مدارک مورد نیاز و مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود

انحلال شرکت‌ با مسئولیت محدود دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد که ورشکستگی و تصمیم تمام شرکا برای پایان شراکت مهم‌ترین دلایل آن است.

به گزارش ذاکرنیوز، انحلال شرکت‌های با مسئولیت محدود دلایل گوناگونی می‌تواند داشته باشد. ورشکستگی و تصمیم تمام شرکا برای پایان شراکت مهم‌ترین دلایل آن هستند. همچنین با از بین رفتن شرایطی مثل اتمام تاریخ و منتفی شدن موضوعی که برای فعالیت‌های اقتصادی مجموعه مقرر شده به صورت طبیعی شرکت به سمت منحل شدن می‌رود. انحلال قهری به معنی پایان اجباری فعالیت‌های تجاری یک مجموعه در شرایطی مثل ورشکستگی است و معمولاً با حکم قضایی از سوی دادگاه انجام می‌گیرد. اما انحلال با تصمیم مجمع عمومی به صورت اختیاری است و با موافقت سهامداران و مدیران انجام می‌شود. در این مقاله به مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود می‌پردازیم.


 


مراحل انحلال شرکت مسئولیت محدود


اولین گام برای طی کردن مراحل انحلال شرکت مسئولیت محدود تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده است. این جلسه باید با حضور اکثریت شرکا در محل شرکت تشکیل شود. صورت‌جلسه آن نیز باید با معرفی مدیر تصفیه و موافقت او تنظیم گردد. در گام بعدی، این سند به همراه دیگر مدارک مورد نیاز برای منحل کردن شرکت با مسئولیت محدود باید در سامانه ثبت شرکت‌ها بارگذاری شود. گفتنی است که اصل مدارک نیز باید بلافاصله از طریق پست به اداره ثبت شرکت‌های استان ارسال شود. پس از بررسی کارشناسان این مرکز، گواهی انحلال صادر می‌شود که باید در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار آگهی شود. طی کردن تمام مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود حدود ده روز کاری زمان می‌برد.


 


مدارک انحلال شرکت با مسئولیت محدود

روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت با مسئولیت محدود صورت‌جلسه انحلال شرکت با امضای تمامی شرکا و مُهر شرکت مستندات دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده در روزنامه کثیرالانتشار شناسنامه و کارت ملی مدیر تصفیه (در صورتی که جزو شرکا نباشد)

 


صورت‌جلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود


مهم‌ترین موضوعی که در این صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده باید به طور مستقیم به آن پرداخته شود، انتخاب مدیر تصفیه است. این فرد نیز ضمن اعلام قبولی سمت خود باید اقرار به دریافت کلیه اسناد، مدارک و دفاتر و دارایی‌های شرکت نماید. توصیه می‌شود این اقرارنامه بر اساس نمونه صورت‌جلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود در سامانه آسان‌ثبت تنظیم گردد. اصل این سند نیز باید روی سربرگ کمپانی و با امضای تمامی اعضا یا نمایندگان قانونی آنها و مهر شخصیت حقوقی برای ارسال به اداره ثبت شرکت‌ها تهیه شود.


 


نحوه انحلال شرکت با مسئولیت محدود


انحلال شرکت مسئولیت محدود به معنی پایان مسئولیت‌های حقوقی آن نیست. تا زمانی که تمام بدهی‌ها به طلبکاران پرداخت نشود و دارایی‌ها بین شرکا تقسیم نشود، مجموعه به حیات خود ادامه می‌دهد. فرایند ختم تصفیه به همین منظور در قانون پیش‌بینی شده است. در واقع، عمر شرکت با خارج شدن تمام دارایی‌ها از حالت مشاع و تصفیه اموال به پایان می‌رسد. این وظیفه سنگین طبق قانون بر عهده مدیر تصفیه گذاشته شده است. این فرد موظف است ظرف شش ماه مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود را به انجام برساند.


 


هزینه مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود


هزینه انحلال شرکت‌های با مسئولیت محدود به میزان بدهی‌های شرکت بستگی دارد. مدیر یا مدیران تصفیه وظیفه دارند به کارهای باقی‌مانده خاتمه دهند و تمام قرض‌ها را پرداخت کنند. همچنین اگر پس از منحل شدن شرکت درآمدی نصیب مجموعه شده باشد، پرداخت مالیات آن الزامی است. به طور مثال، اگر هنوز محصولاتی در انبار موجود باشند و با فروش آنها سودی حاصل شود، باید در محاسبه مالیات اشخاص حقوقی منحله لحاظ شود.


 


مالیات انحلال شرکت با مسئولیت محدود


مالیات شرکت‌ها جزو بدهی‌های آنها محسوب می‌شود و در فرایند انحلال باید به طور کامل تصفیه شود. محاسبه مالیات انحلال شرکت با مسئولیت محدود یکی از اقدامات ضروری پس از پایان یافتن فعالیت‌های تجاری یک مجموعه است. مدیر تصفیه باید به اداره مالیات و ممیزان رسمی آن مراجعه کند و مراحل اداری کار را طبق قانون انجام دهد. گفتنی است که اگر فروش دارایی‌های شرکت منحل‌شده فقط برای دادن بدهی‌ها باشد و قصد کسب سود و انتفاع در آن نباشد، از پرداخت مالیات انحلال معاف است.



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار