بهتر امید است مخاطب با این سنخیت پیدا کردن به سمت «حقیقت» خویشتن حرکت کند. برای طراحی این ساختار از منابع مختلفی الهام گرفته‌ام. الهام اول از روایات اهل بیت (ع) است. حدیث کسا شاهد مناسبی برای این موضوع است. در نقل‌های شیعه حضرت صدیقه طاهره (س) راوی این حدیث هستند و طریق و شیوه نقل شاهکار و تأثیرگذار است و مخاطب را مستقیماً وارد فضای ماوقع می‌کند. همچنین حدیث شریف دیگری به نام «نورانیت» از امیرالمومنین (ع) است که جناب ابوذر و جناب سلمان آن را نقل کرده‌اند، ساختار روایی این حدیث نیز فوق العاده است و مخاطب را مستقیماً به بطن ماجرا وارد می‌کند و این ساختار در فرم «کهکشان نیستی» نیز تأثیر گذاشت. البته از دستاوردهای فرمیک نویسندگان جهان و رمان‌های مدرن هم الهام گرفته‌ام.»


این رمان در زمینه محتوا هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. به عنوان مثال در ادبیات شفاهی و افواه روایت‌های شگفت انگیزی درباره علما وجود دارد که بعضاً کتاب هم شده‌اند. به زعم بسیاری تعدد زیاد این روایات و ترویج فکر نشده و بی‌حساب و کتاب این کرامات باعث رواج عرفان‌های فست فودی و رواج فرق باطل صوفیه هم شده است که اگر برخی از آنها به ویژگی‌هایی هم رسیده باشند، روش‌شان غیرشرعی بوده است. اما در رمان «کهکشان نیستی» بحث درباره کرامت‌ها تفاوت دارد. به عنوان مثال در فصلی از رمان که اصحاب مرحوم سیدمرتضی کشمیری درباره کرامات ایشان صحبت می‌کنند، علامه قاضی می‌گوید که بزرگترین کرامت او در استفاده نکردن از وجوهات و کار کردن برای تأمین معیشت خود است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار