مالیات صاحبان مشاغل خودرویی چگونه تعیین می‌شود؟

طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان خودروهای عمومی، باری، تاکسی‌ها و خودروهای راه‌سازی باید اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی در مهلت تعیین شده در سال ۹۹ کنند.

به گزارش ذاکرنیوز، سازمان امور مالیاتی کشور مسئول اجرای یک فرآیند مالیاتی به نام «مالیات بر درآمد مشاغل خودرو» است. در این فرآیند همه‌ی صاحبان وسایل نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راه‌سازی و صنعتی باید درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند. نحوه‌ی این اعلام به صورت «اظهارنامه مالیاتی» است که با نام‌های «اظهارنامه مالیاتی خودرو»، «اظهارنامه مالیات بر درآمد خودرو» و «مالیات صاحبان مشاغل خودرویی» هم شناخته می‌شود.


همچنین در هنگام ارائه‌ی اظهارنامه مالیاتی ۹۹، صاحبان خودرو باید «قبض مالیات مقطوع عملکرد مربوطه» را دریافت کنند.


توجه داشته باشید که صاحبان وسایل نقلیه مشمول مالیات مشاغل خودرویی تکلیفی به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ندارند.


چه مشاغلی باید اقدام به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی خودرو در سال ۹۹ کنند؟


طبق تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان خودروهای عمومی، باری، تاکسی‌ها و خودروهای راه‌سازی باید اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیاتی مشاغل خودرویی در مهلت تعیین شده در سال ۹۹ کنند. مالیات بر درآمد وسایل نقلیه ریلی و باری بالای ۷ تن و همچنین اتوبوس‌های برون‌شهری به شکل دیگری در نظر گرفته می‌شود و در اینجا به مالیات بر درآمد این دسته از مشاغل مرتبط با وسایل نقلیه نمی‌پردازیم.


مهلت پرداخت اظهارنامه مالیاتی خودرو ۹۹


اگر صاحب خودروی مشمول مالیات بر مشاغل خودرو هستید، تا پایان خردادماه هر سال فرصت دارید تا اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیات بر درآمد خودروی خود کنید. به عنوان مثال، مهلت پرداخت مالیات مشاغل خودرویی در سال ۹۹ تا انتهای خرداد سال ۱۴۰۰ است. البته در بعضی از شرایط این زمان می‌ةواند توسط اداره مالیات بر درآمد کشور تغییر کند. به عنوان نمونه مهلت پرداخت مالیات بر درآمد مشاغل خودرویی در سال ۹۸ به دلیل شیوع پاندمی کرونا تا انتهای مرداد سال ۹۹ تمدید شده بود.


تعرفه و نرخ مالیات بر صاحبان خودروها چگونه تعیین می‌شود؟


صاحبان خودروهای باری، ماشین‌آلات صنعتی و وسایل نقلیه عمومی در استان‌های مختلف کشور باید به تعرفه و نرخ مرتبط با استان خودشان اقدام به پرداخت مالیات کنند. به عبارت دیگر طبق دستورالعمل سازمان مالیاتی کشور، استان‌های کشور متناسب با امکانات و شرایطشان به ۵ گروه تقسیم شده‌اند و صاحبان مشاغل خودرویی باید متناسب با درصد در نظر گرفته شده در همان استان اقدام به پرداخت مالیات بر درآمد خودرویشان بکنند. گروه‌بندی این استان‌ها در زیر آمده است.


گروه‌بندی استان‌های ایران از دید مالیات بر مشاغل خودرویی:


گروه اول: شهر تهران.


گروه دوم: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران و استان تهران به جز شهر تهران.


گروه سوم: استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر و خوزستان.


گروه چهارم: استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی و اردبیل.


گروه پنجم: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد.


طبق گروه‌بندی جدول بالا و همچنین نحوه‌ی درصد مالیاتی در نظر گرفته شده برای هر کدام از استان‌ها، مالیات مشاغل مشمول مالیات خودرو ۹۹ تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که در هر استان نیز شهرستان‌ها به دو طبقه تقسیم می‌شود و درصد مالیات بر درآمد در آن‌ها اندکی متفاوت است.


درصد مالیات بر درآمد صاحبان خودروها و ماشین‌آلات مشمول مشاغل خودرویی:


استان‌های گروه یک: ۱۰۰ درصد (مراکز استان)، ۹۵ درصد (شهرستان‌های طبقه الف) و ۹۰ درصد (شهرستان‌های طبقه ب).


استان‌های گروه دو: ۹۵ درصد (مراکز استان)، ۹۰ درصد (شهرستان‌های طبقه الف) و ۸۵ درصد (شهرستان‌های طبقه ب).


استان‌های گروه سه: ۹۰ درصد (مراکز استان)، ۸۵ درصد (شهرستان‌های طبقه الف) و ۸۰ درصد (شهرستان‌های طبقه ب).


استان‌های گروه چهار: ۸۵ درصد (مراکز استان)، ۸۰ درصد (شهرستان‌های طبقه الف) و ۷۵ درصد (شهرستان‌های طبقه ب).


استان‌های گروه پنج: ۸۰ درصد (مراکز استان)، ۷۵ درصد (شهرستان‌های طبقه الف) و ۷۰ درصد (شهرستان‌های طبقه ب).


اگر شخصی صاحب بیش از یک اتومبیل یا ماشین باشد، مالیات خودروهای بعدی آن شخص به صورت مقطوع با ۲۵ درصد افزایش نسبت به جدول بالا محاسبه و وصول خواهد شد.


همچنین برای پرداخت مالیات مقطوع صاحبان مشاغل خودرو باید زمان مفید کار را در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر فردی در سال ۹۸ به طور کامل فعالیت نداشت، مالیات مشاغل خودرو ۹۸ آن فرد تنها شامل مدت زمان فعالیتش در آن سال خواهد شد که باید آن را تا انتهای خرداد سال ۹۹ پرداخت کند.


نحوه پرداخت مالیات بر درآمد خودرو


صاحب خودرو یا ماشین‌آلات راه‌سازی باید ابتدا با در اختیار داشتن مدارک کامل به «دفاتر پیشخوان دولت» یا« پست» مراجعه کند. در آنجا از مالک درخواست کد ملی و vin می‌شود و در صورت کامل بودن پرونده مالیاتی مالک، «قبض مالیات مقطوع» برای مودی صادر می‌شود. با استفاده از این قبض است که صاحب وسیله‌ی نقلیه می‌تواند اقدام به پرداخت مالیات بر درآمد خودرویی خود کند.




اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار