معاون استاندار: مالکان خانه های خالی در یزد مالیات پرداخت کنند

یزد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد گفت: طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی مکلف است نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی برای شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر اقدام کند.

محسن صادقیان در نشست با شهرداران استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد افزود: همزمان با وصول آیین نامه اجرایی، این موضوع با حضور دستگاه‌ها خدمات رسان در استان پیگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: از آنجایی که مصوبه دریافت مالیات از خانه‌های خالی به سال ٩٥ بازمیگردد، قرار است هر خانه‌ای که از ٥ سال بیش خالی از سکنه بوده بر اساس متراژ مالیات پرداخت کند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از روز چهارشنبه دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد،صادقیان در ادامه به طرح‌های سرمایه گذاری شهرداری‌ها با مشارکت با بخش خصوصی اشاره کرد و افزود:مطالعات توجیه فنی اقتصادی و زیست محیطی ۴۵ طرح توسط شهرداری‌های استان انجام شده و تا اواسط ماه جاری طرح‌ها جمع بندی و برای جلب سرمایه گذار معرفی می‌شود.

 وی ادامه داد: مطالعات توجیه فنی اقتصادی و زیست محیطی ۴۵ پروژه توسط شهرداری های استان انجام شده و تا اواسط ماه جاری پروژه ها جمع بندی و برای جلب سرمایه گذار معرفی خواهند شد.

در نشست یاد شده شهرداران درباره چگونگی استفاده از ظرفیت قانون بودجه سال ۹۹ و چگونگی تهاتر مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌های دولتی با بدهی مالیاتی پیمانکاران شهرداری به امور مالیاتی  بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین در زمینه وصول عوارض آلایندگی صنایع آلاینده و صنایع تولید کننده پسماند صنعتی هم بحث و تبادل نظرشد که در این باره مقرر شد برای نحوه وصول آن جلسه ای با حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان محیط زیست، سازمان صمت، سازمان امور مالیاتی و خزانه استان تشکیل شود.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۱۳۶۶ تصویب شد و تا سال ۱۳۸۰ نیز جاری بود، ولی به دلیل هزینه‌های بسیار زیاد ارزش‌گذاری املاک که برای دولت داشت و به‌طور کلی مالیات اثرگذاری نبود، سال ۱۳۸۰ از قانون حذف شد.

این پایه مالیاتی (مالیات بر خانه‌های خالی) مجدداً در سال ۹۴ در ماده ۵۴ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم گنجانده شد که بر اساس این قانون، خانه‌هایی که بیشتر از یک سال خالی می‌مانند، مشمول درصدی از نرخ مالیات اجاره‌بها می‌شوند.

ماده ۵۴ مکرر این قانون می‌گوید: خانه‌های مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹مکرر این قانون) به‌عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به این شرح خواهند شد: سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم، معادل مالیات متعلقه و سال چهارم و بعد از آن معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه.

آمار دقیقی از خانه های خالی در شهر یزد وجود ندارد.

استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار