مشکلات متعدد اساتید حق التدریسی استان البرز همچنان ادامه دارد/ خبری از توجه مسئولان نیست

اساتید حق التدریس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از مشکلات ، کمبودها و کم لطفی‌های دانشگاه‌ها گلایه دارند و انتظار دارند که این مشکلات در دولت جدید پایان یابد.

به گزارش ذاکرنیوز، نابرابری و بی عدالتی صرفاً گریبانگیر اقشار ضعیف و کمتر برخوردار جامعه نیست. این نابرابری به دلیل عدم وجود نگاه مساوات محور در بدنه اجرائی کشور، تا اعماق وجود اجتماع زخم‌های التیام ناپذیر را بر جای گذاشته است.

 عدم برنامه‌ریزی درست و واقع گرایانه و عدم وجود توازن مدیریتی در عرصه اشتغال و آموزش خیل عظیمی از فارغ التحصیلان بیکار با مدارک عالی دانشگاهی را روی دست جامعه گذاشته است. این فارغ التحصیلان که به عنوان دانشمندانی تربیت شده‌اند که قرار است دردهای جامعه را شناسایی کرده و برای این دردها، دارویی پیدا کرده و التیام بخش آنها باشند،  اماخود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 تقلیل رتبه اجتماعی این نخبگان از یک دانشمند به یک دانش ورز یا به اصطلاح عامیانه، کارگر علمی، مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه دانشگاهی ایران به وجود آورده است. عدم به رسمیت شناخته شدن، اساتید حق التدریس و اجحاف در حق این افراد و زیر پا نهادن حقوق اساسی این قشر تحصیل کرده از سوی وزارت علوم و متولیان آموزشی کشور، شرایط دشوار کنونی را برای این نخبگان دانشگاهی دشوارتر ساخته است. 

راه افتادن کارزار و کمپینی برای احقاق حقوق اساتید حق التدریس کشور نشان از عمیق تر شدن دردهای صنفی این قشر نخبه دانشگاهی دارد. متن مطالبات قانونی این کارزار به این شرح است: " این درخواست با انطباق بر قوانین موضوعه کشور همچون اصول سوم بند نهم‌، بیستم، بیست و هشتم، بیست و نهم، چهل و سوم قانون اساسی و تهیه شده است. چراکه بند نهم از اصل سوم قانون اساسی کشور گویای رفع تبعیض ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه و در تمام زمینه‌ها  است.

وفق اصل بیستم قانون اساسی همه باید در حمایت قانون قرار گرفته و از همه حقوق انسانی ، سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی  برخوردار گردند. وفق اصل بیست و هشتم قانون اساسی دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.

مطابق اصل بیست و نهم قانون اساسی برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی ، بیکاری و دیگر موارد حقی است همگانی و دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی حمایت‌های را برای یکایک افراد کشور تامین کند.

 اصل چهل و سوم قانون اساسی  دولت موظف به تامین نیازهای اساسی مردم از قبیل مسکن ، خوراک ،بهداشت ، درمان و. برای همگان است. دولت مکلف به تامین شرایط و امکانات کار برای همه به‌منظور رسیدن به اشتغال کامل است.

همه این مطالبات حاکی از عدم اجرای درست قانون اساسی از سوی بدنه اجرائی کشور است و طبیعتاً عدم اجرای قانون اساسی، چیزی جز نابرابری و فساد و ویژه خواری را در پی ندارد. برای بررسی وضعیت دشوار اساتید حق التدریس کشور به سراغ سرکار خانم زهرا قدسی، رئیس انجمن صنفی اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی البرز و عضو هسته اصلی شورای عالی اساتید کشور رفته ایم.
زهرا قدسی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج اظهار داشت : اساتید حق التدریس دارای مشکلات عدیده ای هستند که با توجه به اینکه تمامی دانشگاه‌ها زیر نظر وزارت علوم می باشد این مشکلات به صورت یکسان در سراسر کشور وجود دارد.

وی از جمله مشکلات این قشر را نبودن بیمه عنوان کرد و افزود: بیمه کردن اساتید از جمله حقوق اولیه ایشان از سوی دانشگاه‌ها است که متاسفانه دانشگاه‌ها در این مورد سرباز می زنند و در مراحل ابتدایی برای درخواست به کار تعهدی از استاد مبنی بر عدم نیاز به بیمه گرفته می‌شود که وجاهت قانونی ندارد و در صورت ادامه پیگیری از طرف استاد وی از کار محروم می‌شود.
وی همچنین بستن قراردادهای ناسالم را دیگر مشکل این قشر برشمرد و اظهار داشت: متاسفانه قراردادهای ناسالمی به اساتید جهت امضا داده می‌شود که مبلغ حق التدریسی در آن مشخص نیست.

رئیس انجمن صنفی اساتید دانشگاه‌ها و موسسات اموزش عالی البرز بیان کرد: اساتید از گرفتن گواهی اشتغال به کار برای تدریس نیز محروم هستند و اگر قرار باشد استادی برگه گواهی تدریس را دریافت کند ابتدا باید در خصوص نداشتن حق بیمه تعهد دهد و سپس می‌تواند گواهی تدریس خود را دریافت کند.

قدسی در خصوص مالیاتی که برای اساتید بسته شده است اذعان داشت: هر ترم از حقوق اساتید 10 درصد مالیات کم می‌شود و برخی از اساتید از معافیت مالیاتی برخوردارند اما اساتید تحت پوشش صنف ما که در هیچ جای دیگر شاغل نیستند، مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

مشخص شدن سقف دریافت واحدهای درسی دیگر مشکل اساتید حق التدریس است که عضو هسته اصلی شورای عالی اساتید کشور به آن اشاره کرد.

وی نبود امنیت شغلی را از جمله دغدغه‌های اصلی اساتید حق التدریس نام برد و یادآور شد: امنیت شغلی برای اساتید حق التدریس زیر صفر است و در صورت هر گونه اعتراضی ممکن است که در ترم‌های بعدی واحدی به آن استاد تعلق نگیرد و اساتیدی که هم به صورت حضوری و هم مجازی تدریس می کنند کمترین حقوق هم شامل حالشان نمی‌شود و این جای تاسف دارد.
عضو هسته اصلی شورای عالی اساتید کشور بیکاری را مهمترین دغدغه نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها برشمرد و گفت: بسیاری از نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و حال که به صورت پاره وقت تدریس و امرار معاش می کنند با این بی تدبیری‌هایی که صورت می پذیرد دچار سرخوردگی می‌شوند.

 گاهی حقوق اساتید حق التدریس، کمتر از یک کارگر معمولی است 

 رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس البرز با بیان اینکه دستمزد اساتید حق التدریس متاسفانه سال‌ها است که افزایش ناچیزی داشته است ، خاطرنشان کرد: شاید در تصور کسی نگنجد که حقوق یک استاد حق التدریس حتی از کمترین اقشار جامعه که از سواد بسیار کمی بهره می‌برند و تلاش کمتری  نسبت به این عزیزان در طول زندگی داشته‌اند نیز کم‌تر است و هیچ نظارتی بر نحوه پرداخت حقوق اندک اساتید حق‌التدریس وجود ندارد.

 قدسی تصریح کرد: چطور می‌شود که در این بحبوحه کرونا، دانشگاه به خود حق می‌دهد به‌صورت یک‌طرفه قرارداد با استاد را در میانه ترم فسخ کرده و درس استاد حق‌التدریس را به اعضای هیئت علمی آن دانشگاه واگذار کند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد استاد از داشتن یک نسخه از قرارداد خود محروم است و در قرارداد ذکر می‌شود که استاد تعهد می‌دهد هیچ‌ ادعایی برای بیمه و دیگر مطالبات نداشته باشد و این در حالی است که طبق مقررات تامین اجتماعی و وزارت کار، مزایایی به کارگر مانند عیدی، پاداش، حق اولاد  تعلق می‌گیرد اما استاد حق‌التدریس دانشگاه، فاقد همه این مزایا هستند.

وی همچنین در خصوص پرداخت حق الزحمه اساتید، افزود: متاسفانه دانشگاه هیچگونه غرامت و دیرکردی بابت تاخیر در پرداخت حق الزحمه اساتید که با هیچ نرخ تورم و دستمزدی در سطح کشور برابری نمی کند، پرداخت نکرده و با توجه به افزایش شهریه دانشگاه‌ها حقوق اساتید حق التدریس افزایشی نداشته است.

رئیس انجمن صنفی اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی البرز، اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد 96 انجمن رسمی شده و 30 استان در سطح کشور دارای انجمن صنفی اساتید حق التدریس هستند، وزارت علوم ما را طرد کرده و در سایه وزارت کار قرار داده است که این خود نوعی برون سپاری و بسیار ناراحت کننده می باشد.

قدسی در خصوص تبدیل وضعیت اساتید حق التدریس استان البرز، تصریح کرد: افراد شاغل در نهضت  سواد آموزی بعد از گذشت مدتی تبدیل وضعیت می شوند اما اساتید حق التدریس حق این تبدیل وضعیت شدن را ندارند و در 20 آبان سال گذشته نامه شکایت خود را به  وزارت علوم بردیم اما دریغ از یک توجه و تنها ما را از این نهاد به نهاد دیگری پاس کاری کردند.

ایجاد محدودیت در واحدهای درسی/ لزوم بیمه اساتید حق التدریس 

اسماعیلی فرد  از اساتید حق التدریس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرج در مورد مشکلات این قشر اظهار داشت: نابسامانی‌های بسیاری در این حوزه اعم از نبود امنیت شغلی و محدودیت در سقف دریافتی واحدهای درسی وجود دارد.

وی ادامه داد: 11 هزار مدرس جزو صنف اساتید در کل کشور هستند که متاسفانه حقوق حقه این قشر و جامعه هدف به این  بزرگی به موقع تامین و پرداخت نمی‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه پرداخت حق الزحمه اساتید به موقع نیست و بعد از گذشت دو ترم در یکسال و بعضاً بعد از گذشت یک الی دو سال ممکن است اساتیدی حقوق معوقه داشته باشند که پرداخت نشده است.

اسماعیلی فرد در خصوص بیمه اساتید اظهار داشت: زمانی که مالیات به اساتید حق التدریس تعلق می گیرد یعنی اینکه باید از کمترین حقوقی که در جهان سوم نیز رعایت می‌شود برخوردار شوند که از جمله آنها می توان بیمه شدن را نام برد که در این برهه از زمان هیچ توجهی به آن نمی‌شود.

وی در زمینه استخدام اساتید حق التدریس گفت: برخی اساتید استخدام رسمی نیستند و هرجا که برای استخدام ایشان مراجعه شده سازمان استخدامی اعلام کرده که بنا به دلایلی و طبق زمانبندی منع استخدام دارند و اساتید متولیان فرهنگ هستند و باید به ایشان بیشتر از هر قشر دیگری توجه شود.

 حقوق  اساتید حق التدریس به موقع پرداخت نمی‌شود 

 بری از دیگر اساتید حق التدریس استان البرز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در کرج  ، اظهار داشت: نداشتن امنیت شغلی به این صورت که هر وقت که مسئولین دانشگاه بخواهند میتوانند عذر استاد را بخواهند و واحد درسی به فرد دیگری واگذار کنند در بین دانشگاه ها بسیار مشهود است.
وی مشکلات اساتید حق التدریس را عدم تعلق حق سنوات، عیدی حق مسکن و اولاد و ایاب و ذهاب و بن خواروبار، عدم بیمه شدن از سوی دانشگاه، عدم جذب با وجود تمام امتیازات علمی و پژوهشی  عنوان کرد.

وی با بیان اینکه گاهی مجبوریم امتیازاتی پژوهشی به مسئولان دانشگاه بدهیم ،گفت: کارهایی از جمله نوشتن کتاب و مقاله و درج نام آنها  از جمله این اقدامات است و تعدادی از اساتید حق التدریس در دانشگاه آزاد یا پیام نور به مدت بیش از 15 سال همکاری داشته اند ولی هیچ وقت با اینه میزان سنوات به عنوان هیئت علمی جذب نشده اند و الان سنی از ما گذشته و دیگر امکان جذب و مشغول به کار در سایر سازمان‌ها برایمان فراهم نیست.

بری با اشاره به اینکه در صورتی که دانشجو یا کارمند دانشگاه یا هر فردی از دانشگاه از استاد حق التدریس شکایتی کند موضوع بررسی نشده و بلافاصله عذر استاد خواسته می شود، تصریح کرد: اگر استاد حق التدریس از دانشگاه شکایتی بکند بقیه واحدهای دانشگاهی از همکاری با این استاد منع می‌شوند.

این استاد حق التدریس اذعان داشت: یک چارت حقوقی تنظیم شده که براساس سوابق تدریس و نوع مدرک میزان حقوق استاد مشخص می‌شود اما باز هم روسا از این موضوع سرباز میزنند و در مورد حقوق هم وقتی اساتید حق التدریس پیگیر علت تاخیر حقوق می‌شوند روسا تهدید می‌کنند و به مدیران گروه گوشزد می کنند با این اساتید پیگیر حقوق ادامه همکاری نداشته باشند.

 وی با اشاره به اینکه متاسفانه مشکل اساتید حق التدریس تنها شامل استان البرز نمی‌شود و در کل کشور به صورت همه گیر وجود دارد، ادامه داد: از دولت جدید انتظار اریم با همه مشغله هایی که در ابتدای دولت دارند به فکر این اساتید حق التدریس باشند.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار