روز چهارشنبه؛

نماینده ویژه «ماکرون» به لبنان می‌رود

خبرگزاری فرانسه از سفر نماینده ویژه «ماکرون» به لبنان در روز چهارشنبه خبر داد.

به گزارش ذاکرنیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع دیپلماتیک آگاه امروز یکشنبه اعلام کرد که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه پیشین فرانسه قرار است به عنوان «نماینده ویژه» جدید «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور کشورش در موضوعات مرتبط با لبنان به بیروت سفر کند.


بر اساس اعلام این خبرگزاری، سفر مذکور چهارشنبه هفته جاری انجام می شود.


خبرگزاری فرانسه در این خصوص اعلام کرد: «ژان ایو لودریان» روز چهارشنبه به بیروت سفر خواهد کرد و در پی شکست اخیر پارلمان در انتخاب رئیس جمهور، با رهبران سیاسی لبنان گفتگو خواهد کرد.


این منبع به خبرگزاری فرانسه گفت: سفر ۲۱ ژوئن تایید شده است.


این در حالیست که رسانه های لبنانی پیشتر به سفر مذکور اشاره کرده اند.


هیچ یک از این منابع اشاره نکرده اند که فرستاده ویژه چه مدت در لبنان خواهد ماند یا با چه کسی ممکن است دیدار کند.


نمایندگان پارلمان لبنان پیشتر در دوازدهمین نشست خود، مجدداً در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماندند.


بر اساس نتایج شمارش آراء نمایندگان پارلمان، «جهاد ازعور» توانست ۵۹ رأی را از آن خود کند و «سلیمان فرنجیه» نامزد مورد حمایت حزب الله ۵۱ رأی را به دست آورد.


شبکه الجزیره گزارش داده بود که پارلمان لبنان مجدداً در انتخاب رئیس جمهور این کشور ناکام ماند. نامزدهای ریاست جمهوری در پارلمان لبنان باید دو سوم آراء را به دست آورند.


فرنجیه یک سیاستمدار مسیحی لبنان است که به عنوان یک سیاستمدار معتقد به ضرورت حفظ استقلال سیاسی لبنان نام برده می شود.


بر اساس یک توافق سیاسی قدیمی در لبنان، پست ریاست جمهوری در لبنان، از آنِ مسیحیان است، نخست وزیری به اهل سنت تعلق دارد و ریاست مجلس نیز با شیعیان است.


این وضعیت، پس از توافقنامه صلح طائف که در سال ۱۹۸۹ میلادی مورد قبول همه گروه های سیاسی لبنان قرار گرفت؛ به یک اصل پایدار تبدیل شده و معمولاً انتخاب پست ریاست مجلس با توجه به مقبولیت نبیه بری از جنبش امل، امری آسان است اما در هیچ مقطعی، روند معرفی نخست وزیر و رئیس جمهور، آسان نبوده است.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار