ناگفته‌هایی از نقش حاج قاسم در احیای مراسم اربعین

نقش سردار شهید سلیمانی و رزمندگان مدافع حرم آل‌الله، در پا گرفتن راهپیمایی اربعین حسینی و برگزاری هر ساله آن در امنیت کامل، امری است که بر کسی پوشیده نیست.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با دلی مالامال از غم فراق، پای صحبت‌های هم‌رزم دیرین سردار سلیمانی نشستیم تا ضمن بزرگداشت یاد آن مجاهد بدون مرز، درباره ظرفیت‌های عظیم این اجتماع بی‌نظیر گفتگو کنیم. سردار حسن پلارک سال‌ها ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات را بر عهده داشت و سال گذشته با حکم شهید سلیمانی به عنوان مشاور و دستیار ویژه فرمانده نیروی قدس منصوب شد.

بیشتربخوانید

ماجرای عجیب ستمی که حاج‌قاسم به یک پاسدار روا داشت!

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت : یکی از اهداف کلی این بود که موکب‌ها به ویژه موکب‌هایی که در عراق دایر بودند، با عراقی‌ها مشترک باشند و حق میزبانی که توصیه مقام معظم رهبری نیز بود از عراقی‌ها گرفته نشود، بلکه ما به کمک موکب‌داران عراقی برویم و این اتفاق نیز افتاده بود. به طور نمونه همین امسال موکب‌داران عراقی کالا‌ها و اجناس مورد نیاز را از موکب‌داران ما تحویل گرفته بودند، اما به خاطر محدودیت‌ها موکب‌داران ایرانی نتوانستند وارد عراق شوند.

پلارک تصریح می‌کند: این شیوه تفکر و عمل سبب شد نه تنها در اربعین حسینی که در طول سال ملت‌ها با هم در ارتباط باشند. نکته ارزشمندی که در پذیرایی زائران راهپیمایی اربعین داشتیم، میزبانی خانوار‌های عراقی از زائران ایرانی بود. به همین منظور تشکیلاتی در عراق به نام لواء‌الحسین (ع) ایجاد کردیم. زائران ایرانی و میزبانان عراقی که آمادگی پذیرش میهمان داشتند، با سیستمی کامپیوتری شناسایی و ثبت‌نام می‌شدند و زائران با ماشین در خانه میزبان پیاده می‌شدند. با همین طرح در سال گذشته حدود ۴۶۰هزار نفر در کربلا و ۲۰۰هزار نفر در نجف و کاظمین از زائران ایرانی در خانه‌های عراقی بین سه شب تا یک هفته میهمان شدند. علاقه و رابطه بین این خانواده‌ها برقرار می‌شد و در طول سال آن‌ها میهمان ایرانی‌ها می‌شدند و حتی در این میان وصلت‌های مبارکی نیز صورت می‌گرفت که در صورت تداوم هر ساله سبب نزدیک شدن بیشتر مردم ایران و عراق می‌شود. مسئله امنیت و اماکن زیارتی می‌تواند نقطه وصلی بین مردم ایران و عراق باشد.

نقش سردار سلیمانی در احیای پیاده‌روی اربعین

رئیس مواکب ستاد اربعین حسینی به نقش اثرگذار سردار سلیمانی در احیای راهپیمایی اربعین و موکب‌ها نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: سردار سلیمانی بر این باور بود که باید تمام امکانات کشور در این راه به کار گرفته شود؛ بر خلاف برخی از روش‌های مدیریتی که امروزه موجب شده مشکلاتی در حوزه اجرایی داشته باشیم. سردار سلیمانی خود به عنوان متولی وارد میدان می‌شد و می‌گفت این کار اقدام کوچکی نیست و به تنهایی از عهده یک ارگان، نهاد یا فرد برنمی‌آید؛ باید کل کشور بسیج شود. او ساختاری پیشنهاد داد و نهادی مانند ستاد اربعین تشکیل شد. در این ستاد ۲۰ سازمان، نهاد و دستگاه مختلف پای کار آمدند.

پلارک در پایان با یادکرد نمونه‌هایی از اقدام‌های شهید سلیمانی می‌گوید: سردار برای فرماندهی در میدان حاضر بود؛ به طور نمونه از سامرا زنگ می‌زد که در این شهر کمبود ماشین وجود دارد و از نهاد‌های مرتبط درخواست رفع مشکل می‌کرد. با پیگیری‌هایی که ایشان داشت کمتر از ۲۴ ساعت ۳۰۰ دستگاه اتوبوس را به سامرا فرستادیم تا زائران را جابه‌جا کنند. یا اربعین ۹۷ با پیگیری و دستور ایشان با سرعت هر چه تمام پتو‌هایی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه نجف تخلیه کردیم تا زائران سرما نخورند.

او مرد میدان بود و می‌گفت همه مسئول هستیم و باید کمک کنیم؛ پس از پایان مراسم نیز از همه تشکر می‌کرد. همه فکر می‌کردند سردار در میدان نبرد حضور دارد، اما کسی نمی‌دانست که او دو ماه پیش از اربعین در عراق است و حشدالشعبی و تمام جریان‌های همسو را برای امنیت زائران ساماندهی می‌کند؛ او حتی امکانات پشتیبانی و لجستیکی را فراهم می‌کرد.

منبع: ایسنا

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار