«نتوانم بازیکنان را کنترل کنم می‌روم»

مصطفی هاشمی:بازگشت قدیمی‌های بسکتبال لطمه‌ای به جوانگرایی نمی‌زند

سرمربی تیم ملی بسکتبال با تکذیب مجادله میان بازیکنان این تیم و اینکه مطرح کردن اینگونه حواشی پشت پرده انتخاباتی دارد، در مورد دعوت از بازیکنان قدیمی توضیحاتی داد.

به گزارش ذاکرنیوز، مصطفی هاشمی در گفتگو با  مهر در مورد ترکیب تیم ملی بسکتبال برای حضور در پنجره نخست انتخابی جام جهانی که با معرفی ۱۴ بازیکن نهایی شد و همچنین برخی مسائل مرتبط با این تیم توضیح داد.


معرفی ۱۲ بازیکن متفاوت برای هر یک از دو دیدار برابر بحرین


وی با یادآوری اینکه تیم ملی بسکتبال در پنجره نخست انتخابی جام جهانی برگزارکننده دو دیدار رفت و برگشت برابر بحرین خواهد بود، گفت: برای هر دیدار باید ۱۲ بازیکن را معرفی کنیم. با در نظر گرفتن آسیب دیدگی و نارضایتی احتمالی از عملکرد، ۱۴ بازیکن را برای این پنجره معرفی کردیم تا دست‌مان برای تغییر و جابه جایی باز باشد. سعی‌ ما بر این است تا دیدار برگشت مقابل بحرین را با دو تغییر در ترکیب - نسبت به دیدار رفت- برگزار کنیم.


تعهد و عملکرد بازیکنان تعیین کننده وضعیت‌شان است


سرمربی تیم ملی بسکتبال ادامه داد: برای هیچ یک از بازیکنان نباید حاشیه امنیتی وجود داشته باشد و اطمینان از اینکه در هر شرایطی در ترکیب تیم ملی قرار می گیرند. تعهد به کار و در کل عملکرد آنها تعیین کننده وضعیت‌شان برای حضور در ترکیب تیم ملی است. در کل اما تلاش می کنیم طی دو بازی پیش رو برابر بحرین از هر ۱۴ بازیکن استفاده کنیم.


با بازی تدارکاتی به انسجام می رسیم


هاشمی در مورد دیدارهای تدارکاتی پیش بینی شده برای تیم ملی بسکتبال خاطرنشان کرد: گاهی میان مسابقات باشگاهی و اردوی تیم ملی فاصله ایجاد می شود به طوری که بازیکنان در بدو ورود به اردوی ملی باید روی بدنسازی تمرکز بیشتری داشته باشند تا آمادگی بدنی لازم را به دست بیاورند اما در این شرایط که آنها از جریان لیگ وارد اردوی تیم ملی شدند از حیث آمادگی بدنی مشکلی ندارند، به هماهنگی فنی و شناخت عادات و رفتارهای یکدیگر نیاز بیشتری دارند. این هم حاصل نمی شود مگر در دیدارهای تدارکاتی.


مصطفی هاشمی:بازگشت قدیمی‌های بسکتبال لطمه‌ای به جوانگرایی نمی‌زند


نارضایتی از دیدار برابر شهرداری گرگان و دلایل آن 


وی با تاکید بر اینکه حضور در میدان در قالب بازی تاثیر بیشتر و عمیق تری در آماده سازی بازیکنان دارد، خاطرنشان کرد: از جریان کلی دیدار با شهرداری گرگان و عملکرد ملی پوشان در آن خیلی راضی نبودم. طبیعی بود یکسری عادت های شخصی در بازیکنان وجود دارد که در مدت زمان کوتاه حضور در این اردو - تا پیش از دیدار با شهرداری گرگان- هنوز برطرف نشده بودند. بازیکنان با همین عادت ها بازی کردند. از طرفی می خواستم از هر ۱۸ بازیکن در آن بازی استفاده کنم که همین مسئله هم نارسایی و عدم هماهنگی به دنبال داشت و باعث می شود آن عادت های شخصی نمود بیشتری پیدا کند.


دیدار با سوریه برایمان خوب بود


سرمربی تیم ملی بسکتبال با تاکید بر اینکه دیدار برابر سوریه رضایت بخش تر بود، خاطرنشان کرد: انگیزه بازیکنان و حس همبستگی آنها در این بازی بیشتر بود. آمدن مهدی کامرانی هم کمک کرد تا شرایط کلی تیم بهتر شود. در کل عملکرد بازیکنان در این دیدار با رضایت نسبی همراه بود. البته باید تلاش شود در سومین دیدار تدارکاتی که برابر اکسون برگزار می شود، ایرادهای تیمی را کمتر کنیم.


می توانستیم سوریه را با اختلاف امتیاز بالا شکست دهیم اما نخواستیم


هاشمی تاکید کرد: سوریه با ترکیبی مقابل ایران قرار گرفت که در پنجره نخست انتخابی جام جهانی در اختیار دارد و با آن به قزاقستان سفر خواهد کرد. اگر به این تیم فشار می آوردیم، می توانستیم با اختلاف زیاد ببریم اما هدف اصلی در این بازی این بود که همه بازیکنان به بازی گرفته شوند تا ابهاماتی که در مورد برخی از آنها داشتیم، برطرف شود که تا حد زیادی به نتیجه رسیدیم. امیدوارم با همت همین بازیکنان و دعای خیر مردم بتوانیم برنده دیدار روز جمعه شویم.


هر تصمیم و انتخابی داشتم فقط برای پنجره اول بود


وی در بخش دیگری از این گفتگو با یادآوری اینکه صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی به دلیل حضور در خارج از کشور به این مرحله از اردوی تیم ملی بسکتبال دعوت نشدند، گفت: حتی قصد داشتم از پارسا فلاح هم در این مرحله از تمرینات استفاده کنم اما او شرایط مشابه صمد و حامد را داشت. در کل می خواهم این را بگویم هر تصمیمی در مورد تیم ملی طی دو هفته اخیر گرفته شده فقط ویژه پنجره نخست انتخابی جام جهانی است. احتمال تغییر این تصمیمات برای دیگر پنجره ها وجود دارد.


اگر صمد و حامد ایران بودند به تیم ملی دعوت می شدند


سرمربی تیم ملی بسکتبال با بیان اینکه نیکخواه بهرامی و حدادی غنیمت بزرگی برای بسکتبال ایران هستند، تاکید کرد: قطعا اگر این دو بازیکن در ایران حضور داشتند از وجودشان در این پنجره استفاده می شد. آنها در کنار دیگر ستاره هایی که تیم ملی دارد، ترکیب ایده آلی تشکیل می دهند. با حضور مجموع این بازیکنان می توانیم تیمی قدرتمند داشته باشیم و من به وجود همه آنها افتخارات می کنم.


مصطفی هاشمی:بازگشت قدیمی‌های بسکتبال لطمه‌ای به جوانگرایی نمی‌زند


واکنش به جوانگرایی و تضاد آن با دعوت دوباره از بازیکنان قدیمی


«شما در آغاز همکاری با فدراسیون بسکتبال به عنوان سرمربی تیم ملی و در اولین نشست خبری که برگزار کردید با تاکید بر اینکه ترکیب تیم ملی پیر شده بر لزوم جوانگرایی در این تیم تاکید کردند. با این حال اولین اردوی تیم ملی را با حضور نفراتی مانند مهدی کامرانی و اصغر کاردوست تشکیل دادند که طی سال های گذشته از تیم ملی دور بودند.»


مصطفی هاشمی در واکنش به این موضوع مطرح توسط خبرنگار مهر گفت: حرف هایی که می زنم به خوبی در ذهنم باقی می ماند و هیچ تصمیمی را هم برخلاف و متضاد با آنها نمی گیرم. حرف من این بود که نسل فعلی بسکتبال که سال ها خدمت کرده به پایان دوره خود نزدیک شده است و حتی شاید برخی از آنها خودشان نخواهند دیگر بازی کنند. به همین دلیل تاکید کردم که باید نیروی جوان به تیم ملی تزریق شود اما این به منزله کنار گذاشتن یکباره بازیکنان قدیمی نیست.


آنچه در تاریخ ثبت می شود نتیجه است نه جوانگرایی


وی تصریح کرد:همه از حضور در مسابقات پیروزی می خواهند و آنچه هم که در تاریخ برای تیم ملی ثبت می شود، نتیجه و برد است نه جوانگرایی؛ باید در کنار استفاده از بازیکنان با تجربه، نفرات جدید را وارد ترکیب کنیم تا به خصوص در کنار آنها ترغیب به بازی بهتر شوند و تجربه بگیرند. جوانگرایی باید اینگونه و در بستر زمان ایجاد شود نه یکباره و با کنار گذاشتن بازیکنان با تجربه و قدیمی.


دلیل دعوت دوباره از بازیکنان قدیمی 


سرمربی تیم ملی بسکتبال همچنین تاکید کرد: اگر مهدی کامرانی و اصغر کاردوست به ترکیب تیم ملی دعوت شدند به خاطر غیبت صمد نیکخواه بهرامی و حامد حدادی بود. علاوه بر این از نظر من طی سال های گذشته تیم ملی در پست یک و در چرخش توپ مشکل داشت، مهدی کامرانی می تواند در این زمینه کمک حال باشد. شاید او نتواند مانند قبل ۳۲ - ۳۰ دقیقه بازی کند اما می تواند با حضور سجاد مشایخی کمک بزرگی به برطرف شدن مشکل کند.


هاشمی ادامه داد: در غیاب حامد حدادی هم در زیر سبد به بازیکنی نیاز داشتیم که وزن سنگینی داشته باشد و در پست آپ هم بتواند کمک کند. به همین دلیل اصغر کاردوست را دعوت کردم اگرچه اعتقاد دارم او طی سال های گذشته هم می توانست در ترکیب تیم ملی قرار بگیرد. البته این نظر من است و بر اساس آن تصمیم گرفتم.


حضور کامرانی و کاردوست لطمه ای به روند جوانگرایی نمی زند


وی با تاکید بر اینکه دعوت از مهدی کامرانی و اصغر کاردوست لطمه ای به جوانگرایی موردنظر نمی زند، گفت: به دنبال ایجاد یک توازن در ترکیب تیم ملی هستم.


مصطفی هاشمی:بازگشت قدیمی‌های بسکتبال لطمه‌ای به جوانگرایی نمی‌زند


مطرح کردن موضوع مجادله میان بازیکنان پشت پرده انتخاباتی دارد


«ظاهرا طی روزهای اخیر مجادله ای میان برخی بازیکنان صورت گرفته است. یعنی موضوعی که شما به شدت مخالف آن بودید.» سرمربی تیم ملی بسکتبال در واکنش به این موضوع نیز گفت: برخی مسائل شخصی با تیم ملی دارند و اقدام به مطرح کردن اینگونه صحبت ها می کنند که البته پشت پرده انتخابات پیش رو هم در آن دیده می شود در حالی که موضوعات مطرح شده اصلا صحت ندارد. مسئله مربوط به یک جابه جایی بود و اینکه دو بازیکن، هر یک فکر می کردند باید قبل از دیگری بروند. موضوع هم خیلی زود بدون حاشیه تمام شد. اصلا جر و بحثی نشد.


نتوانم روی بازیکنان کنترل رفتاری داشته باشم خودم می روم


سرمربی تیم ملی بسکتبال تاکید کرد: اگر یک روز من به عنوان سرمربی تیم ملی نتوانم رفتار و اخلاق بازیکنان را کنترل کنم، قبل از اینکه به من بگویند از تیم برو، خودم کار را زمین می گذارم و می روم.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار