مصاحبه| میرابیان: استراتژی جدید انصارالله گسترش دایره اهداف در خارج از مرزهای یمن است

کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس با اشاره به حملات موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک عربستان معتقد‌ است نقطه عطفی دربرخورد با متجاوزان سعودی و اماراتی اتفاق می‌افتد و تحولات از مرزهای یمن و کشورهای مجاور آن فراتر رفته‌ است.
- اخبار بین الملل -

" رضا میرابیان " در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم درباره حمله جدید موشکی و پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک عربستان گفت: سخنگوی نظامی انصارالله در 17 تیرماه جاری اعلام کرد: تمام اهداف نظامی و شبه نظامی ( مراکزی که به  امور نظامی ارتباط دارند ) از جمله کاخ‌های مجرمان سعودی مورد هدف است . وی از مردم عربستان و افرادی که مقیم این کشور هستند، درخواست کرد، از اطراف این مراکز دور شوند. از سوی دیگر رئیس سازمان اطلاعات نیروهای انصارالله در 22 تیرماه جاری گفت: دستاوردهای اطلاعاتی ما از مرزهای یمن فراتر رفته  و به عمق پایتخت‌های کشورهای متجاوز (عربستان و امارات ) و اتاق‌های عملیات محرمانه آنها رسید‌ه‌ است.

وی تصریح کرد:  ما ( انصارالله ) بانک اطلاعاتی از اهداف مهم و حیاتی در عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی  را در اختیار داریم و به عربستان و امارات هشدار می‌دهیم، تاسیسات نفتی و اقتصادی در استان مارب را مورد هدف قرار خواهیم داد و ما به تمام تاسیسات نفتی و اقتصادی عربستان و امارات دسترسی داریم و قادر به نابود کردن آنها هستیم.

این کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس با مهم خواندن اظهارات سخنگوی نظامی انصارالله و رئیس سازمان اطلاعات این جنبش اظهار داشت:  به نظر می‌رسد یک نقطه عطفی در برخورد با رژیمهای متجاوز عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی دارد اتفاق می‌افتد. انصارالله اعلام کرده‌ است کاخ‌های مسئولان سعودی را هدف قرار خواهد داد و این یک نقطه عطفی در جنگ یمن خواهد بود. چنانچه در گذشته  انصارالله  مطلبی را مطرح می‌کرد، بعد از مدتی شاهد اجرایی شدن آن بودیم. بنده معتقدم اگر سعودی‌ها و اماراتی‌ها دست از رفتار خود برندارند، تحولات مهمی در پیش روی خواهد بود.

وی درباره عملیات آزاد سازی مارب و اهمیت راهبردی آن گفت: یک مثلث نفتی در یمن وجود دارد که می‌توان گفت بعد از منطقه شرقی عربستان بزرگ‌ترین ذخایر نفتی در شبه جزیره عربستان در این منطقه یا مثلث وجود دارد. راس این مثلث " شبوه " واقع در یمن جنوبی است و قاعده آن در استان‎های جوف و مارب قرار دارد. اینکه انصارالله تاکنون به مارب حمله نکرده دلیلش این است که در حال مذاکره با قبایل مارب است. درحقیقت، انصارالله می‌خواهد از طریق مسالمت آمیز استان مارب را در اختیار بگیرد. انصارالله مایل نیست با خون‌ ریزی این استان را به تصرف خود دربیاورد، هرچند که از لحاظ نظامی توانایی این کار را دارد. بر اساس گزارش‌های موجود، مذاکرات انصارالله با قبایل مارب تاکنون از پیشرفت خوبی برخوردار بوده‌ است.

یمن|حملات پهپادی و موشکی گسترده به پایگاه‌های نظامی و تأسیسات راهبردی عربستان در جیزان، نجران و عسیر

این تحلیلگر تحولات غرب آسیا در پاسخ به این سوال " در صورتی که مارب به تصرف ارتش و کمیته های مردمی یمن در بیاید، چه تاثیری بر سرنوشت جنگ یمن دارد؟ " اظهار داشت: از آنجایی که مارب در شرق صنعا قرار دارد، چنانچه این استان به تصرف انصار الله دربیاید، آخرین استان یمن شمالی خواهد بود که از اشغال نظامیان عربستانی و متحدانش آزاد می‌شود و بدین ترتیب، سراسر یمن شمالی در اختیار انصارالله قرار خواهد گرفت. به علاوه اینکه منابع عظیم نفت و گاز یمن هم دراختیار انصارالله قرار می‌گیرد.

میرابیان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه " آیا آزاد سازی مارب به توقف جنگ یمن منجر خواهد شد؟ گفت: اینکه سعودی‌ها به مذاکره تن بدهند. متاسفانه نشانه‌های خوبی در این زمینه وجود ندارد. در همین یک هفته گذشته شما رفتار منافقانه انگلیس را در نظر بگیرید. از یک طرف افرادی که به قتل خاشقجی متهم هستند، ورودشان را به انگلیس تحریم می‌کند و همزمان با آن، ممنوعیت فروش سلاح به عربستان را لغو می‌کند. این یعنی، انگلیس در سطح رسانه‌ها تحت عنوان دفاع از حقوق بشر عوام فریبی می‌کند و در همان حال، سلاح‌های انگلیسی را روانه عربستان می‌کند. از این اقدام معلوم می‌شود، انگلیس و آمریکا هیچ‌گاه در قطع فروش سلاح به عربستان جدی نبودند. معنای این عدم جدیت آن است، آنها متاسفانه تمایل دارند جنگ یمن ادامه پیدا کند.

این کارشناس تحولات حوزه خلیج فارس درباره چشم انداز تحولات نظامی در یمن گفت: این کشور تحولات بزرگی درپیش رو خواهد داشت و این تحولات  فراتر از مرزهای زمینی یمن و کشورهای مجاور آن خواهند بود. با این تهدیداتی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کرده‌ است، به نظر می‌رسد روزهای آینده تحولاتی در عمق عربستان و امارات رقم خواهد خورد و حتی دور از انتظار نخواهد بود که اهدافی در رژیم صهیونیستی مد نظر قرار بگیرد.

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار