نقدینگی‌های سرگردان تاثیرات زیادی در افزایش قیمت مسکن و زمین ایلام دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: نقدینگی‌های سرگردان تاثیرات زیادی در افزایش قیمت مسکن و زمین ایلام دارد.

به گزارش ذاکرنیوز در ارتباط با علت افزایش قیمت مسکن و زمین در استان ایلام اظهار داشت: نقدینگی‌های سرگردان تاثیرات زیادی در افزایش قیمت مسکن و زمین ایلام دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی و سایر نهاده‌های تاثیر گذار دانست و گفت: ورود دلالان و افرادی در قالب مشاوران املاک فاقد تخصص برای سود جویی تاثیر اصلی را در افزایش قیمت بی رویه زمین و مسکن در این استان و حتی سطح کشوری داشته است.
کاظمی افزود: تا زمانی که نقدینگی سرگردان به درستی هدایت نشود، مشکل دلالی در مسکن ادامه خواهد داشت زیرا بخش زیادی خرید و فروش در مسکن تنها برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید صورت می‌گیرد و این نقدینگی‌های سرگردان تاثیرات زیادی در افزایش قیمت دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حالی این روزها بورس بازی در بازار مسکن با ایجاد تقاضاهای کاذب با دخالت برخی از مشاوران املاک صورت می‌گیرد که ما در استان و حتی کشور کمبود مسکن آن چنانی نداریم و تمام این تقاضا از سوی دولت در حال تامین قرار دارد.

وی گفت: در سطح ملی ما برای متقاضیان فاقد مسکن حدود 400 هزار واحد مسکونی که سهمیه استان ایلام نیز پنج هزار و 492 واحد مسکونی برآورد شده است، نیاز داریم که برنامه ریزی برای ساخت این تعداد مسکن نیز از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در استان پنج هزار و 492 واحد مسکونی در قالب اقدام ملی در دست ساخت قرار دارد .

دبیر شورای مسکن استان  ایلام اظهار داشت: با تکمیل این واحدهای مسکونی ما مشکلی برای پوشش تقاضاهای اصلی نداریم، در داخل استان ما خانه‌های خالی زیادی داریم، با اجرای برنامه مالیات بر این خانه ها تا حد زیادی سود جویی‌ها کاهش خواهد یافت.

کاظمی یادآور شد: دولت برای کنترل بازار مسکن و تقاضا کاذب طرح های تولید در قالب طرح اقدام ملی، شناسایی خانه خالی و دریافت مالیات بر این واحدها را در دستور کار دارد و طرح تولید در دست اجراست و مالیات بر خانه‌های خالی نیز با شناسایی این واحدها بزودی اجرا می‌شود که می‌تواند جلوی بورس بازی را بگیرد.
وی ساماندهی مشاوران املاک را از دیگر برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی بیان کرد و تخصصی کردن مشاوران املاک را پیشنهاد راه و شهرسازی دانست و خاطرنشان کرد : از نگاه ما باید دو نفر در هر مشاور املاک با مدارک عمران و حقوقی فعالیت کنند که صلاحیت فنی و حقوقی در حوزه مسکن داشته باشند و این در حالیست که غالب مدیران املاک در این استان فاقد چنین تخصص هایی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: مشاور املاک یک رشته تخصصی است که صدور مجوز برای بنگاه‌های مسکن نیز باید از سوی دستگاه‌های تخصصی صورت گیرد که این روزها این کار از سوی اتحادیه‌های صنفی انجام می‌شود که فاقد چنین تخصصی‌اند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان  ایلاماین برنامه باید از سوی وزارت صمت و سازمان‌های زیرمجموعه در استان‌ها عملیاتی شود که جدی گرفته نشد.
وی از دیگر برنامه‌های نظارتی ابتر برای کنترل بر بازار مسکن را صدور کد رهگیری دانست و اظهارداشت: دو تا سه ماه این کار با سخت گیری دستگاه‌های مسوول انجام شد و پس از آن با فشارهای بیرونی این کار نیز ادامه نیافت.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار