مصرف کنندگان در منطقه یورو افزایش بیشتر تورم را انتظار دارند

نتایج جدیدترین نظر سنجی بانک مرکزی اروپا نشان می دهد که مصرف کنندگان در منطقه یورو انتظار تورم بالاتری را در ماه های آینده دارند.

  به گزارش ذاکرنیوز به نقل از روزنامه "ویرتشافتز ووخه" آلمان، در منطقه یورو این پرسش ها مطرح است که قیمت ها در ماه ها و سال های آینده چگونه توسعه خواهند یافت؟ مصرف کنندگان در منطقه یورو می توانند انتظار چه چیزهایی را داشته باشند؟

بر اساس نظرسنجی بانک مرکزی اروپا (EZB)، مصرف کنندگان در منطقه یورو انتظار تورم بالاتری دارند. همانطور که بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه در فرانکفورت اعلام کرد، انتظارات برای تورم در افق دوازده ماهه در ماه مارس از 4.6 به 5.0 درصد افزایش یافت. انتظار برای تورم در سه سال از 2.4 به 2.9 درصد افزایش یافت.

بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که انتظارات تورمی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. این در حالی است که در ماه‌های قبل، آنها تمایل به سقوط از سطح بالایی را داشتند. بر اساس نتایج این نظر سنجی نه تنها انتظارات تورمی، بلکه درک مصرف کنندگان از تورم و عدم اطمینان در مورد تحولات تورمی آتی در ماه مارس افزایش یافت.

بانک مرکزی اروپا تورم دو درصدی را در میان مدت در نظر گرفته است. اگرچه سطح بالای تورم در ماه های اخیر تمایل به کاهش داشته است، اما اخیراً اندکی افزایش یافته و به 7.0 درصد رسیده است. بانک مرکزی اروپا از اواسط سال 2022 نرخ های بهره کلیدی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. افزایش بیشتر هم در انتظار است، اگرچه میزان آن نامشخص است.

نظرسنجی انتظارات مصرف کننده هر ماه منتشر می شود. حدود 14000 نفر از آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند و بلژیک در این نظر سنجی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این کشورها حدود 85 درصد از تولید اقتصادی منطقه یورو را تشکیل می دهند. انتظارات تورمی نقش مهمی در سیاست پولی بانک مرکزی اروپا ایفا می کند.

تورم منطقه یورو در ماه گذشته شتاب گرفت، اما رشد اساسی قیمت‌ها به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و به استدلال‌ها درباره افزایش کمتر نرخ بهره در جلسه سیاستگذاری منظم بانک مرکزی اروپا قوت بخشید.

تورم دورقمی در اواخر سال گذشته به‌ شدت کاهش یافت، اما همچنان بسیار بالا باقی مانده است؛ به طوری که افزایش مجدد نرخ را به یک ضرورت تبدیل می‌کند و بحث فقط بر سر مقدار آن است و سیاستگذاران بانک مرکزی اروپا بین حرکت 25 و 50 واحد پایه (25 و 50 صدم درصد) مردد هستند.

یورواستات (مرکز آمار اتحادیه اروپا) اخیرا اعلام کرد که رشد کلی قیمت در 20 کشوری که از واحد پول یورو استفاده می‌کنند، از 6.9 درصد در ماه مارس (اسفند، فروردین) به 7.0 درصد در ماه آوریل (فروردین، اردیبهشت) افزایش یافته است.

صندوق بین المللی پول اخیرا اعلام کرده است که مهار کردن تورم در عین اجتناب از رکود اقتصادی، بزرگترین چالش اتحادیه اروپا در ماه های آینده است.

 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار