قصد دخالت در کار وزارت بهداشت را با واردات واکسن نداریم

با توجه به نیاز کشور به واردات واکسن کرونا، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به ویژه در شرایط کنونی تحریم‌ها، به عنوان کمک بخش دولتی می‌تواند موثر باشد.

اگرچه واردات واکسن توسط بخش خصوصی مخالفان و موافقانی دارد، اما به طور قطع بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی جهت واردات واکسن یکی از راهکارهای تسریع تامین واکسن برای جمعیت کشور است.

فروردین امسال رئیس جمهور عنوان کرد که «مصوبه ستاد ملی کرونا این است که در چارچوب واکسن‌هایی که وزارت بهداشت مشخص کرده، هر بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌تواند واکسن را وارد کند و در بیمارستان‌ها و جاهایی که وزارت بهداشت مشخص کرده، تزریقش انجام شود؛ حتی اگر یک کارخانه یا تولیدکننده بزرگ می‌خواهد برای کارگرانش واکسن وارد کند، برود و وارد کند!»

همچنین در جلسه ای دیگر حسن روحانی تاکید کرد که «اگر هر شرکت و موسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد، مستقیماً به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد و من مستقیماً مسئله را دنبال می‌کنم و می‌تواند میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شود!»

اما سعید نمکی در واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره ورود بخش خصوصی به واردات واکسن، گفت که  «بخش خصوصی اکنون در حال واردات داروی بیماران خاص است، اما واکسن به مراتب پیچیده‌تر از دارو است. واکسن فرآورده حساس و بیولوژیک است و افراد متخصص باید آن را وارد کنند.»

وزیر بهداشت با انتقاد نسبت به ورود بخش خصوصی غیرمرتبط به بحث واردات واکسن کرونا تاکید کرد «ماست‌فروش و سیمان‌فروش و پلاسکو فروش می‌خواهد واکسن بیاورد! من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم و باج هم به کسی نمی‌دهیم.»

با این وجود اواخر فروردین امسال مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از صدور مجوز واردات واکسن به سه شرکت خصوصی خبر داد و گفت که تاکنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و قرار شده واکسن را وارد کنند.

با این حال موافقان واردات واکسن توسط بخش خصوصی بر این باورند که بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی جهت واردات واکسن یکی از راهکارهای تسریع تامین واکسن برای جمعیت است و می‌تواند به برنامه مقابله با کرونا کمک کند، از سوی دیگر نیاز کشور به واردات واکسن، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی به ویژه در شرایط کنونی تحریم ها، به عنوان کمک بخش دولتی می‌تواند موثر باشد، اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده اند که تمام واکسن های وارداتی باید در اختیار دولت قرار گیرد و براساس سند ملی واکسیناسیون، به طور رایگان به مردم تزریق شود.

بخش خصوصی در واکسینه کردن مردم قصد کمک دارد

مدیرعامل شرکت ایرانیان کلان تجارت(IKT) و عضو بنیاد ملی نخبگان ایران، در خصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به ایسنا، می گوید: نگاه وزارت بهداشت به بخش خصوصی و شرکت های خارج و داخل کشور باید به گونه ای باشد که بخش خصوصی در کنار وزارت بهداشت است نه مقابل آن؛ اگرچه وزارت بهداشت معتقد است که در واردات واکسن ماست فروش و لاستیک فروش و ... نباید ورود پیدا کنند، اما باید توجه داشت که بخش خصوصی نیز در واکسینه کردن مردم قصد کمک به بخش درمان کشور را دارد.

محمدابراهیم گیلک با بیان اینکه ایران در واردات واکسن باید از الگوی دیگر کشورها استفاده کند، تاکید می کند: واکسن فروشی و واردات واکسن توسط بخش خصوصی باید از کانال دولت ها انجام شود، اما معتقدم وزارت بهداشت می تواند در فرایند واردات واکسن و جابجایی ارز آن از پتانسیل وزارت صمت، اتاق‌های بازرگانی و خانه های صنعت و معدن، اصناف و اتحادیه ها استفاده کند.

وی می گوید: به طور قطع وزارت بهداشت در بهترین شرایط شاید بتواند سه چهارم حجم واردات دو کمپانی بزرگ واردات واکسن داشته باشد، بنابراین می توان از توان شرکت هایی که اکنون با کشورهایی همچون چین تبادلات تجاری و ارزی دارند، بهره برده و وزارت بهداشت با شرکت های خصوصی جلساتی را برگزار کند.

بخش خصوصی قصد دخالت در کار وزارت بهداشت را ندارد

وی با تاکید بر اینکه شرکت های خصوصی اصلا در موضوع واردات واکسن قصد دخالت در کار وزارت بهداشت را  ندارند، تصریح می کند: بخش خصوصی در واردات واکسن تنها قصد کمک به وزارت بهداشت را دارد و به طور قطع وزارت صمت و اتاق های بازرگانی در کنار وزارت امور خارجه و بهداشت می توانند کمک رسان واردات واکسن باشند.

به گفته این فعال اقتصادی، امروز بخش خصوصی می تواند در بحث جابجایی ارز واردات واکسن، فاینانس و ... کمک رسان وزارت بهداشت و دولت باشد.

گیلک در خصوص پیشنهاد اتاق بازرگانی تهران در واردات واکسن و توزیع آن در بین کارگران واحدهای تولیدی با نظارت وزارت بهداشت، نیز معتقد است که این کار هیچ ایرادی ندارد و حتی آقای رئیس جمهور نیز اجازه ورود بخش خصوصی به واردات واکسن را داده است.

وی با تاکید بر اینکه توزیع واکسن رایگان توسط وزارت بهداشت بسیار درست است، می گوید: باید دید چه ایرادی دارد که شرکت های خصوصی که توانایی اقتصادی خوبی دارد با قیمت بالاتری واکسن را برای پرسنل خود وارد کشور کنند؛ به عنوان مثال اگر دولت قرار است سه میلیون دوز واکسن از چین وارد کشور کند، چه ایرادی دارد که ۵۰۰ هزار دوز بیشتر را با هزینه بالاتر که توسط بخش خصوصی پرداخت می شود را برای واکسینه کردن پرسنل آن وارد کند.

بخش خصوصی قصد فروش واکسن ندارد

عضو سابق هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه بخش خصوصی قصد فروش واکسن ندارد، می گوید: امروز بخش دولتی و وزارت بهداشت کار خود را در توزیع واکسن انجام می دهد، اما دلیل اصرار بخش خصوصی به واردات واکسن این است که زنجیره انتقال کرونا در کشور در سریع ترین زمان ممکن متوقف شود، چراکه امروز مرگ و میر ناشی از کرونا تنها برای سنین بالا نیست، بلکه بسیاری از افراد در سنین پایین و حتی ورزشکاران بدون هیچ بیماری زمینه ای به دلیل کرونا جان خود را از دست می دهند.

وی تصریح می کند: اگر واکسن پولی خللی در توزیع واکسن رایگان ایجاد نکند، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد.

گیلک درباره برخی نگرانی ها مبنی بر ایجاد بازار سیاه با ورود بخش خصوصی به واردات واکسن، توضیح می دهد: باید توجه داشت اگر هر میزان واردات واکسن توسط بخش خصوصی انجام شود، به طور قطع توزیع واکسن با نظارت وزارت بهداشت انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه هفته گذشته نیز هلال احمر برای تزریق واکسن گروه های مختلف توسط این بخش اعلام آمادگی کرد، می گوید: برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه و ایجاد رانت در توزیع واکسن، بخش خصوصی می تواند برای واکسینه کردن بخشی از جامعه هدف خود، پول واردات واکسن را به وزارت بهداشت پرداخت کند تا واکسن پولی وارد کشور شود و تزریق واکسن نیز می تواند زیر نظر هلال احمر و هر نهاد مورد تایید وزارت بهداشت انجام شود.

به اعتقاد این فعال اقتصادی، امروز هر کسی در کشور واکسن بزند درصدی از زنجیره انتقال ویروس کرونا از بین می رود.

دولت بسته‌های تشویقی به واردکنندگان واکسن رایگان بدهد

وی با اشاره به دیگر راهکارها برای جلوگیری از توزیع چند نرخی واکسن در کشور، می گوید: برای جلوگیری از رانت در واردات واکسن توسط بخش خصوصی، دولت و وزارت بهداشت می تواند بسته‌های تشویقی و حمایتی به این بخش تخصیص دهد، به این گونه که به ازای هر میزان دوز واکسن که بخش خصوصی وارد کشور کرده و به صورت مجانی در اختیار وزارت بهداشت برای توزیع رایگان واکسن قرار می دهد، بخش خصوصی معاف از مالیات و مشمول بخشودگی‌های بیمه و تامین اجتماعی شود.

گیلک تصریح می کند: اگر انتظار داریم شرکت های خصوصی به صورت رایگان واکسن را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهند، تنها راهکار تخصیص مشوق هایی به بخش خصوصی است؛ مثلا به ازای واردات یک میلیون دلار واکسن، به میزان سه میلیون دلار بخش خصوصی معاف از مالیات شود.

وی درباره دلایل استقبال بخش خصوصی از واردات واکسن، می گوید: اگر کارگر و یا خانواده وی مبتلا به کرونا شوند، به طور قطع موجب اختلال در خط تولید به مجموعه تولیدی می شود، بنابراین ضرر خوابیدن خط تولید یک واحد تولیدی نسبت به هزینه واردات واکسن بیشتر است.

رقابت در واردات واکسن خوب است

عضو سابق هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت تاکید می کند در شرایط فعلی، رقابت در واردات واکسن توسط کمپانی‌های بزرگ کشور بسیار می تواند در روند واکسیناسیون موثر واقع شود و معتقدم امروز رقابت در تامین، توزیع و تزریق واکسن بسیار خوب است.

وی با اعتقاد بر اینکه توزیع واکسن پولی به شرطی که خللی در واکسیناسیون رایگان ایجاد نکند و با نظارت صد درصد وزارت بهداشت انجام شود، سیاستی درست است، ادامه می دهد: در این شرایط شرکت خصوصی مجبور می شوند که هزینه واکسن را خود به وزارت بهداشت پرداخت کند نه اینکه آن را پرسنل و کارگران شان بگیرند.

گیلک با تاکید دوباره مبنی بر اینکه شرکت های خصوصی در کنار وزارت بهداشت هستند نه روبروی آن، می گوید: اگر قرار است در واردات واکسن از پتانسیل شرکت های خصوصی فعال استفاده کنیم، دولت و وزارت بهداشت باید به بخش خصوصی بسته های تشویقی و حمایتی همچون مالیات و بیمه پرداخت کند.

انتهای پیام

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار