ناهنجاری های اخلاقی، خطرناک ترین ویروس در فضای مجازی

تهران - ایرنا - انتشار مطالب و فیلم های مستهجن و غیراخلاقی همچون ویروسی است که روح و روان نوجوانان و جوانان را نشخوار کرده، آنها را به سوی تباهی سوق داده و صدمات جبران ناپذیری بر شخصیت آنها وارد می کند.

طبق ماده۷۴۲ـ قانون جرایم رایانه‌ای بخش تعزیرات حکومتی هرفردی که به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای، مخابراتی یا حامل‌های داده محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید، ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین برابر ماده ۱۴ قانون جرائم رایانه‌ای اشاعه محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی حتی در صفحات کاربری خصوصی که امکان بازنشر این‌گونه محتواهای مجرمانه وجود دارد برای کاربران مسئولیت قانونی در پی دارد.

براساس این ماده قانون ها تجاوز به حریم شخصی افراد، افشای اسرار آن‌ها در فضای مجازی و انتشار فیلم و عکس‌های خصوصی آن‌ها، استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی برای انتقام‌جویی و هتک حیثیت و در نهایت انتشار هرگونه تصاویر غیراخلاقی در فضای مجازی همانند فضای حقیقی جرم بوده و با آن برخورد می‌ شود.

یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار منفی در فضای مجازی بر جوانان و نوجوانان، محتوای نامناسبی است که به راحتی در اختیار همه افراد در این فضا قرار گرفته و امنیت اخلاقی کاربران به خصوص خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد.

در این راستا چند سالی است که برخی افراد سودجو و هنجارشکن با ورود به حریم شخصی افراد و لکه‌دار کردن عفت عمومی، اقدام به تهیه و انتشار فیلم‌های خانوادگی و خصوصی افراد در فضای مجازی کرده و با این عمل غیراخلاقی، امنیت اجتماعی خانواده‌ها خدشه‌دار کرده و گاه مشکلات عدیده روحی-روانی برای آن‌ها ایجاد می‌ کنند.

انتشار این گونه مطالب و فیلم ها پیامدهای منفی در پی خواهد داشت. ترویج فرهنگ غربی در جامعه از طریق اینترنت، تغییر و دگرگونی ارزش‌ها و هنجارهای جامعه، جایگزینی تفکرات مادی و دنیاگرایی به جای معنویات و اخلاق و بروز عوارض روحی و روانی ناشی از تماشای تصاویر مبتذل و مستهجن، مانند احساس گناه، اضطراب، رفتارهای وسواسی از پیامدهای منفی این مساله در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

قانونگذاران در حیطه فضای مجازی، تمام موارد را پیش بینی کرده و برای آن ها قوانین خاصی تصویب کرده است براین اساس برای انتظار مطالب غیر اخلاقی نیز قانون ویژه ای به تصویب رسیده تا از این طریق از انتشار چنین مطالبی تا حدممکن جلوگیری شود.

صفحات غیراخلاقی فعال در فضای مجازی می‌تواند ویروسی برای تخریب شخصیت جوانان و نوجوانان باشد لذا ضرورت دارد تا والدین در این زمینه اطلاع داشته باشند که برخی افراد ناباب و غیرمتعهد اقدام به چنین اعمال زشت و قبیح در فضای مجازی می کنند که در این راستا  نظارت مستمر بر عملکرد فرزندان باید جدی گرفته شود.

پلیس فتا نیز با تمام توان نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود با ایجاد کنندگان و انتشاردهندگان محتوای غیراخلاقی با هماهنگی مقام قضایی برخورد قانونی داشته همان طور که در این زمینه در سراسر کشور اقدامات اساسی انجام داده و با سرکرده ها این شبکه براساس قانون برخورد کرده است که در ذیل به برخی از این برخوردهای قانونی اشاره می شود:

دستگیری عامل راه اندازی کانال هفت دریا

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی استان البرز چندی پیش از دستگیری فردی خبر داد که با راه اندازی کانالی با عنان "هفت دریا" در شبکه اجماعی تلگرام اقدام به انتشار مطالب غیر اخلاقیف اکاذیب و تشویش اذها عمومی در شهر جدید هشتگرد می کرد.

وی در این ارتباط گفت: کارشناسان پلیس فتا شهرستان ساوجبلاغ در پی رصد و پایش فضای مجازی، کانالی را با محتوای تبلیغ علیه نظام و انتشار مطالب غیر اخلاقی و تشویش اذهان عمومی تحت عنوان هفت دریا در شبکه تلگرامی شناسایی کردند.

سردار محمدیان افزود:تحقیقات برای شناسایی گرداننده یا گردانندگان این کانال آغاز شد و با انجام تحقیقات گسترده پلیسی فرد مورد نظر شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی در منزل شخصی اش در شهر جدید هشتگرد دستگیر شد.

به گفه وی، متهم در بازجویی‌های به عمل آمده منکر هرگونه جرمی شد اما در مواجهه با مستندات موجود به جرم خود مبنی بر انتشار مطالب غیر اخلاقی و اکاذیب به منظور تشویش اذهان عمومی و توهین به شخصیت ها و مدیران ارشد دولتی در فضای مجازی اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی استان البرز گفت: این کانال تلگرامی با ۶ هزار و ۸۵۰ عضو مسدود شد و متهم پس از بازجویی‌های تکمیلی همراه با پرونده تحویل مراجع قضایی شد.

دستگیری ترویج کننده اعمال منافی عفت

سرهنگ محمد قاسملو رییس پلیس فتا آذربایجان‌ شرقی گفت: فردی که در تبریز اقدام به انتشار مطالب غیر اخلاقی در یکی از شبکه های اجتماعی می کرد، شناسایی و دستگیر شد.

وی در تشریح این خبر گفت: برابر رصد و پایش فضای مجازی یک مورد پروفایل غیر اخلاقی در یکی از شبکه های اجتماعی که اقدام به ترویج اعمال منافی عفت در بین جوانان می کرد، شناسایی شد.

قاسملو گفت: بعد از هماهنگی با مقام قضایی، اقدامات فنی و مهندسی اجتماعی در شناسایی هویت واقعی متهم ایجاد کننده پروفایل انجام و متهم با شگردهای خاص پلیسی دستگیر و برای بازجویی به این پلیس منتقل شد.

وی افزود: متهم دربازجویی ها اعلام کرد شش ماه پیش اقدام به ایجاد این پروفایل کرده و با استفاده از vpn و فیلتر شکن، فایل های مستهجن را دانلود و تعدادی را نیز توسط تلفن همراه شخصی خود گرفته و آنها را منتشر می کرد.

رئیس پلیس فتا استان آذربایجان شرقی گفت: متهم با بیان اینکه برای ردیابی نشدن از کافی نت اقدام به انتشار مطالب می کرد علت و انگیره خود را سرگرمی و یافتن دوستان جهت رسیدن به لذت های جنسی برشمرد.

سرهنگ قاسملو ادامه داد: نتیجه تحقیقات تکمیلی به همراه متهم به دادسرا ارسال و به جهت خدشه دار کردن عفت عمومی در فضای مجازی قرار بازداشت صادر و پرونده جهت سیر مراحل بعدی در اختیار دادسرا قرار گرفت.

دستگیری گردانندگان فیلم غیر اخلاقی در فضای مجازی

سرهنگ مهدی دانش پور رئیس پلیس فتا استان کردستان از شناسایی و دستگیری دو نفر از گردانندگان فیلک غیر اخلاق در اینستاگرام خبر داد و گفت:  با رصد و گشت زنی‌های مستمر فضای‌ مجازی توسط کارشناسان پلیس فتا، فیلم غیراخلاقی که در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام و واتس آپ شهرستان در حال بازنشر بود، رصد و با توجه به اهمیت موضوع اقدامات لازم جهت شناسایی منتشرکنندگان آن در دستور کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

وی تصریح کرد: ضمن هماهنگی با مقام قضایی دو جوان از اهالی شهرستان شناسایی و به پلیس فتا احضار شدند که این دو نفر گرداننده اصلی صفحه اینستاگرامی و همچنین منتشرکننده فیلم موردنظر بودند و پس از روبرو شدن با شواهد و مدارک موجود، به بزه ارتکابی خود اقرار کردند، این دو جوان اعتراف کردند که به دلیل بالا بردن بازدید و جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی مرتکب این عمل غیراخلاقی شده‌اند.

دستگیری عاملان انتشار آگهی های غیر اخلاقی در وبسایت دیوار

سرهنگ حسین صادقی رییس پلیس فتا استان سمنان گفت: عاملان انتشار آگهی‌های غیراخلاقی در وبسایت دیوار با اقدامات تخصصی پلیسی در شهر سمنان شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: پلیس فتا با توجه به اهمیت موضوع و اینکه ارتکاب این جرم به صورت نوظهور به وقوع پیوسته بود، مراتب را به قید فوریت پیگیری کرد و پس از هماهنگی‌های لازم قضایی، پرونده اولیه را تشکیل داد و عاملان را شناسایی کرد.

صادقی گفت: شماره تلفن های اشخاص آگهی دهنده شناسایی شد و گروهی از کارآگاهان پلیس فتا پس از شناسایی متهمان، با اخذ دستور قضایی به محل مربوطه اعزام و متهمان را دستگیر کردند و به همراه ادله‌های جرم به پلیس فتا دلالت شدند.

رییس پلیس فتا استان سمنان تصریح کرد: متهمان پس از دستگیری در ابتدا قصد  فریب پلیس را داشتند که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و در مواجه شدن با مدارک دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری شده لب به سخن گشودند و به بزه ارتکابی با هدف سرگرمی و کنجکاوی اعتراف کردند.

 صادقی اظهار داشت: در ادامه بازجویی‌ها و بررسی فنی ادله دیجیتال توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد متهمان تعداد ۹ عدد آگهی با عنوان های مختلف در وبسایت دیوار سمنان به ثبت رسانده‌ بودند.

وی توصیه کرد: کاربران با بهره‌گیری از محتوای تولیدی پلیس فتا، همواره دانش سایبری خود را ارتقا دهند و دست کلاهبرداران و شیادان اینترنتی را کوتاه کنند.

صادقی خاطرنشان کرد: تیم رصد و پایش پلیس فتا اشراف کاملی بر فضای مجازی داشته و تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت سایبری کاربران و آسودگی خاطر آن‌ها به کار خواهد بست.

وی یادآور شد: بخشی از آگهی‌هایی که در این گونه سایت‌ها درج می‌شود از سوی مجرمان سایبری با اهداف مجرمانه انتشار می‌یابد، لذا کاربران باید مراقب باشند تا در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار نشوند و قبل از هرگونه اقدامی به عواقب آن آگاه باشند.

اخاذی اینترنتی از زنان و دختران با جعل عنوان  امیرعرب

سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از کشف یک پرونده اخاذی با ترفند "جعل عنوان امیرعرب از زنان و دختران" خبر داد و گفت : بانوان محترم بیشترین قربانیان در پرونده های غیر اخلاقی هستند.

وی در تشریح خبر گفت: با ارجاع دستور قضایی دو فقره پرونده غیر اخلاقی با موضوعی مشابه، به دایره رسیدگی به جرایم غیر اخلاقی در فضای سایبری موضوع شکایت در دستور کار کارشناسان پلیس فتا استان قرار گرفت.

سرهنگ جهانشیری گفت: پس از تشکیل پرونده و اخذ اظهارات شاکیان پرونده توسط کارشناسان مشخص شد شکات بواسطه فرد اخاذی در فضای سایبری مورد طعمه و اخاذی با شگردی متفاوت قرار گرفته اند.

این مقام مسئول ادامه داد: شگرد موصوف حاکی از آن بود که فرد اخاذ با معرفی خود به عنوان فردی با تابعیت خارجی و از کشوری متمول است و برای ازدواج خود دنبال همسری مناسب می گردد و در ارتباط تلگرامی خود با شاکیان پرونده به بهانه خواستگاری تصاویر محرمانه و خصوصی بانوان را دریافت و برای مهیا شدن امر ازدواج وعده ۱۵ هزار واحد ارز خارجی را به قربانیان داده بود و قربانیان نیز تصاویر خود را ارسال کرده و پس از ارسال عکس نقاب از چهره خواستگار قلابی کنار رفته و تهدید به انتشار تصاویر در قبال دریافت مبالغ ۶۰ میلیون ریالی توسط وی اجرایی می شود.

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی افزود: کارشناسان پلیس فتا بدنبال سرنخ‌های موجود و استعلام از مبادی ذیربط و همچنین بررسی های فنی رد متهم را در مشهد شناسایی و با کسب دستور قضایی متهم را در محل اختفای خود دستگیر کردند.

این مقام انتظامی تصریح کرد: متهم ۳۶ ساله که دارای سابقه کیفری بود در مواجهه با ادله فنی جرم خود را پذیرفت و پرونده به همراه مستندات موجود که حاوی تعداد ۱۶ گیگا بایت تصاویر و فیلم هایی از قربانیان شگرد خواستگاری وی بود به دادسرای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای معرفی شد همچنین حساب های بانکی وی جهت بررسی تعداد قربانیان تحت بررسی است.

دستگیری سرشاخه اصلی چالش های غیر اخلاقی

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: طی چند روز اخیر افرادی که به عنوان سر شاخه اصلی تشویق کننده و ترغیب کننده چالش‌های غیراخلاقی بودند شناسایی و ضمن دستگیری به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی افزود: هر گونه تشویق، ترغیب و راه اندازی کانال با موضوع اجرای چالش های مغایر با اخلاق، عفت عمومی و شئونات عام رفتاری و هنجارهای جامعه جرم است و پلیس فتا با دعوت کنندگان با این گونه اعمال برابر قانون برخورد خواهد کرد.

سرهنگ پاشایی ادامه داد: یکی از ویژگی های بارز  فضای سایبر، ایجاد سرگرمی و راه اندازی چالش های مختلف است و کاربران فضای مجازی با پیگیری چالش ها و دعوت به رفتار و گفتمانی خاص، پیگیر تحقق بخشیدن به اهداف خاصی هستند ضمن اینکه دعوت به چالش ها یکی از پیوست های جدانشدنی از فضای سایبر است.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا ادامه داد: بعضی اوقات یک پویش و چالش از حالت محلی، منطقه ای و قاره ای خارج می شود و به علت خصلت بارز فضای مجازی که وابسته به مکان نیست در سطح بین المللی و جهانی مطرح شده و کاربران فضای مجازی فارغ از محل اقامت، نژاد و مذهب به آن می پیوندند و  پیام همبستگی خود را با آن اعلام می کنند؛ در این حوزه می توان به چالش های ضد نژاد پرستی و یا کودکان و خانواده های آسیب دیده از جنگ و تضییع حقوق انسانی اشاره کرد.

پاشایی اضافه کرد: اجرا و راه اندازی چالش های مختلف در هر کشور و اقلیم از فرهنگ و هنجارهای اخلاقی هر جامعه پیروی می کند از سویی با توجه به اختلاف نظرهای گفتمان فرهنگی، دینی و اخلاقی در هر جامعه برخی چالش ها در قالب شوخی و سرگرمی، فعالیت های مدنی و اجتماعی و زیستی و محیطی هر کشور صورت می پذیرد.

وی گفت: به تازگی در کشور چالشی توسط تعدادی افراد به راه افتاده که کاربران را به رفتار زشت و ناپسند و مغایر عفت عمومی دعوت می کند و ضمن تشویش اذهان عمومی، باعث اعتراض شدید کاربران عادی و کنشگران حرفه ای فضای مجازی شده است.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه رصد دائمی رفتارهای مغایر با شئونات دینی، اخلاقی و فرهنگی پذیرفته شده در جامعه توسط پلیس فتا در حال اجراست، افزود: هر گونه تشویق، ترغیب و راه اندازی کانال با موضوع اجراء چالش های مغایر با اخلاق، عفت عمومی و شئونات عام رفتاری و هنجارهای جامعه جرم است و پلیس فتا با دعوت کنندگان با این گونه اعمال برابر قانون برخورد خواهد کرد.

گرداننده صفحه غیراخلاقی در شبکه‌های اجتماعی دستگیر شد

سرهنگ سید نظام موسوی رئیس پلیس فتا غرب استان تهران از دستگیری عامل ترویج محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی در غرب استان تهران خبر داد و گفت: برابر رصدهای صورت گرفته در راستای پیشگیری و مقابله با نشانگاه‌ها و عاملان ترویج فرهنگ منحط غربی و انتشار محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی در یکی از شبکه‌های اجتماعی ممنوعه و فیلتر شده صفحه مجرمانه‌ای که در آن خانمی جوان تصاویر نامتعارف شخصی خود را منتشر می‌کرد شناسایی و به پلیس فتا ملارد احضار شد.

سرهنگ موسوی افزود: کارشناسان پلیس فتا شهرستان ملارد صفحه‌ای عمومی که کاربر آن محتوای مجرمانه را در حوزه شهرستان ملارد و غرب تهران تولید و نشر می‌داد را شناسایی و مورد بررسی فنی قرار دادند که توانستند کاربر ایجاد کننده این صفحه را شناسایی و با هماهنگی مرجعه قضائی متهم را به پلیس فتا دعوت کردند.

وی گفت: در مرحله اول از متهمه که خانم جوانی بود تعهد اخذ شد که علاوه بر حذف تمام مستندات غیر اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی، دیگر عمل مجرمانه خود را تکرار نکند اما متاسفانه متهمه با تغییر نام کاربری و به گمان عدم شناسایی توسط پلیس فتا اقدام به ادامه فعالیت خود در شبکه اجتماعی مورد نظر کرده است که در مرتبه دوم پس از شناسایی به پلیس فتا احضار شد.

وی ادامه داد: متهمه ابتدا منکر وجود چنین صفحه‌ای شد و قبل از حضور در پلیس فتا، برنامه شبکه اجتماعی مدنظر را از تلفن همراه خود حذف کرد، امّا با اقدامات فنی و اثبات ادله دیجیتال جرم  وی راهی بجز اعتراف نداشت که صفحه مدنظر را او ایجاد کرده و از عمل خود نادم است لذا پرونده تکمیل و جهت سیرمراحل قانونی به مرجع قضائی ارجاع شد.

رئیس پلیس فتا ویژه غرب استان تهران تصریح کرد: با توجه به دستور مقام قضائی، در خصوص جلوگیری از اشاعه فحشاء و منکرات و ترویج دهندگان محتوای علیه عفت و اخلاق عمومی اعلام کرد که برابر ماده چهاردهم قانون جرایم کامپیوتری انتشار تصاویر مبتذل و مستهجن جرم بوده و اشاعه محتوای خلاف عفت و اخلاق عمومی حتی در صفحات کاربری خصوصی که امکان بازنشر این گونه محتواهای مجرمانه وجود دارد برای کاربران متخلف مسئولیت قانونی در پی خواهد داشت و پلیس فتا برابر قانون نسبت به شناسایی عاملین و مروجین این محتواها در فضای مجازی اقدام و مجرمین را به مرجع قضائی معرفی خواهد کرد.

از این گونه پرونده ها بسیار است و برخورد با انتشار دهندگان این گونه مطالب برخوردهای سخت و قانونی صورت می گیرد و مسئولان نیروی انتظامی در برخورد با این موارد برخوردهای جدی دارند.

فضای مجازی جایی برای جولان مجرمان ندارد

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: هر چقدر اطلاع رسانی درست به مردم را افزایش دهیم شاهد کاهش جرایم و خنثی سازی توطئه های دشمنان خواهیم بود.

وی تاکید کرد:  باید به واسطه اطلاع رسانی دقیق و ظرفیت های فنی که در اختیار داریم، فضای مجازی را برای جولان مجرمان ناامن کنیم ضمن اینکه پلیس فتا باید قاطعانه و در چارچوب قانون با افرادی که باعث ناامنی می شوند، برخورد کند.

اشتری ادامه داد: در صورت وقوع موارد مجرمانه در فضای مجازی و انتشار محتوای هنجارشکنانه در تضاد با اخلاقیات حاکم بر فرهنگ جامعه، با هنجارشکنان برخورد می کنیم.

برخورد با ناهنجاری های اخلاقی در فضای مجازی 

سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا نیز به برخورد با هر گونه ناهنجاری اخلاقی در فضای مجازی تاکید کرد و گفت: باندهای تبهکاری و مجرمانه در خارج از کشور با اجیر کردن افرادی شناخته شده در فضای مجازی سعی در گسترش فرهنگ ابتذال و همچنین بهره برداری اقتصادی با دایر کردن سایت های غیراخلاقی دارند که پلیس فتا و سایر نهادهای امنیتی در کشور ضمن رصد دقیق رفتار مجرمانه این گروه ها و اشخاص برابر قانون با آن ها برخورد خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به ایجاد بستر وقوع رفتارهای مجرمانه، هنجارشکنی ها که عمدتا منشا آن در خارج از کشور است، پلیس اینترپل در راستای استرداد مجرمان و مسدودسازی صفحات مجرمانه این افراد اقدامات لازم را انجام و در حال پیگیری است.

سردار مجید گفت: افراد با استفاده از نام و اعتبار چهره های شناخته شده و فعال در حوزه سایبر داخل کشور برای پیشبرد مقاصد شوم و مجرمانه خود اقدام می کنند بنابراین به هیچ عنوان نباید بستر وقوع اقدامات مجرمانه را به صورت خواسته یا ناخواسته برای آن ها فراهم کرد و باید قوانین و هنجارهای پذیرفته شده را رعایت کرد در غیر این صورت با آن ها برخورد قانونی می شود.

رئیس پلیس فتا گفت: اولویت اصلی این پلیس برخورد با هنجارشکنان  داخلی است که به صورت عمدی و غیر عمدی در دام این افراد قرار گرفته اند، چه بسا در این رابطه تعدادی از چهره های شناخته شده و فعال در عرصه سایبری مورد ارشاد و راهنمایی قرار گرفته اند.

سردار مجید با بیان اینکه در حال حاضر شاهد همکاری و تعامل مناسب دستگاه قضائی هستیم، افزود: در صورت رویت موارد مجرمانه یا ارتکاب مجدد جرم توسط افراد، برابر ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی با این افراد که سلامت اخلاقی و روانی جامعه و به خصوص جوانان را تهدید می کنند، برخورد قانونی خواهد شد ...

وی با بیان اینکه مخاطبان جریانات در فضای مجازی عمدتا جوانان و نوجوانان هستند از والدین خواست نظارت مستمری بر عملکرد سایبری فرزندان خود داشته باشند و استفاده صحیح از فضای مجازی را به آنها بیاموزند.

سردار مجید وی تاکید کرد: هموطنان می توانند در صورت نیاز به اخذ مشاوره و راهنمایی و گزارش موارد مشکوک از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  قسمت ثبت گزارشات مردمی برای تسریع در رسیدگی اقدام کنند.

رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: در صورت وقوع موارد مجرمانه در فضای مجازی و انتشار محتوای هنجارشکنانه در تضاد با اخلاقیات حاکم بر فرهنگ جامعه، با هنجارشکنان برخورد می کنیم.

برخورد مقتدرانه پلیس فتا با مسائل غیر اخلاقی در فضای مجازی

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی گفتت: پلیس فتا حضور مقتدرانه و هوشمندانه در مقابله با جرایم سایبری و مسائل غیر اخلاقی در این فضا که با شئونات دینی، فرهنگی و اجتماعی ایران اسلامی در تضاد است، دارد.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با مثبت ارزیابی کردن مجموعه اقدامات عملیاتی و آموزشی پلیس فتا، افزود: امروزه حضور پلیس فتا در فضای مجازی به معنای واقعی کلمه "حضور در میدان مبارزه و جهاد فی سبیل الله " است.

وی بر حضور مقتدرانه و هوشمندانه پلیس فتا در مبارزه و مقابله با جرایم سایبری و مسائل غیر اخلاقی که در تضاد با شئونات دینی، فرهنگی و اجتماعی این کشور است تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ادیانی گفت: اصولا در بحث پاک سازی فضای مجازی و برقراری امنیت نسبی در فضای سایبری به مبحث اقدامات پیشگیرانه اعتقاد دارم و پلیس فتا هم می بایست اولویت خود را بر محور پیشگیری از جرایم سایبری متمرکز کند.

نوجوانان و جوانان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیگانه و استفاده از فیلترشکن‌ها باید هوشیار باشند زیرا شبکه‌های اجتماعی به دلیل ترویج گسترده فساد و فحشاء در جوامع مختلف فیلتر شده اند زیرا ابزاری برای ایجاد انحرافات اخلاقی و اعتقادی در بین جوانان، نوجوانان و حتی کودکان جوامع هدف از جمله ایران اسلامی توسط دشمنان غربی است.

والدین نیز باید بدانند رهاسازی فرزندان در فضای مجازی آسیب های جدی و جبران ناپذیر روحی و روانی در آن ها ایجاد خواهد کرد بنابراین پلیس و سایر نهادها، مسئول رصد این گونه کانال ها نیستند و وظایف همه اقشار جامعه است که ضمن هوشیاری به برخورد با انتشار این گونه موارد بپردازند براین اساس هرگونه محتوا و برنامه مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir  لینک مرکز فوریت‌های سایبری با پلیس فتا در میان بگذارند.

از معصومه نیکنام.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار