هفته گذشته روزانه 55255 نفر به سینما رفتند / کاهش 4.7 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده از میزان فروش سینماهای ایران در هفته دوم تعطیلات نوروزی نشان می‌دهد مجموعاً 442040 نفر برای تماشای فیلم مورد علاقه خودشان سینما رفتند به این معنی که روزانه 55255 بلیت فروخته شده است.

به گزارش ذاکرنیوز، با توجه به آمارهای رسمی منتشر شده از میزان فروش سینماهای کشور از تاریخ 4 فروردین 1402 تا یازدهمین روز از همین ماه 442 هزارو 40 بلیت از سوی مخاطبان هنر هفتم کشورمان در این دوره تهیه شده تا مهر تأییدی براین مدعا باشد که نه تنها دوره اکران سالنی فیلم نگذشته است بلکه در صورت انتخاب ژانر مناسب و رعایت حقوق مخاطبان همچنان هنر هفتم علاقه‌مندان پروپاقرص خود را در اختیار دارد و رونق آن مشهود است.

در این زمینه می‌توان به میانه دوره زمانی مورد نظر دقت بیشتری داشته باشیم تا ببینیم بازهم براساس همان آمارهای رسمی سه‌شنبه گذشته سینمای کشورمان اولین رکورد شکنی خود را در سال جدید ثبت کرد و با جذب 129 هزار و 400 مخاطب، رکورد مخاطب روزانه را شکست تا کارشناسان و منتقدان سینمای ایران با اشاره به این رکوردشکنی برخلاف تمام مشکلاتی که وجود دارد، خوشبینی بهتری نسبت به آینده صنعت سینمای ایران داشته باشند.

این درحالی است که بررسی دقیق میزان فروش فیلم‌های اکران نوروزی امسال در دوره مورد نظر ما که تقریباً هفته دوم تعطیلات عید را همزمان با فعالیت عادی اداره‌ها به خود اختصاص داده نشان می‌دهد که این فیلم‌ها مجموعاً توانسته‌اند 442 هزارو 40 نفر را به سالن‌های سینما آورده و رقم فروش 22 میلیارد و 355 میلیون و 991 هزار 500 تومان را در 9 هزارو 339 سانس به دخل هنر هفتم واریز کنند.

در این بین اگر بخواهیم براساس میزان فروش همین چهار فیلم سهم هرکدام را در دستیابی به آمار یاد شده داشته باشیم باید بدانیم که فیلم سینمایی "فسیل" با فروش تعداد 375 هزار و 487 بلیت و فروش 19 میلیارد و 85 میلیون و 659 هزار تومان سهم 84.9 درصدی جذب مخاطب و البته گیشه را به خود اختصاص دهد تا به این ترتیب در سکوی نخست این دوره قرار داشته باشد.

یک تهیه‌کننده سینما: اکران سالنی فیلم مرده است

از سوی دیگر فیلم سینمایی "غریب" نیز در دوره مورد نظر ما توانسته است 369 هزارو 928 نفر از علاقه‌مندان ژانر دفاع مقدس را به سالن‌های سینما دعوت کند تا به این ترتیب مبلغی معادل یک‌ میلیارد و 827 میلیون و 436 هزار تومان درآمد به نام خود ثبت کرده باشد و سهمی معادل 8.35 درصد از کل دوره 4 فروردین تا 11 فروردین 1402 شمسی را در اختیار گیرد.

در همین حال سکوی سوم فروش دوره مورد نظر در اختیار فیلم سینمایی "عروس خیابان فرشته" با 293 هزارو 79 مخاطب و فروشی معادل یک میلیارد و 431 میلیون و 96 هزار و 500 تومان یعنی سهمی معادل 6.64 درصد مخاطبان را در اختیار داشته باشد و به دنبال آن فیلم سینمایی "بچه‌های طوفان" با جذب 246 مخاطب و فروشی معادل 11 میلیون و800 هزار تومان معادل 0.05 درصد به خود اختصاص داده است.

واقعیت آماری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 

این درحالی است که برخی کارشناسان اگرچه روند موجود در دوره زمانی مورد نظر را مثبت ارزیابی کرده‌اند و بر این باورند که این روند می‌تواند افق‌های تازه‌ای در مقابل سینمای ایران قرار دهد، اما در عین حال با مقایسه آمارهای دوره مشابه سال قبل سینمای ایران تأکید دارند نباید از واقعیت آمارها که نشانه‌هایی دقیق از آینده هستند غافل شد.

