واکنش تروئیکای اروپایی به حملات ادعایی علیه ریاض

لندن – ایرنا – سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای حملات ادعایی علیه ریاض را در راستای حمایت از گفتمان مظلومیت سعودی‌ها محکوم کرد.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با اشاره به محتوای این بیانیه عنوان کرد؛ اشاعه و استفاده از موشک و پهپاد امنیت منطقه خاورمیانه را که ما قویا به آن متعهد هستیم تضعیف می‌کند.  وی افزود؛  تروئیکای اروپایی به حفظ امنیت و یکپارچگی عربستان قویا متعهد است.

منابع خبری شنبه گذشته گزارش دادند که صدای انفجار مهیبی ریاض پایتخت عربستان را به لرزه درآورد.  این منابع ادعا کردند که این انفجار ناشی از برخورد راکت شلیک شده از سامانه دفاع موشکی عربستان به موشک بالستیک شلیک شده از سوی یمن بوده است.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از الجزیره  در پی اعلام خبر رهگیری موشک در آسمان ریاض، چند هواپیما مسیر خود را به سمت فرودگاه «دمام» عربستان تغییر داده‌اند و فعالیت فرودگاه ریاض چند ساعت به حال تعلیق درآمد.

بیانیه سه کشور اروپایی در حمایت از ادعای ریاض در حالی صادر می‌شود که هنوز اسناد محکمی درباره منشاء این حملات که به جنبش انصارالله یمن نسبت داده شده،  منتشر نشده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن دو روز پیش تاکید کرد که هیچ عملیات تهاجمی علیه کشورهای متجاوز از سوی این نیروها انجام نشده است.

سرتیپ «یحیی سریع» در توئیتی نوشت: نیروهای مسلح یمن طی ۲۴ ساعت گذشته هیچگونه عملیات تهاجمی علیه کشورهای متجاوز انجام نداده‌اند و ما هر عملیاتی را که انجام دهیم با عزت و افتخار اعلام می‌کنیم.

کارشناسان معتقدند که با پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و انقضای تاریخ مصرف حمایت کاخ سفید از جنایت‌های ائتلاف متجاوز سعودی‌ در جنگ یمن، آل‌سعود به دنبال نمایش جدیدی برای مظلوم نمایی و جلب حمایت جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکاست.

در واقع هنگامی که عربستان اعلام می کند پروازهای فرودگاه ریاض پایتخت عربستان را به دنبال رهگیری موشک ادعایی شلیک شده از یمن متوقف کرده است ترجمه اش به گویش سعودی این است که عربستان حتی اگر حملات خود را به یمن متوقف کند، این یمنی ها هستند که به خاک آن حمله می کنند بنابراین چنین نتیجه می گیرد که «حملات عربستان به یمن دفاع از خود است»

بایدن که گفته می شود از سعودی ها به دلایل متعدد از جمله قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی خشمگین است بارها گفته است که جنگ یمن باید متوقف شود.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با چراغ سبز دونالد ترامپ، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به‌عنوان فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

جنگ علیه یمن همچنین میلیون‌ها یمنی را با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو کرده است، به‌گونه‌ای که سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این کشور را بزرگ‌ترین فاجعه انسانی نامید.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار