حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی:

فعالیت رسولان فرهنگی در راستای سیره ائمه بر اخلاق جامعه اثرگذار است

رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در مراسم رونمایی از کتاب گویای صلح امام حسن(ع) به قلم آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین و ترجمه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کرد: کار فرهنگی در راستای سیره ائمه معصومین(ع) می‌تواند چه در حوزه ارائه منابع قابل اعتنا و متقن و چه در بحث اخلاقی و فرهنگی جامعه تاثیرگذار باشد و این مهم تنها توسط رسولان فرهنگی جامعه امکان‌پذیر است.

نشست رونمایی از کتاب گویای صلح امام حسن(ع) به قلم آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین و ترجمه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه) با حضور عوامل تولید این کتاب؛ حمید شاه‌آبادی معاون صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؛ حجت‌الاسلام سعید صلح میرزایی ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم؛ دکتر محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر متون اسلامی؛ محمدرضا هراتی مدیر انتشارات انقلاب اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی صابری مدیریت محتوای نشر انقلاب اسلامی در دفتر معاونت صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.


شرح دو ویژگی مهم کتاب گویای صلح امام حسین(ع)


حجت‌الاسلام صلح میرزایی ریاست مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم در ابتدای سخنان خود ضمن قبولی طاعات و عبادات مسلمانان در ایام ماه صیام و طلب غفران الهی برای شهدای سلامت گفت: دو ویژگی مهم در کار دوستان تولیدکننده کتاب گویای صلح امام حسن(ع) بیش از هر چیز نظر مخاطب را به خود جذب می‌کند. نخست به اسامی مختلف و خاص از قبایل و صحابی امام دوم شیعیان که همگی به‌درستی تلفظ و روایت شده است باز می گردد و دو دیگر به شیوه نمایشی تولید این اثر نیز باید اشاره کرد که توانسته جذابیت همراهی این کتاب را برای علاقمندان به حوزه کتاب‌های گویا بیش از پیش منعکس کند. همین جذابیت می‌تواند بستری مهم برای انتقال معارف اسلامی ضمن همراهی با اوج و فرود این کتاب برای مخاطب با خود به‌همراه داشته باشد.


دو رویکرد متعالی مقام معظم رهبری


صلح میرزایی گفت: مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عنفوان جوانی و درحالی‌که تنها ۱۶ سال داشت فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی خود را آغاز کرد. ایشان در همان نخستین گام‌ها دو رویکرد روشنگری و تبیین در راستای بهره‌گیری از سیره و معارف اهل‌بیت و دو دیگر مقوله مبارزه با ظلم و استکبار دربار پهلوی را به‌عنوان دو رویکرد اصلی خود تبیین فرمودند.


رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم تصریح کرد: حرکت حضرت آقا تا به امروز نیز که به‌عنوان ولی امر مسلمانان مشغول هدایت جامعه چه در بُعد سیاسی و چه در نگاه معنوی هستند بر همان نمط و مسیر استوار بوده است.


وی ادامه داد: برای اثبات این مدعا می‌توان به کتاب‌های متعدد نوشته شده در قالب نگاه پژوهشی، سخنرانی‌ها، تألیفات و ترجمه‌های مقام معظم رهبری اشاره کرد که تمامی آن‌ها به شکل مستقیم و یا غیرمستقیم وام‌دار سیره اهل‌بیت هستند.



روند ترک جهاد، روش اهل بیت نیست


حجت‌الاسلام صلح میرزایی خاطرنشان کرد: در دوران شاهنشاهی بسیاری از متدینان فعالیت مذهبی خود را تنها بر حوزه برگزاری جلسات مذهبی و ذکر ادعیه استوار کرده بودند؛ اما مقام معظم رهبری با ترجمه کتاب صلح امام حسن(ع) ضرورت مبارزه را برای براندازی ریشه‌های طاغوت و برقراری حکومت و نگاه هدایتگر شعائر اسلامی در مسیر سعادت مسلمانان به شیوه‌ای متفاوت بازتاب داد.


وی یادآور شد: مقام معظم رهبری با ترجمه این کتاب تاکید کردند که روند ترک جهاد، روش اهل بیت نیست. ایشان درحالی‌که ۲۹ یا ۳۰ سال داشتند این کتاب را با همکاری نشر آسیا و حسن نیری تهرانی در زمانی منتشر کردند که خود به دلیل مسیر مبارزاتی دستگیر شده و روانه زندان شده بودند.


تاکید بر رسالت خطیر رسولان فرهنگی جامعه


رئیس مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم ادامه داد: بیانات، فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هرچند در رادیو و تلویزیون بسیار خوب پوشش داده می‌شود اما بر این مسئله تاکید دارم که آثار ایشان در حوزه‌های علمیه و بین عموم جامعه متدین، انقلابی و اسلامی آن‌چنان که شایسته و بایسته است شناخته نشده است.


وی گفت: این در شرایطی است که شناخت تفکر و اندیشه قلم حضرت آقا می‌تواند در مسیر هدایت‌گری جامعه به سمت سعادت در دو بُعد سیاسی و معنوی بسیار راه‌گشا و هدایتگر باشد.


وی ادامه داد: تاکید بر کار فرهنگی از جمله تهیه کتاب‌های گویا در راستای سیره ائمه معصومین(ع) می‌تواند چه در حوزه ارائه منابع قابل اعتنا و متقن و چه در بحث اخلاقی و فرهنگی جامعه تاثیرگذار باشد و این مهم تنها توسط رسولان فرهنگی جامعه امکان‌پذیر است.



لزوم درک صحیح مظلومیت امام حسن(ع) در تاریخ اسلام


در ادامه این نشست دکتر محمدحسین رجبی دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به آغاز فعالیت‌های منفی معاویه در چهار سال پایانی امامت حضرت علی(ع) و تلاش او برای ممانعت از رسیدن امامت به حضرت امام حسن(ع) گفت: معاویه با تمام تلاش خود سعی کرد که با شیوه تطمیع کوفیان خائن، مردمی را که از ارزش‌های الهی دور شده‌اند در مقام خیانت برای پذیرفتن امامت و خلافت امام دوم شیعیان تهییج کند. همین باعث شد که کوفیان در طلب همراهی امام دوم شیعیان او را یاری نکنند.


وی با تاکید بر آنکه مظلومیت امام حسن(ع) در تاریخ اسلام بسیار بیشتر از پدر بزرگوارش حضرت علی(ع) و برادر شهیدش حضرت امام حسین(ع) است خاطرنشان کرد: چراکه علی(ع)؛ مالک اشتری داشت که به دفاع از او بپردازد و امام حسین(ع) هرچند کم اما یاران باوفایی داشت که در مسیر مبارزه او همراهش باشند. اما امام حسن(ع) در زمانه خود یکه و تنها بود و هیچ‌کس در مقام همراهی و دفاع از او برنیامد.


به گفته این مورخ و اسلام‌پژوه؛ همین مساله سبب شد تا امام حسن(ع) برای حفظ خط اصیل اسلام و ادامه یافتن مسیر دین هدایتگر و مبین اسلام که از سیره رسول خدا و سنت او جاری شده بود با ایجاد زمینه صلح با معاویه خط اصیل اسلام را به‌صورت پنهانی ادامه دهد. که اگر این‌گونه نبود بی‌هیچ تردیدی اسلام ادامه پیدا نمی‌کرد تا بخواهد امروز به‌عنوان گنجینه‌ای ارزشمند به دست مسلمانان و به‌ویژه شیعیان برسد. همین موفقیت و توفیق امام حسن(ع) در هدایت جریان خط اصیل اسلام بود که معاویه را برآشفت و امام را با وجود تمام مظلومیت و تنهایی به شهادت رساند.


بصیرت و مبارزه برای حفظ خط اصیل اسلام


رجبی دوانی گفت: به سبب همان دلایلی که ذکرش رفت، بسیاری از اهل پژوهش و مداقه در حوزه تاریخ اسلام بر این مسئله تاکید دارد که شهادت در کربلا پیش از آنکه حسینی باشد وام‌دار نگاه حسنی است.



وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز درحالی‌که تنها ۲۹سال سن داشتند با ترجمه این اثر فاخر توانستند بر این نکته تاکید کنند که با وجود تمام فشار دستگاه زر و زور و تزویر، زمانی که مفهوم هدایت و قرار گرفتن در مسیر خط اصیل اسلام در میان باشد باید کار را با بصیرت و مبارزه ادامه داد.


کتاب گویای صلح امام حسن(ع) نوشته آیت‌الله شیخ راضی آل‌یاسین با ترجمه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و با روایت راویانی چون ناصر نظامی؛ محی‌الدین تقی‌پور؛ احمد گنجی و ابوالفضل شاه ابراهیمی عصر امروز (سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه) به شکل گویا در مخزن کتاب‌های گویای شبکه ایران‌صدا معاونت صدای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای استفاده عموم مخاطبان قرار گرفت. 

اگر خوشت اومد لایک کن
0
آخرین اخبار