این گروه در اولین مقایسه بر این باورند که کاهش حدود 43 درصدی منتخبین اکران نوروزی نسبت به سال قبل در نگاه نخست می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که میزان تولید در سینما کاهش قابل توجهی به خود دیده و باید برای جلوگیری از این روند که می‌تواند معیشت هنرمندان و فعالان هنرهفتم ایران را مستقیم تحت تأثیر قرار دهد، برنامه‌ریزی هدفمندی داشته باشیم و از میزان استقبال مخاطبان برای دیدن فیلم خوب استفاده بهینه داشته باشیم.

بررسی آمارهای موجود در دوره مشابه سال قبل یعنی از  روز جمعه 4 فروردین 1401 تا روز یازدهم فروردین همان سال تعداد 7 فیلم نوروزی "سگ بند"، "موقعیت مهدی" ، "شادروان" ، "روز صفر"، "مرد بازنده" ، " گل به خودی" و "قدغن" روی پرده اکران بودند که این فیلم‌ها در دوره یاد شده 463 هزارو 930 نفر مخاطب یعنی روزانه حدود 57 هزارو 991 نفر را در 15 هزار و 977 سانس به سالن‌های سینما آورده و توانستند 17 میلیارد و 705 میلیون و 761 هزار و 500 تومان به دخل سینما‌ها واریز کنند.

اصغری: فیلم‌های جشنواره باید بعد از اکران سینما از تلویزیون پخش شوند

در این زمینه اگر بخواهیم هر دو دوره مورد نظر را با یکدیگر مقایسه کنیم با آمارهای معناداری مثل نزولی شدن تعداد فیلم‌های اکران نوروزی و البته کاهش 21 هزارو 890 نفری تعداد کل مخاطبان روبه‌رو می‌شویم به‌ این معنی که امسال از تاریخ 4 تا 11 فروردین (هفته دوم) 2 هزارو 736 نفر هر روز کمتر سینما رفته‌‌اند و لازم است برای جلوگیری از ادامه این روند برنامه‌ریزی دقیق‌تری از سوی مدیران سینمایی کشورمان انجام شود که یکی از‌ آنها پخش برنامه‌های غیرسینمایی و البته دیگری توجه به ذائقه و علاقه مخاطبان در ژانر است.

محمد قنبری یکی از سینماداران در پایتخت در این زمینه به خبرنگار تسنیم گفت:  در ایام نوروز فروش سینما قابل قبول بوده و فیلم "فسیل" که کمدی سرحال و جذابی است، بیشترین فروش را نسبت به دیگر فیلم‌های سینمای کشور داشته است. اما فیلم‌های دیگر فروش چندان خوبی را تجربه نکردند.

قنبری درباره فیلم‌های قدیمی که اکنون در جدول اکران سینماها نیز قرار دارند تأکید کرد: از میان فیلم‌های قدیمی هم "ملاقات خصوصی" و "بخارست" بیشترین فروش را دارند و بعد از آن هم فیلم‌های لوپتو، پسر دلفینی، چپ راست و خط استوا است.

این مدیر سینمایی معتقد است مردم به فیلم‌های کمدی هنوز اقبال بیشتری دارند تا دیگر گونه‌های سینمایی. البته فیلمی مانند "غریب" از نظر فنی، فیلمنامه و تکنیک سینمایی بسیار عالی است و به‌شخصه فیلم را بسیار دوست دارم، اما در هر حال مردم بیشتر به سمت فیلم‌های کمدی می‌روند تا ژانرهای دیگر و البته باید به آمارهای موجود برای هرگونه سیاست‌گذاری توجه ویژه داشت.

به گفته قنبری  ایده اکران برنامه‌های غیرسینمایی در سینما، منجر به رونق سالن‌های سینمای کشور  است و همین کار می‌تواند اقتصاد سینما را رونق ببخشد، البته باید در نظر داشت که این نمایش‌ها نباید منجر به ضایع کردن حقوق فیلم‌های دیگر شود که البته دوستانی که این طرح را اجرا کردند به آن توجه دارند. سانس‌ها و ساعت‌های صبح و ظهر بهترین زمان برای اکران نمایش‌های غیرسینمایی‌اند.

 وی ادامه داد: نمایش برنامه‌هایی مانند فوتبال‌های جام جهانی نمونه خوبی از موفقیت این اکران‌های غیر سینمایی هستند. به نظرم بد نیست که در موضوع فوتبال صرفاً به بازی‌های جام جهانی اکتفا نشود و بازی‌های مهم اروپایی و لیگ‌ برتر نیز در سینما نمایش داده شود. البته این قبیل برنامه‌ها باید برای سینماهایی با سالن‌های فراوان برگزار شود تا در نمایش آن خللی ایجاد نکند نه سینماهای تک سالنه یا دو سالنه.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار