همکاری با سازمان ثبت احوال با فرآیندهای الکترونیکی در حال توسعه است

دبیرکل کانون کشوری پیشخوان دولت، همکاری با سازمان ثبت احوال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... با فرآیندهای الکترونیکی در حال توسعه است تا شرایط بهتری برای خدمات‌رسانی به مردم ایجاد شود.

 به گزارش ذاکرنیوز؛ علی فلاح حقیقی در تشریح وضعیت دولت الکترونیک در کشور عملکرد دفاتر پیشخوان دولت و همچنین انتخاب دفاتر به عنوان اولین شرکت معتمد سازمان امور مالیاتی (واسط مؤدیان و اداره مالیات)، گفت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در جهت توسعه فرآیندهای الکترونیکی و همچنین رتبه مناسب کشور در توسعه زیرساخت‌ها و با توجه به شرایط تحریم که توسعه زیرساخت‌ها با تکیه بر دانش بومی و داخلی انجام شده است در سال جاری با مشارکت مجموعه‌های توانمند به عنوان اولین مجموعه معتمد سازمان امور مالیاتی کشور مجوز TSB را دریافت کردیم و ثبت اطلاعات مؤدیان در راستای سیاست‌های سازمان امور مالیاتی به‌زودی انجام خواهد شد.

وی افزود: الزام مؤدیان برای ثبت اطلاعات در سامانه با هدف عدالت در اخذ مالیات‌ها انجام خواهد شد تا گام موثری توسط دفاتر پیشخوان دولت در این راستا برداشته شود. این اقدام در دوره هفت ساله و به صورت گام به گام انجام شده و امروز شاهد تحقق قرارگیری دفاتر به عنوان واسط مؤدیان و اداره مالیاتی انجام خواهد شد.

فلاح حقیقی ادامه داد: وجود 17 هزار دفتر در سطح کشور که حتی تا نقطه صفر مرزی خدمات را به شهروندان ارائه می‌کنند نافی دولت الکترونیک نیست؛ بلکه ترکیبی از ارائه خدمات الکترونیک و فیزیکال در یک نقطه خواهد بود و به عنوان مکملی ایفای نقش خواهد شد. دفاتر پیشخوان دولت با حدود 100 دستگاه در تعامل هستند تا در جهت تحقق دولت الکترونیک شاهد افزایش کیفی خدمات و در دسترس قرار گرفتن خدمات برای مردم باشیم.

وی ادامه داد: همکاری با سازمان ثبت احوال، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... با فرآیندهای الکترونیکی در حال توسعه است تا این ابزار خدمت رسانی شرایط بهتری را برای مردم ایجاد کند. کوچک سازی دولت و باز شدن فضا برای بخش خصوصی ضرورتی است که باید در کشور اجرایی شود و مجموعه دفاتر پیشخوان دولت به عنوان یک بازوی اجرایی در کنار دولت قرار خواهند گرفت. امیدواریم مجلس نیز پس از 10 سال قانون مربوط به کوچک سازی دولت و باز شدن فضا برای بخش خصوصی را به سرانجام برساند تا سرنوشت 70 هزار شاغل این بخش مشخص شود.

دبیرکل کانون کشوری پیشخوان دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تعرفه گذاری شبکه پیشخوان دولت اشاره کرد و افزود: با توجه به نگاه دولت و سیاست‌های آن در عدم افزایش نرخ خدمات حدود دو سال است که خدمات دفاتر پیشخوان دولت به هنگام نشده که این موضوع اشتغال ایجاد شده در این حوزه را تهدید می‌کند. لذا امیدواریم هر چه زودتر این موضوع مورد بازنگری و توجه ویژه قرار گیرد.

حقیقی افزود: امروز موفق شدیم امضاء دیجیتال در قالب تلفن همراه را با همکاری مجموعه دانش بنیان انجام دهیم و به زودی صدور امضاء پزشکان در این قالب اجرایی خواهد شد. امیدواریم با اهتمام دولت دفاتر پیشخوان به عنوان یک بازوی اجرایی در تحقق دولت الکترونیک شناخته شود و در جهت توسعه دولت الکترونیک گام موثری برداشته شود تا رتبه جمهوری اسلامی ایران در چشم انداز 1404 در جایگاه مناسبی قرار بگیرد.

وی با اشاره به ارائه خدمات در حوزه برگزاری مراسم اربعین، گفت: همکاری با ستاد مربوطه اربعین در وزارت کشور انجام داده‌ایم. البته با توجه به حوادث رخ داده در عراق باید سیاست‌های وزارت کشور در این موضوع اعلام شود. برای اخذ برگه‌های مربوط به اربعین QR کدی به همراه نرخ گذاری طراحی کرده‌ایم که در صورت اعلام سیاست‌ها توسط وزارت کشور نحوه خدمات رسانی ما نیز اعلام خواهد شد.

دبیرکل کانون کشوری پیشخوان دولت درباره تعیین متولی نظارت دفاتر پیشخوان دولت نیز اظهار کرد: از ابتدای تشکیل دفاتر پیشخوان دولت مرجع صدور مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بوده؛ اما در تغییرات قانون متولی قبلی دفاتر کنار گذاشته شد و در نتیجه همه موارد از جمله صدور مجوز و نظارت به وزارت ارتباطات محول شد. این در حالیست که یک رقیب دیرینه در وزارت ارتباطات برای دفاتر پیشخوان وجود دارد که در تنزل جایگاه دفاتر پیشخوان دولت اثرگذاری بسیاری داشته است. دفاتر پیشخوان دولت خدمات متنوعی را در وزارتخانه‌های مختلف ارائه می‌کنند و طی شدن فرآیند نرخ گذاری خدمات توسط کمیسیون تنظیم مقررات دغدغه‌هایی را در این حوزه ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر هر دستگاهی به ازای خدمات خود اقدام به ایجاد دفاتر ویژه‌ای کرده است. در حقیقت به جای خصوصی سازی اختصاصی سازی انجام شده است؛ اما با تجمیع دفاتر در قالب پردیس‌های خدمت رسانی فضایی ایجاد خواهد شد که برای مثال مردم می‌توانند علاوه بر استراحت، خدمات قضایی و خدمات انتظامی را دریافت کنند. این پیشنهاد را ارائه دادیم و قطعا تحقق آن باید در بخش خصوصی انجام شود. در حال حاضر ارائه خدمات در منازل توسط اثرانگشت و یا با استفاده از عنبیه چشم وجود دارد اما این موضوع نافی ارائه خدمت در دفاتر پیشخوان دولت نخواهد بدود.

دبیرکل کانون کشوری پیشخوان دولت ادامه داد: به علت عدم برنامه ریزی و پیگیری مستمر دستگاه‌های حاکمیتی دغدغه‌های موجود دفاتر ما نباید با برون سپاری پاسخ داده می‌شد. در حقیقت نباید در موارد کوچک ورود دولت موجب کاهش چابکی دفاتر شود. لذا باید نهاد بالادستی دفاتر از درون دفاتر مشخص شود تا با بهینه کردن خدمات موجب کمک به دولت باشیم. در راستای نظارتی نیز اگر مواردی وجود داشته باشد شهروندان می‌توانند از طریق مرکز پاسخگویی ما با کانون کشوری پیشخوان دولت در ارتباط باشند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تمدید اقامت موقت اتباع که پیشتر اعلام شده در 30 مهر ماه به پایان می‌رسد و همچنین ارائه خدمات دیگر به اتباع در دفاتر پیشخوان دولت، گفت: متاسفانه پس از پایان ثبت نام اتباع دو اتفاق رخ داد. یکی کم لطفی اداره کل اتباع وزارت کشور بود که با توجه به پراکندگی اتباع درخواست کردیم استمرار خدمات به اتباع محقق شود اما سامانه‌ قطع شد و موضوع به دفاتر کفالت واگذار شد که این امر منجر به اذیت اتباع و قطع خدمات متنوع به آنها شده است. در حقیقت تداوم خدمات 12 گانه در دفاتر پیشخوان دولت باید با کمک وزیر کشور تداوم پیدا کند. در حال حاضر با قطع سامانه اتباع هیچ خدماتی را توسط دفاتر پیشخوان نمی‌توانند اخذ کنند و حتی حداقل‌های خدمات در مورد ثبت نام آنها نیز با قطع سامانه و عدم دسترسی دفاتر پیشخوان ناممکن شده است.

فلاح ادامه داد: حتی مواردی بوده که دانش آموز اتباع طی فرآیند در دفاتر کفالت با مشکلات متعددی روبرو شده و وزارت کشور و امور اتباع باید در این خصوص تصمیم گیری کند. در دوره جدید با وزارت ارتباطات بحث‌های خود را داریم اما پس از گذشت یک سال از آغاز به کار دولت هیچ جلسه‌ای با وزیر نداشتیم و مداوم به سازمان تنظیم مقررات ارجاع داده می‌شویم.

دبیرکل کانون کشوری پیشخوان دولت بار دیگر با اشاره به انتخاب دفاتر به عنوان اولین شرکت معتمد سازمان امور مالیاتی کشور و واسط قرار گرفتن دفاتر میان مؤدیان و اداره مالیات، گفت: اجرای طرح TSB با ثبت نام مؤدیان در سامانه به آدرس www.samtsb.com عملیاتی خواهد شد و به این ترتیب ما کمک حال مؤدیان در انجام فرآیندهای الکترونیک خواهیم بود. تلاش خواهیم کرد که بخش کوچکی از موضوع شفافیت مالیاتی را به عهده بگیریم و مالیات ستانی عدالت محور در بستر فرآیندهای الکترونیک محقق شود.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار