مشکلات ساخت مسکن در استان مرکزی به ویژه در حوزه بانکی برطرف می‌شود

استاندار مرکزی گفت: توسعه اقتصاد ریلی شهر جدید امیرکبیر اقدام بسیار مناسبی است که آینده درخشانی برای شهر جدید امیرکبیر به همراه دارد و به عنوان نخستین شهر جدید کشور باظرفیت فوق‌العاده‌ای دارد.

به گزارش ذاکرنیوز، فرزاد مخلص‌الائمه ظهر امروز در جلسه شورای مسکن استان مرکزی با اشاره به اینکه توسعه مسکن در استان روند مطلوبی ندارد و باید به این مهم سرعت بخشید، اظهار داشت: دستگاه‌ها گاهی به وظایف خود به خوبی عمل می‌کنند، اما مقداری از کار عقب هستند، همچنین مقداری در سطح ملی با موانع و مشکلاتی مواجه هستیم که در شورای عالی کشور با حضور ریاست جمهور مطرح شده و تصمیماتی اخذ شده که امید است این تصمیمات در سطح استان حاکم شود تا مشکلات استان به ویژه در حوزه بانکی برطرف شود.

وی افزود: پروژه ویژه مسئله‌دار دیگری در استان وجود دارد که تا روزهای نزدیک این پروژه تعیین تکلیف می‌شود، ما بین سه عنصر زمان، هزینه و اخذ خسارت از پیمانکار بدعهد فعلا عنصر زمان را در اولویت قرار داده‌ایم تا کار سرعت گیرد، اما نسبت به دو بخش دیگر هم پیگیری‌ها وجود دارد.

استاندار مرکزی تصریح کرد: جلسه‌ای باید در خصوص توسعه شهر اراک اختصاص پیدا کند تا بخشی را منتج به تصمیم در حوزه توسعه شهر اراک داشته باشیم، همچنین در خصوص اقداماتی در حوزه اراضی مسکونی در محدوده تغییر کاربری و الحاق به محدوده اراضی مازاد دستگاه‌ها و غیره داشتند سرعت عمل خوب است، اما بخشی که مربوط به تفاهم‌نامه با سایر دستگاه است مشکلاتی وجود دارد که در برخی از شهرها مانند خمین نیاز به ورود فرمانداری وجود دارد.

 مخلص‌الائمه تصریح کرد: وزارت کشور مجری طرح ملی مسکن نیست و وزرات راه وشهر سازی مجری است، اما این امر طوری شده که کار بر دوش وزارت کشور افتاده است،  مابه عنوان ناظر در استان هستیم و برای ارائه هر خدمتی آماده هستیم، و هر کجا فکر می‌کنید کار با ورود فرمانداران تسریع می‌شود حتما در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امیدواری به شهرهای جدید استان بسیار است و امیدواریم مشکلات با بانک‌ها برطرف شود، سرعت عمل در شهرهای جدید خوب و قابل توسعه است، توسعه اقتصاد ریلی شهر جدید امیرکبیر اقدام بسیار مناسبی است که آینده درخشانی برای شهر جدید امیرکبیر به همراه دارد و به عنوان نخستین شهر جدید کشور باظرفیت فوق العاده‌ای دارد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه فلسفه تاسیس شهرهای جدید محدودیت زمین و برخی از زیرساخت ها در شهرهای بزرگ است که باید دنبال شود، گفت: در خصوص الحاق محدوده به شهر اراک و تشکیل شهرک‌ها  با مالکیت خصوصی در مجاورت مرکز استان به طور کلی موافق هستیم اما باید مسیر کارشناسی خود را  با سرعت طی کند، و بتوانیم موانع را رفع کنیم، با توجه به اینکه قم و اراک جمعیتی نزدیک به هم دارند اما شهر قم توسعه خوبی داشته است که این ظرفیت در دو یا سه ناحیه در اراک هم وجود دارد که امید است به طور کامل به کلانشهر تبدیل شود.

مخلص‌الائمه خاطرنشان کرد: در حال حاضر اراک کلانشهر نیست و تنها به جهت مقابله با آلودی هوا در ردیف کلانشهر قرار گرفته‌ایم و به لحاظ جمعیت و مساحت با کلانشهر فاصله داریم که جز با توسعه شهر حاصل نمی شود.

ثبت نام 150 هزار و 734 نفر در طرح نهضت ملی مسکن در استان مرکزی

حمید انعامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی نیز در این نشست، اظهار داشت: در راستای طرح نهضت ملی مسکن در استان مرکزی سهمیه استان 77 هزار و 127 واحد بوده که 150 هزار و 734 نفر ثبت نام و 91 هزار و 429 نفر حائز شرایط شناخته شده است. 

وی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن در استان زمین برای 34 هزار و 829 واحد تامین و  27 هزار و 84 واحد تعریف شده و هزار و 10 واحد در مراحل پایانی وتحویل واحد قرار دارد.

 

پیشرفت فیزیکی مطلوب ساخت مسکن در شهرهای جدید استان مرکزی 

سعید میرزایی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید استان مرکزی در این نشست با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام شهر جدید امیرکبیر و مهاجران، اظهار داشت: پروژه 200 واحدی نهصت ملی بهاران با پیشرفت فیزیکی 47 درصد، پروژه 150 واحدی ملی سپهر با پیشرفت فیزیکی 13 درصد، پروژه 255 واحدی محله 2 شهر جدید امیرکبیر در حال عقد تعاون با پیمانکار، پروژه 416 واحدی نهضت ملی که تفاهم‌نامه آن با قراگاه امام حسن(ع) منعقد شده است، پروژه 101 واحدی نهضت ملی محله دو شهری جدید امیرکبیر که هیچ یک از بانک‌ها اعتبار آن را تامین نکرده‌اند، تامین زمین برای قانون حمایت از خانواده در محله دو شهر جدید امیرکبیر از جمله پروژه‌های شهر جدید مهاجران است.

 وی با اشاره به پروژه‌های شهر جدید مهاجران افزود: پروژه 300 واحدی لاله علوی با پیشرفت بیش از 23 درصد، پروژه 200 واحدی نهضت ملی ستاد اجرایی با بیش از 40 درصد پیشرفت، پروژه هزار واحدی نهضت ملی، برگزاری فراخوان ساخت واحد به تعداد یک هزار 540 واحد در محله یک شهر مهاجران، آماده سازی محله یک مهاجران با پیشرفت 45 درصد، آماده سازی محله دو مهاجران با 95 درصد پیشرفت، آماده سازی محله 3 و 4 شهر  امیرکبیر، الحاق 180 هکتار به شهر مهاجران جهت احداث گام سوم نهضت ملی مسکن برای دهک یک تا سوم استان از دیگر پروژه‌های این شهر است.


اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار