هشدار به برخورد نظامی با عشایر جنوب عراق

بغداد - ایرنا - برخی نمایندگان پارلمان، شخصیت‌های سیاسی و فعالان شبکه‌های اجتماعی، از برخورد نظامی با عشایر جنوب عراق به بهانه ربوده شدن یکی از فعالان اعتراضات در «ناصریه» مرکز استان «ذی قار»، هشدار دادند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از ایرنا، به دنبال اعزام گروهی از نیروهای «سازمان مبارزه با تروریسم عراق» برای آزادی یکی از فعالان اعتراضات خیابانی در ناصریه و احتمال برخورد نظامی بین این نیروها و عشایر جنوب عراق برای آزادی این فعال، برخی شخصیت‌ها در این کشور نسبت به عواقب این اقدام هشدار دادند.
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در این راستا در توئیتی نوشت که به چالش کشیدن عشایر «ذیقار» که معروف به روحیه ایثارگری و مواضع افتخارآمیز در میدان جهاد هستند، پیامدهای ناگوار برای دولت بغداد به دنبال دارد.
«کاطع الرکابی» در این راستا با اشاره به ضرب‌المثل معروف عربی «اینگونه شترداری نمی‌کنند»، نسبت به برخورد نیروهای نظامی عراق با عشایر جنوب این کشور هشدار داده است.
وی اضافه کرد که عشایر ذیقار آغازگر «انتفاضه شعبانیه 91 » (علیه رژیم بعث صدام) و مقابله با نیروهای اشغالگر هستند و همین‌ها بودند که فرزندان خود را در دفاع از دین و میهن در روز صدور فتوای جهاد علیه گروه تروریستی «داعش»، به میدان جهاد اعزام کردند.
در همین چارچوب عضو فراکسیون «العراقیون» (سید عمار حکیم) در پارلمان عراق نسبت به تحریک احساسات عشایر ذیقار به بهانه آزادی یکی از فعالان اعتراضات در این استان هشدار داد.
«ستار الجابری» در بیانیه‌ای اعلام کرد: وقتی طراحی، دقیق و حساب شده و مشاوره صحیح و مسوولانه نباشد، صاحبان تصمیم‌گیری را به اشتباه خواهد انداخت.
وی افزود: تاریخ عشایر جنوب عراق از جمله عشایر ذیقار با همه سلاح و پرچم‌ها و مواضع‌شان بر همه حکم می‌کند که در تعامل با آنها کاملا دقیق و هوشیار بود و برای تحریک یا شکستن غرور آنها تلاش نشود.
 به نوشته وی، خیلی از دوره مبارزه با گروه تروریستی داعش زمان نگذشته و همه آنهایی که می‌خواهند با عشایر عراق و تاریخ آن برخورد کنند، باید مسوولیت‌ها و عواقب آن از جمله نتایج تلخ اقدامات خود را برعهده بگیرند.
یکی از فعالان معروف شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به جنگ عشایر در جنوب عراق هشدار داده و گفته است: کسانی که قضیه ربوده شدن فعال اعتراضات را در ناصریه بهانه قرار داده‌اند تا نیرو به ذیقار اعزام کنند، به دنبال بهره‌برداری برای انتخابات آینده عراق هستند.
«احمد الذواق» افزود که جنوب عراق، میدان تجارب و بازی انتخاباتی نیست و احتمال دارد منجر به جنگ عشایری بی‌پایانی شود.
وی ادامه داد که ناصریه در آستانه یک درگیری عشایری با نظام سیاسی حاکم بر عراق است و باید مانع این تنش شد و رهبران عراق نیز نسبت به طرح‌ها و برنامه‌های خود هوشیار باشند.
تنش‌ها در ناصریه در پی ربوده شدن یک فعال اجتماعی به نام «سجاد العراقی» در اوائل هفته جاری (روز شنبه گذشته) آغاز شد.
به دنبال این حادثه، دولت یگانی از نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم را با پشتیبانی بالگردهای ارتش عراق به شهرستان «سید دخیل» (شرق ناصریه) اعزام کرد.
همزمان حکم بازداشت دو تن از اهالی این شهرستان به اتهام دست داشتن در ربوده شدن این فعال اعتراضات مدنی نیز صادر شده است.
برخی فعالان اعتراضات در عراق، یکی از متهمان که حکم بازداشتش صادر شده را از نیروهای «سازمان بدر» دانستند، اما متعاقبا مشخص شد که فرد مورد نظر سال 2018 در مبارزه با داعش شهید شده است.
گزارش‌ها حاکی است که شهر ناصریه و شهرستان سید دخیل به دلیل حادثه ایجاد شده، اکنون در شرایط تنش به سر می‌برد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار