مالیات در انتظار اصناف نیمه تعطیل/دورهمی‌ های خانوادگی کاهش یابد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مکمل کاهش فعالیت اصناف باید دورهمی های خانوادگی باشد. تعطیلی اصناف نه به دلیل زیان آور بودن آنها بلکه برای کاهش ترددها و تجمعات است.

طاهره چنگیز امروز (یکشنبه- دوم آذر) در نشست خبری مجازی در خصوص آخرین تصمیمات و تحولات بیماری کووید-۱۹ در استان و تعداد بیماران بستری در استان اصفهان، اظهار کرد: در روزهای اخیر با کاهش ملایم در تعداد بستری های روزانه مواجه بودیم.


وی کاهش ملایم تعداد بستری های روزانه را ناشی از محدودیت های هفته اخیر و توجه بیشتر مردم به رعایت پروتکل ها دانست و گفت: متاسفانه آمار فوتی های ناشی از کرونا همچنان بالا است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دلیل بالا بودن آمار فوتی ها را مراجعه بیماران با وضعیت وخیم به بیمارستان ها اعلام و در خصوص تاثیر مداخلات بر آمار فوتی ها، تصریح کرد: آثار مداخلات بر روی فوتی ها حدود یک ماه تا یک و نیم ماه بعد مشخص می شود که اکنون زمان مناسبی برای اعلام آن نیست.


چنگیز تعداد کل بیماران بستری ناشی از کووید ۱۹ را ۱۹۲۸ بیمار اعلام کرد و افزود: ۲۶۷ بیمار از بیمارستان ترخیص شده و ۳۸۴ بیمار در ICU بستری هستند و ۵۰ بیمار منتظر بستری در بخش ICU هستند.


وی در خصوص وضعیت بیمارستان های استان اظهار کرد: بیمارستان ها در سه بازه ۶ ماهه مورد بررسی قرار می گیرند و اکنون در ۶ ماه دوم هستیم. روند پذیرش در بیمارستان ها فعلا تغییری ندارد. اگر تعداد بیماران از ۲۵۰۰ بیشتر شود بیمارستان باید اضافه شود، در غیر این صورت تا آخر بهمن چرخه تغییر کرده و دو بیمارستانی که در حالت استراحت بودند بار دیگر به چرخه اضافه می شوند.


 وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص وضعیت بیمارانی که مجبور هستند در محدودیت های تردد به اصفهان مراجعه کنند و مشمول جریمه پلاک غیربومی می شوند، گفت: بیمارانی که باید از دیگر شهرستان ها به اصفهان مراجعه کنند دو دسته هستند. یک دسته بیماران اورژانسی هستند که از طریق ۱۱۵ اعزام می شوند و اگر اعزام به مرکز استان ضروری باشد مشکلی ندارند.


چنگیز ادامه داد: دسته دوم بیمارانی هستند که وضعیت اورژانسی نداشته و با خودروی شخصی مراجعه می کنند. در این حالت می توانیم مدرک مبنی بر حضور در بیمارستان به آنها ارائه دهیم، اما مسئولیت بخشش جریمه تردد بر عهده نیروی انتظامی است که جرایم را ببخشد یا خیر؟ ضمن اینکه این افراد می توانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت خطرناک شیوع بیماری در استان و اعمال محددیت های جدید، خاطرنشان کرد: اولین درخواست ما این است که شاید این فرصت آخرین فرصت ما باشد تا ضربه ای کاری به اپیدمی وارد کنیم و بتوانیم از این بحران بیرون بیایم، از این رو از همه می خواهم با جدیت پروتکل ها و محدودیت ها را مورد توجه قرار دهند.


چنگیز افزود: اصناف در این میان باید تا حد امکان همراهی کرده و همه باهم در جهت کاهش ترددها تلاش کنیم. اصنافی که به صورت نیمه باز فعالیت می کنند ضمن اینکه ضربه ای در انتقال بیشتر کرونا هستند، بعدا با اداره مالیات روبه رو خواهند شد.


وی تاکید کرد: مکمل کاهش فعالیت اصناف باید کاهش دورهمی های خانوادگی باشد. تعطیلی اصناف نه به دلیل زیان آور بودن آنها بلکه برای کاهش ترددها و تجمعات است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از مردم خواست تا حد امکان تجمعات را به حداقل رسانده، رفت و آمدهای غیر ضرور را حذف و تا حد ممکن پروتکل ها را رعایت کنند.


چنگیز با تاکید براینکه برگزاری مراسم را در این شرایط باید کاهش دهیم، گفت: می توان شاد بود و دور هم جمع نشد. اکنون شرایط اصلا خوب نیست و دورهمی ها در شرایط حال حاضر بسیار خطرناک است. مهم است در کنار کاهش فعالیت اصناف، تجمع و دورهمی های خانوادگی به حداقل برسد یا کامل حذف شود.


وی با بیان اینکه سامانه ۳۱۱۳ مشئول رسیدگی به تخلفات معرفی شده است، تصریح کرد: از دستگاه های مسئول استان می خواهم نمایندگان خود را معرفی و خودشان وضعیت ادارات خود را بررسی کنند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین مشاغل زیرزمینی مانند چایخانه ها، گیم نت ها و مشاغلی از این دست را یکی دیگر از کانون های شیوع این بیماری معرفی کرد و گفت: در این مراکز بیشتر جوانان حضور دارند و ممکن است به دلیل مقاومت بیشتر بدن آنها کمتر دچار بیماری شوند ولی ناقل ویروس باشند و دیگران را درگیر کنند، از این رو اهالی محلات باید نسبت به این مشاغل حساس باشند و کسانی که تعطیلی ها را دور می زنند را به ۳۱۱۳ یا ۱۱۰ گزارش دهند.


چنگیز با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت شهرستان های استان قرمز و نارنجی است، خاطرنشان کرد: مبنای مقایسه شهرستان ها رنگ بندی ها و تعداد بیماران بستری به نسبت جمعیت است. بین نارنجی و قرمز تفاوت زیادی وجود ندارد و متاسفانه تمام استان در معرض خطر است.


وی در خصوص استفاده از داروهای طب سنتی گفت: این داروها درمان کننده بیماری نیستند و برطرف کننده علایم بیماری هستند. اکنون داروهای سنتی در داروخانه های اصفهان موجود است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص هزینه های بیماران کرونایی اظهار کرد: هزینه اصلی تحت پوشش بیمه است. برخی خدمات تحت پوشش بیمه نیست و اگر فرد توانایی پرداخت داشته باشد که می پردازد و اگر نداشته باشد تصمیم گیری می شود.


چنگیز تصریح کرد: بخش آموزش دانشگاه علوم پزشکی با رعایت دو سوم دورکاری و حتی بیشتر مشغول به فعالیت است، اما پرسنل بخش های دیگر وضعیت کارشان کم نشده است.


وی در مورد وضعیت بیمارستان الزهرا گفت: این بیمارستان ۶۵۰ تخت دارد و اکنون ۵۰۰ تخت درگیر است. این درحالی است که ظرفیت تنفسی بیمارستان و تخت های آی سی یو را افزایش دادیم. با وجود دو برابر کردن تخت های مراقبت های ویژه هنوز نیازمند هستیم .


انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار