نوری المالکی: فرماندهان مقاومت خطرناک‌ترین توطئه‌ برای منطقه را به شکست کشاندند

نخست وزیر اسبق عراق گفت: فرماندهان مقاومت خطرناک‌ترین توطئه‌ای را که با حمایت قدرت‌های بزرگ و کشور‌های منطقه طراحی شده بود به شکست کشاندند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق در مراسم اولین سالگرد شهادت فرماندهان پیروزی شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس در بغداد پایتخت عراق به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم با اشاره به مقابله این فرماندهان بزرگ با چالش‌ها افزود: آن‌ها پیشاپیش جوانان بودند و خطرناک‌ترین توطئه‌ای را که با حمایت قدرت‌های بزرگ و کشور‌های منطقه طراحی شده بود به شکست کشاندند. هدف از این توطئه کل منطقه بود نه آنگونه که در بخشی از آن، عراق هدف قرار گرفت. کل منطقه هدف این توطئه بود. سوریه، عراق، لبنان، اردن، ایران.


او در ادامه افزود: صهیونیسم با حمایت قدرت‌های بزرگ و بخصوص آمریکا می‌خواست ترکیب منطقه را تغییر دهد. چرا؟ زیرا منطقه حرکت به سمت ایجاد محوری مبتنی بر آگاهی را آغاز کرده بود و نشانه‌هایی از مقاومت در برابر همه جریان‌ها و افکار که هدف آن‌ها کنار زدن افکار و اصول و جریان‌های ماست، پدیدار شده بود. مقابله در برابر این تهاجم، واکنش به تلاش برای هتک حرمت منطقه بود. برخی از مسئولان بلندپایه آن‌ها هم گفتند که تجربه بسیج مردمی و همراهان آن، طرح بزرگ ما در منطقه را شکست داد. قرار بود این طرح بزرگ از سوریه آغاز شود و به ایران ختم شود، اما وقتی قهرمانان که یادآور یاران امام حسین”ع“ هستند، در مقابل آن‌ها ایستادند طرح آن‌ها شکست خورد.


نوری المالکی با تاکید بر اینکه دو شهید بزرگوار و برادران آن‌ها در حمله‌ای ظالمانه به شهادت رسیدند، گفت: این حمله به وضوح حامل این پیام برای جهانیان بود که (کشور) مدعی دموکراسی و آزادی و پایبندی به نظام بین المللی، حتی ذره‌ای به این اصول پایبند نیست. همه این جنگ‌ها و ماجراجویی‌ها و اشغالگری‌ها و اقداماتی که انجام می‌دهد خارج از چارچوب نظام بین المللی موجود صورت می‌گیرد تا جایی که برخی کشور‌ها به این نتیجه رسیده اند که نظام بین المللی باید تغییر کند. حق وتو که این کشور‌ها از آن برخوردار هستند دیگر معنایی ندارد، زیرا خودشان حتی به این وتو هم پایبند نیستند. قدرت‌های بزرگ که از قدرت نظامی برخوردار هستند، در بسیاری از کشور‌ها حضور می‌یابند و نظام‌ها را سرنگون می‌کنند و به میل خود نظام‌های دیگری را روی کار می‌آورند. می‌خواستند در عراق نیز همین کار را بکنند، اما به برکت خون شهدا و فتوای مقدسی که مرجعیت عالی صادر کرد، اینگونه نشد. این پیام برای کسانی است که قدرت جوامع و مردم ما را درک نمی‌کنند. 


او همچنین تاکید کرد: باید از سازمان بسیج مردمی حمایت شود تا پشتیبان نیروهای مسلح عراق باشد. ایران برای حمایت از حاکمیت عراق در کنار ما ایستاد و این حمایت به درخواست عراق و با تمایل کشور صورت گرفت.  این که برخی افراد می‌گویند وقتی (سردار شهید) قاسم سلیمانی برای جنگیدن در کنار نیرو‌های عراقی وارد این کشور شد، حاکمیت عراق نقض شد، درست نیست. همه کشور‌هایی که توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌هایی با یکدیگر دارند، وقتی حاکمیت یا وحدت جوامع به خطر می‌افتد به یکدیگر کمک می‌کنند. مگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای حفظ حاکمیت کشور‌های خود تلاش نمی‌کنند؟ اگر اتحادیه عرب، اتحادیه‌ای واقعی بود از آن خواسته نمی‌شد وقتی حاکمیت کشور‌های عربی به خطر می‌افتد از آن‌ها حمایت کند؟ آیا سازمان همکاری اسلامی نباید در صورت به خطر افتادن حاکمیت کشور‌های اسلامی از آن‌ها حمایت کند؟ چرا وقتی یک فرمانده شجاع به نام شهید قاسم سلیمانی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ما و حمایت از حق حاکمیت ما می‌آید، دخالت محسوب می‌شود، اما دخالت دیگران برای حمایت از حاکمیت دیگران، دخالت محسوب نمی‌شود؟


او در پایان از همه و بخصوص سازمان بسیج مردمی که این مراسم را برای گرامیداشت یاد شهدای بزرگ عراق و فرماندهان بزرگ حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس برگزار کرد، قدردانی کرد و رحمت و غفران الهی را برای همه شهدا خواستار شد.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار