كابوس بزرگ ترامپ در ایالت كوچك

ویسكانسین از جمله ایالات كوچك، اما تعیین‌كننده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریكا محسوب می‌شود.

به گزارش ذاکرنیوز، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 میلادی، ترامپ توانست با پیروزی غیر‌قابل پیش‌بینی خود در سه ایالت ویسكانسین، پنسیلوانیا و میشیگان هیلاری كلینتون را شكست دهد و راهی كاخ سفید شود. اما اكنون، حداقل در برهه زمانی فعلی معادله با قبل متفاوت است.


نظرسنجی‌های اخیر در ویسكانسین نشان می‌دهد محبوبیت جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده طی یك‌ماه اخیر به‌شدت افزایش یافته است. در حالی كه تا ماه فوریه (‌بهمن گذشته)، برنی سندرز با اختلافی دو رقمی توانسته بود بایدن را در نظرسنجی‌ها در ویسكانسین پشت سر بگذارد. نظرسنجی موسسه اقتصادی مارگوت در ویسكانسین نشان می‌دهد 62 درصد رای دهندگان دموكرات در این ایالت هم اكنون از جو بایدن و 34 درصد از برنی سندرز حمایت می‌كنند. به عبارت بهتر، آرای بایدن هم‌اكنون دو برابر آرای برنی سندرز است. رشد یكباره آرای بایدن در نظرسنجی ایالت ویسكانسین در حالی صورت می‌گیرد كه قرار است انتخابات درون حزبی دموكرات‌ها در این ایالت، به‌رغم شیوع كرونا برگزار شود. پیروزی بایدن در این ایالت كوچك، علاوه بر آن‌كه پیروزی نهایی وی در انتخابات درون حزبی دموكرات‌ها را تضمین می‌كند، بلكه ترامپ را نیز نسبت به سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آتی در این ایالت نگران خواهد كرد.


ویسكانسین، اسم رمز پیروزی بایدن
ویسكانسین دارای ده رای الكترال در انتخابات ریاست جمهوری آمریكاست. با این حال ترامپ به خوبی می‌داند به دلیل از بین رفتن پایگاه مردمی وی در ایالاتی مانند پنسیلوانیا، آریزونا و اوهایو، شكست در ویسكانسین می‌تواند به پیام آور شكست نهایی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 تبدیل شود. هم‌اكنون اتفاقاتی در ویسكانسین رخ می‌دهد كه در انتخابات درون‌حزبی دموكرات‌ها در سال 2016 میلادی شاهد آن نبوده‌ایم. در انتخابات ریاست‌جمهوری قبل، برنی سندرز توانست بر هیلاری كلینتون غلبه كند و امیدهای خود را برای ادامه رقابت در این آوردگاه، زنده نگه دارد. هر چند در نهایت برنی سندرز به عنوان نامزد نهایی حزب دموكرات انتخاب نشد، اما پیروزی وی در ایالت ویسكانسین به بستر و زمینه‌ای برای شكست نهایی هیلاری كلینتون در این ایالت در رقابت با ترامپ تبدیل شد.


صورت‌بندی آنچه در ایالت ویسكانسین گذشت، چندان دشوار نیست. بخش زیادی از رای دهندگان دموكرات در ایالت ویسكانسین، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و در مرحله پایانی حاضر نشدند آرای خود را به سود كلینتون به گردش در آورند. همین مسأله باعث شد ترامپ در نهایت با اختلاف كمتر از یك درصد، در این ایالت بر هیلاری كلینتون پیروز شود و ده امتیاز الكترال این ایالت را نصیب خود كند.


رویای ترامپ به كابوس تبدیل می‌شود
به نظر می‌رسد این بار ویسكانسین، به نماد و نشانه پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تبدیل نخواهد شد، مگر آن‌كه اتفاق خاصی تا زمان برگزاری انتخابات رخ دهد. نظرسنجی اخیر در ویسكانسین به معنای پایان رویای تكرار دوباره پیروزی ترامپ و جمهوریخواهان در این ایالت كوچك اما سرنوشت‌ساز است. موضوع دیگری كه باید در این خصوص مدنظر قرار داد، به نقش آرای رنگین‌پوستان و آمریكایی‌های آفریقایی‌تبار باز‌می‌گردد. نظرسنجی اخیر به‌خوبی نشان می‌دهد این بار در این ایالت، با اتحاد حداكثری دموكرات‌ها علیه ترامپ مواجه خواهیم بود. ضمن آن‌كه در میلواكی و دیگر شهرهای ایالت ویسكانسین، سیاهپوستان و اقلیت‌های نژادی نقش ویژه‌ای در تعیین نامزد برنده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 خواهند داشت.


نگرانی‌های ترامپ تمامی ندارد
احتمال الگوپذیری ایالت میشیگان (دیگر ایالت حساس و كلیدی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 ) از ویسكانسین، نگرانی دیگری را برای ترامپ رقم زده است. نظرسنجی اخیر و دیگر نظرسنجی‌هایی كه حکایت از افزایش موج حمایت ساكنان ویسكانسین از بایدن دارد، ترامپ را به این نتیجه رسانده است كه اگر امروز انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا برگزار شود، وی قطعا انتخابات را در ویسكانسین خواهد باخت. ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. الگوی رای‌دهی شهروندان آمریكایی در ویسكانسین و ایالت میشیگان، تا حدود زیادی با یكدیگر ‌شباهت دارد. به عبارت بهتر، آنچه هم اكنون در ایالت ویسكانسین رخ داده است، قطعا در آینده‌ای نزدیك در ایالت میشیگان نیز رخ می‌دهد: حمایت حداكثری دموكرات‌ها از بایدن و اتحاد آمریكایی‌های آفریقایی‌تبار و رنگین‌پوستان علیه‌ترامپ.


پیام نظرسنجی ویسكانسین برای سندرز
نتیجه موسسه مارگوت اخیر در ویسكانسین به‌وضوح نشان می‌دهد برنی سندرز طی هفته‌های آتی، احتمالا به صورت رسمی انصراف خود را از انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 اعلام می‌كند. به نظر می‌رسد استمرار حضور سندرز در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری دیگر فایده‌ای برای سناتور 79 ساله ایالت ورمونت نخواهد داشت. هدف مشترك سندرز و بایدن در حال حاضر، شكست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 است. با این حال پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، سندرز اعتراضات و افشاگری‌هایی را در خصوص حمایت حداكثری و همه‌جانبه سران حزب دموكرات از بایدن در رقابت‌های درون حزبی صورت خواهد داد.


منبع: جام جم



اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار