نماینده مجلس: اصلاح لایحه بودجه با ساختار اجرایی کشور همخوانی دارد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس با ساختار اجرایی کشور همخوانی دارد، گفت: ما تکلیفی را که قابل اجرا نباشد بر عهده دولت نمی‌گذاریم و در بررسی لایحه بودجه در این موضوع دقت زیادی شده است.

به گزارش ذاکرنیوز، مصطفی طاهری روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: میزان درآمد پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته ۱۷درصد رشد دارد ولی در مقایسه با میانگین ۱۰ سال کم شده و این در حالی است که رشد هزینه به شدت بالا رفته است. 


وی ادامه داد: میانگین میزان تراز عملیاتی بودجه در ۱۰ گذشته ۳۰ درصد بوده، به این معنی که همیشه حدود ۳۰ درصد هزینه دولت بالاتر از درآمد آن بوده و باید از یک جایی جبران می کرد؛ تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به ۱۱۷ درصد رسیده است که عدد مطلقش حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان می شود.


وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۰، کل صادرات نفت را برای حقوق و دستمزد در نظر گرفته اند ولی باز کم آمده و از این رو دولت سمت فروش اموال، سهام و اوراق قرضه رفته است.


نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: دولت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ در نظر گرفته است که به طور معمول در تخصیص ها این رقم کمتر می شود.


طاهری به هزینه های عمرانی و مصارف عمومی در لایحه بودجه اشاره کرد و افزود: میانگین ۱۰ ساله این رقم در بودجه، ۲۰ درصد بوده، یعنی به طور میانگین دولت ۲۰ درصد منابع را برای امور عمرانی کنار می گذاشته است؛ این عدد در لایحه ۱۴۰۰ به ۱۲ درصد رسیده است.


وی با بیان اینکه در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰، اصلاح ساختاری بودجه نادیده گرفته شده است، خاطرنشان کرد: تغییرات مجلس در بودجه در چارچوبی است که دولت ارائه داده است و منجر به اصلاح ساختاری نمی شود. 


طاهری با اینکه در تدوین برنامه هفتم توسعه باید از شعارزدگی بیرون بیاییم، گفت: یکی از امور مهم در این راستا، بودجه ریزی واقعی و عملیاتی است.


وی ادامه داد: اگر ما واقعا به جایی برسیم که خرج و دخلمان ربطی به نفت و منابع زیرزمینی نداشته باشد و منبع درآمدها، مالیات بشود، در چنین شرایطی بودجه، واقعی می شود.


عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به موضوع فرارهای مالیاتی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: کارهای مقدماتی در مجلس برای تعریف پایه های مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ثروت و مجموع درآمد افراد که فشاری بر مردم وارد نمی کند، در دستور کار قرار گرفته است. 


طاهری تصریح کرد: تا زمانی که ارز چند نرخی باشد، موجب فساد و رانت می شود و این امر ثابت شده است، ولی جرأت این جراحی و تغییر وجود نداشته ولی ما در لایحه بودجه ۱۴۰۰، این کار را انجام دادیم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار