مقام لبنانی: برخی با مانع‌تراشی در روند بازگشت آوارگان سوری به دنبال نابودی جامعه لبنان هستند

مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان اعلام کرد که برخی با دروغ‌پراکنی و ارعاب پناهجویان سوری قصد ممانعت از بازگشت آنها به کشورشان را دارند و به دنبال نابودی جامعه لبنان هستند.

 به گزارش ذاکرنیوز، «عباس ابراهیم» مدیر کل اداره امنیت عمومی لبنان درباره آخرین وضعیت پرونده آوارگان سوری و روند بازگشت آنها به کشورشان اعلام کرد، مدتی است که برخی طرف‌ها شایعاتی منتشر کرده‌اند با این مضمون که آوارگان سوری که به شکل داوطلبانه و طبق طرح اداره امنیت عمومی لبنان به کشور خودشان برگشته‌اند مورد تعرض و بازداشت و ناپدید شدن اجباری و ... قرار گرفته‌اند. کسانی که چنین شایعاتی را منتشر کرده‌اند اهدافشان کاملا روشن است.

این مقام لبنانی افزود، هربار که دولت لبنان با مقامات سازمان ملل و جامعه بین‌المللی جهت یافتن راهکاری برای حل بحران آوارگان سوری که تبدیل به بار بزرگی بر دوش لبنان شده‌اند تماس گرفته یا دیداری ترتیب داده است، یک کمپین سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده از سوی برخی سازمان‌ها و رسانه‌های اجتماعی برای مانع‌تراشی در این روند به راه می‌افتد که هدف آن ناکام گذاشتن تلاش‌های دولت لبنان و ممانعت از اجرای تصمیمات حاکمیتی جهت یافتن راه حلی برای معضل آوارگان است.

وی افزود، این طرف‌ها با نام‌های مختلف و بر اساس برنامه‌هایی فعالیت می‌کنند که ادعاهای آنها هیچ ربطی به واقعیت ندارد. آنها به دنبال ایجاد ترس و تردید در دل پناهجویانی هستند که قصد بازگشت به کشورشان را دارند و به این پناهجویان می‌گویند اگر تصمیم به بازگشت بگیرید با سرنوشت نامعلومی مواجه می‌شوید.

عباس ابراهیم افزود، واقعا این طرف‌ها چه می‌خواهند و برای چه کسانی کار می‌کنند؟ آنها چرا می‌خواهند سوری‌ها را از سرزمین خودشان دور نگه دارند؟ این رفتارهای مخرب به منزله جنگ با لبنان و ارعاب همه کسانی است که در روند بازگشت آوارگان سوری سهیم هستند. آنها مانع اجرای تصمیماتی می‌شوند که درد و رنج سوری‌ها را با بازگشت آنها به کشورشان کاهش دهد. اما با این وجود دولت لبنان از ادامه فعالیت‌های خود برای بازگرداندن داوطلبانه آوارگان سوری دلسرد نخواهد شد.

 وی تاکید کرد، اداره کل امنیت عمومی لبنان که رسما وظیفه پیگیری این پرونده را به منظور اطمینان از بازگشت امن پناهجویان سوری به خانه‌هایشان دارد اجازه نمی‌دهد طرف‌هایی که مغرضانه در این روند مانع‌تراشی می‌کنند به هدفشان برسند؛ اهدافی که مبتنی بر نابودی جامعه لبنان و قراردادن این کشور در مقابل برادران سوری است. ما همچنین به همکاری خود با طرف‌های مربوطه برای رسیدن به نتایج امیدبخش ادامه می‌دهیم.

درحالی که طی یک ماه گذشته اولین مرحله طرح بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری وارد فاز اجرایی شده و طی آن 2 گروه از آنها به کشورشان برگشتند، تحرکاتی که سازمان ملل با همکاری غرب و برخی طرف‌های داخلی لبنان انجام داده مانع از تکمیل این طرح می‌شود.

کمیساریای عالی پناهندگان در سازمان ملل و نمایندگی آن در لبنان بارها اعلام کرده که با بازگشت آوارگان سوری مخالف است. این کمیساریا و همچنین دیگر نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد بیانیه‌های هشدارآمیزی نیز با این مضمون که «سوریه برای بازگشت آوارگان، امن نیست» صادر کرده و در تلاش برای تحریک پناهجویان سوری به ماندن در لبنان هستند.

از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 غرب با موضوع پناهندگان سوری به عنوان یک عملیات اطلاعاتی-سیاسی علیه دولت سوریه برخورد کرده و رشته‌های مدیریت پرونده این آوارگان تاکنون در دست کشورهای غربی و ایالات متحده بوده است.در این میان لبنان یکی از بارزترین کشورهایی است که گروه بزرگی از آوارگان سوری را در خود جای داده و البته برخی طرف‌های وابسته به محور غربی نیز از این مسئله حمایت کرده‌اند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار