نسخه دانش‌بنیان‌ها برای 20 هزار کشته و 800 هزار مجروح سالانه تصادفات جاده‌ای چیست؟

با امضای توافق‌نامه همکاری برنامه ملی راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل‌و‌نقل و کاهش آسیب‌های جاده‌ای، زمینه برای کاهش حوادث جاده‌ای فراهم شد؛ سالانه 20 هزار کشته و 800 هزار مجروح بر اثر تصادفات جاده‌ای، ضرورت استفاده از فناوری‌ را افزایش می‌دهد.

 به گزارش ذاکرنیوز، توافق‌نامه همکاری سه جانبه میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با هدف اجرای برنامه ملی راهکار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن با نام عمومی کاج (کاهش آسیب‌های جاده‌ای) منعقد می‌شود.

بر همین اساس و در حاشیه گشایش هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، این موافقت‌نامه‌ با هدف نسبت به طرح‌ریزی و اجرای برنامه ملی راه‌کار دانش‌بنیان برای ایمنی حمل و نقل جاده‌ای و کاهش سوانح و تلفات آن به امضای روح الله دهقانی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی و سردار سیدکمال هادیان‌فر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی رسید.

 از مهم‌ترین اهداف این توافق‌نامه کمک به انجام وظیفه حفظ از جان و مال مردم در راه‌ها و کاهش هزینه‌های کلان ناشی از خسارات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای است.

گفتنی است طی 20 سال از سال 1382 تا سال 1401 بیش از 405 هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشور کشته شده‌اند. علی‌رغم تصویب قوانین، اسناد و دستور‌العمل‌های مختلف و تشکیل شوراها، کارگروه‌ها و کمیته‌های متعدد این مشکل پابرجاست و حل آن در چارچوب ساختارهای اداری موجود دشوار است. همچنین سالانه در حدود 20 هزار کشته و 800 هزار مجروح بر اثر تصادفات و سوانح جاده‌ای، ضرورت استفاده از فناوری‌ و نوآوری‌ها را دوچندان می‌کند.

راه‌حل‌های اصلی این معضل، نوعاً بلند مدت و نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجه هستند که با موانع متعدد اقتصادی، اجتماعی، ،فرهنگی، اداری و غیره نیز مواجه‌اند. با این حال فضای زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور این امکان را فراهم می‌کند که با طرح راه‌حل‌های مبتکرانه و نو آورانه که نسبتاً زود بازده‌تر و کم هزینه‌تر باشند بتوان گام‌های مهمی در راستای حل این مشکل ملی برداشت.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار