مصوبات مجلس از ساخت سالانه 3 میلیون خودرو تا حمایت درمانی از بازنشستگان

نمایندگان مجلس این هفته 3 روز جلسه علنی داشتند که ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در دستورکار بود که در این گزارش برخی از مهمترین مصوبات مجلس را می‌خوانیم.

 به گزارش پایگاه خبری ذاکرنیوز ، رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور از دوشنبه(سوم مهر ماه) در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی قرار گرفته است.

 وکلای ملت پس از تصویب کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در جلسه علنی مجلس، وارد جزئیات مفاد لایحه شدند و در 41 جلسه گذشته و در چند شیفت کاری تمامی 118 ماده این لایحه را بررسی و اکثریت مفاد آن را به تصویب رساندند و برخی از مفاد آن را نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

نمایندگان مجلس این هفته نیز جلسه داشتند که برخی از مفاد الحاقی و همچنین موارد مربوط به لایحه برنامه هفتم که از جلسه علنی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد را بررسی کردند که برخی از مهمترین مصوبات هفته جاری را در ادامه می خوانیم:

*سازوکار جدید مجلس برای رسیدگی به تصادفات رانندگی غیرعمدی

نمایندگان در جلسات علنی این هفته و در جریان بررسی مفاد لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را مکلف کردند رأساً یا از طریق کارشناس تصادفات علت وقوع حادثه را تعیین و مصدوم را به پزشکی قانونی معرفی نماید.

*دولت مکلف به تدوین برنامه خوداتکایی 90 درصدی دارو و تجهیزات پزشکی شد

همچنین نمایندگان مجلس دولت را مکلف کردند برنامه‌ای برای نوسازی و بازسازی صنایع دارو، فرآورده‌های سلامت، تجهیزات و ملزومات پزشکی و واکسن، با هدف خود اتکایی نود درصدی، تدوین کند.

*بانک توسعه ایران تشکیل می‌شود

در ادامه جلسات این هفته وکلای ملت با اکثریت آرا دولت را مکلف کردند تا یکی از بانکهای تخصصی را با سرمایه و امکانات موجود به بانک توسعه جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند، همچنین نمایندگان بانک مرکزی را مسئول ثبات‌بخشی به نرخ ارز و تک‌رقمی کردن تورم و جهت‌دهی به نقدینگی و اعتبارات بانک‌ها به‌سمت فعالیت‌های مولد کردند.

*ممنوعیت کشت هرگونه محصول تراریخته در کشور

بنابراین گزارش ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در مصوبه‌ای با اکثریت آرا کشت هرگونه محصول تراریخته تولیدشده در داخل و یا خارج از کشور در اراضی کشور را ممنوع کردند.

*ستاد راهبری تجارت منطقه‌ای انرژی تشکیل می‌شود

همچنین با مصوبه‌ای به منظور تبدیل ایران به مرکز مبادلات(هاب) انرژی منطقه، با هدف دستیابی به حجم صادرات و واردات گاز کشور به ترتیب به میزان 40 و 20 میلیارد متر مکعب در سال، سواپ فرآورده‌های نفتی و نفت خام از کشورهای مستقل مشترک المنافع به میزان 200 هزار بشکه در روز و تبادل برق کشور به میزان حداقل 20 میلیارد کیلووات ساعت در سال، ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون، ستاد راهبری تجارت منطقه‌ای انرژی تشکیل می‌شود.

*مجلس سازوکار رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر را تعیین کرد

همچنین در مصوبات این هفته بهارستان نشینان ساز وکار رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر و هر یک از دارندگان مجوز موضوع موارد مندرج در قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تعیین کردند.

*دولت مجاز به اجرای برنامه حمایت درمانی از بازنشستگان شد

طبق مصوبه‌ای دیگر نمایندگان مردم در مجلس دولت را مجاز به اجرای برنامه حمایتی درمان مازاد بر بسته بیمه پایه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی برای بازنشستگان و دهک‌های پایین درآمدی کردند.

*هدف‌گذاری احداث 1.5 میلیون واحد مسکن شهری تا پایان برنامه هفتم توسعه

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور هدف‌گذاری کردند تا پایان اجرای برنامه هفتم توسعه کشور 1 میلیون و 500 هزار واحد مسکن شهری احداث شود.

*تکلیف مجلس برای هوشمندسازی و دستیابی به توانمندی تزریق ماهواره به مدارهای زمین

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه را مکلف کردند با همکاری وزارتخانه‌های ذیربط چند طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیشران از جمله هوشمندسازی و دستیابی به توانمندی تزریق ماهواره به مدارهای زمین  را تهیه و ظرف 6 ماه به تصویب هیئت وزیران برساند؛ علاوه بر این بهارستان نشینان مصوبه‌ای برای ساخت سالانه 3 میلیون خودروی سواری تا پایان برنامه هفتم و مصوبه‌ای برای تقویت جایگاه سهامداران خرد، داشتند.

به گزارش سایت خبری تحلیلی ذاکرنیوز به نقل از تسنیم، مصوبات نمایندگان مجلس درباره لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور برای تبدیل شدن به قانون نیاز به تایید شورای نگهبان و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی، دارد.

انتهای‌پیام/

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار